ПРОБЛЕМА
Чи повинне видавництво збільшувати доходи у податковому обліку, якщо воно з рекламними цілями безоплатно розповсюджує газету власного видання? Чи можна визнавати витрати в складі собівартості друкованого видання? Чи виникає об’єкт оподаткування ПДВ?
РІШЕННЯ
У підпункті 14.1.13 Податкового кодексу України (ПК) визначено, що безоплатно надані товари — це такі, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.
Згідно з підпунктом 134.1.1 ПК об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення сум доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135–137 ПК, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138–143 ПК, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 ПК.
Продаж (реалізація) товарів — будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (пп. 14.1.202 ПК).
Дохід від реалізації товарів визнається за датою переходу покупцеві права власності на такий товар (п. 137.1 ПК).
Згідно з пунктом 138.4 ПК витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, крім нерозподільних постійних загальновиробничих витрат, які включаються до складу собівартості реалізованої продукції в періоді їх виникнення, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.
Виходячи з викладеного, при безоплатній роздачі продукції у підприємства виникає дохід за звичайною ціною, а отже, у момент визнання доходів собівартість таких товарів враховується у складі витрат підприємства.
Якщо газети власного видання безоплатно розповсюджуються з рекламними цілями, то витрати платника податку на проведення рекламних заходів відповідно до підпункту 140.1.5 ПК враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток як витрати подвійного призначення.
Одним із документів, що підтверджує рекламний характер акції, є наказ керівника підприємства, в якому зазначається мета розповсюдження зразків товарів, дата (період) і місце проведення рекламної акції, затверджується перелік товарів, що розповсюджуються, та їх кількість за кожною назвою, прізвища працівників, відповідальних за безоплатну роздачу зразків. Видача зразків відповідальним особам здійснюється за видатковими накладними. Після завершення рекламної акції відповідальні за безоплатну роздачу зразків складають звіти про розповсюдження, а товари, що залишилися, повертають на склад.
Витрати платника податку на проведення рекламних заходів включаться до складу інших витрат, а саме, до витрат на збут, які включають витрати, пов’язані з реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг (пп. «г» пп. 138.10.3 ПК).
Таким чином, витрати на виготовлення безкоштовно розповсюджених з рекламними цілями власних газет можна визнати витратами в складі витрат на збут за умови належним чином оформлених первинних документів, що підтверджують провадження рекламної діяльності підприємства.
Складніша ситуація в наведеній господарській операції щодо ПДВ.
Згідно з пунктом 185.1 ПК об’єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПК. У підпункті «в» підпункту 14.1.185 ПК зазначено, що постачання товарів/послуг включає в себе безоплатну передачу майна іншій особі, постачання послуг іншій особі на безоплатній основі.
У разі постачання товарів/послуг база оподаткування ПДВ визначається виходячи з договірної ціни операції.
Але при безоплатному їх постачанні потрібно нараховувати ПДВ виходячи із ціни, яка відповідає рівню ринкових цін.
Тобто, операції з безоплатного розповсюдження друкованих матеріалів з метою реклами є об’єктом оподатковування ПДВ і підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах за основною ставкою.
Підготовлено експертами Системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"