ФОП (фізособа-підприємець)
Усе про ФОП
ФОП – це фізична особа, яка зареєстрована як підприємець. Підприємництво – самостійна, ініціативна, систематична господарська діяльність, що здійснюється для одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України, далі – ГК). Саме систематичність отримання доходів від певної діяльності й зобов’язує здійснити реєстрацію. Що дає статус ФОП у порівнянні зі здійсненням діяльності без реєстрації та створенням підприємства, наприклад товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) чи приватного підприємства (ПП).
ПЕРЕВАГИ СТАТУСУ ФІЗОСОБИ-ПІДПРИЄМЦЯ (ФОП) НАД: | |
здійсненням діяльності без реєстрації | створенням ТОВ чи ПП |
|
|
* ПДФО – податок на доходи фізичних осіб, ВЗ – військовий збір; ** у разі виявлення податківцями – донарахування податків та отримання адміністративного штрафу за здійснення незареєстрованої підприємницької діяльності (ст. 164 КпАП). Це від 1000 до 2000 нмдг (17000-34000 грн) з можливою конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення такого адміністративного правопорушення. За суттєвих недоплат податків можлива замість адміністративної кримінальна відповідальність; *** див. п. 1 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, який затверджений постановою Кабміну від 30.12.2022 № 1487 |
Фізособи, зокрема громадяни України, які через війну зараз мешкають за кордоном, шукають способів провадити підприємницьку діяльність як ФОПи в Україні. Експерти системи "Експертус Головбух" на прикладі конкретних робочих ситуацій підкажуть, як правильно організувати таку діяльність, уникнути подвійного оподаткування та інших негативних наслідків
ФОП: недоліки реєстрації
Як бачимо, ФОП має свої переваги. Однак для об’єктивності зазначимо й недоліки:
- існують види діяльності для ФОП заборонені, зокрема фінансові послуги (про обмеження для ФОП – див. далі);
- можуть бути проблеми з залученням кредитів значних розмірів, так як банки більше направлені на співпрацю у бізнесі з юрособами, фінансовий стан яких можна достовірніше оцінити. Однак, якщо у підприємця є майно, яке можна надати банку у заставу, то ця проблема відносна;
- великі підприємства можуть принципово не співпрацювати з ФОП;
- ФОП несе відповідальність за своїми зобов’язаннями усім своїм майном, у т.ч. таким, що знаходиться у спільній власності з дружинною (чоловіком), батьками. Варто над цим замислитися, адже підприємництво – це все ж таки ризик і банкрутство можливе. Особливо, якщо залучаються кредитні кошти.
Можна дати одну пораду: початківцю починати бізнес може бути краще з ФОП, а не зі створення юрособи, так як усе буде простішим і легко буде закрити.
Державна реєстрація ФОП
Правила проведення держреєстрації для ФОП можна знайти в Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV. Провести її можна такими способами:
- особисто у реєстратора (йому треба надати документи у паперовій формі або надіслати їх поштою);
- самостійно через спеціальні електронні сервіси в мережі Інтернет;
- на цифровій платформі «Дія».
Щодо електронного способу реєстрації – необхідний кваліфікований електронний підпис. Його можна отримати в акредитованих центрах, наприклад в центрі ДПС, в центрі Мін’юсту. Також їх можна отримати у web-версії системи Приват-24 (розділ «Усі послуги» – «Бізнес» – «Генерація ключа ЕЦП для Бізнесу»). Потім усі інструкції можна знайти на порталі державних послуг «Дія» – Автоматична реєстрація ФОП.
Як знайти держреєстратора
Якщо обраний традиційний (паперовий) спосіб реєстрації, то для його здійснення є 3 варіанти.
ДЕРЖРЕЄСТРАТОРИ ДЛЯ РЕЄСТРАЦІЇ ФОП | |
Держреєстратор | Де знайти |
Основні: | |
1. Міська чи районна рада та/або створений нею Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) | У м. Києві при кожній районній державній адміністрації є центри надання адміністративних послуг, наприклад Центр надання адміністративних послуг міста Чернігів. Такі ж установи є в усіх обласних центрах. Єдиний державний портал адміністративних послуг містить інформацію про центри за всією Україною та посилання на них |
2. Нотаріус (державний чи приватний) | Знайти найближчого можна у будь-якому регіоні України, наприклад через Єдиний реєстр нотаріусів |
додатковий варіант: | |
3. Акредитований суб’єкт реєстраційної діяльності | Такі органи мають акредитацію Мін’юсту. Це можуть бути фірми, які надають юридичні, консалтингові послуги або держані проектні інститути, бюро технічної інвентаризації. Шукати переліки таких суб’єктів за областями України слід на сайтах Мінʼюсту, наприклад є Перелік суб’єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації на території Чернігівської області. Ще один приклад – селищна рада, якщо там є відповідна посадова особа – державний реєстратор, який відповідає кваліфікаційним вимогам Мінʼюсту*. Однак такі суб’єкти можуть бути обмежені лише певним колом реєстраційних дій (наприклад, певний департамент держадміністрації, який реєструє лише релігійні організації) або ж вони передали свої повноваження до ЦНАП (міські ради), тому основними держреєстраторами є перші два – ЦНАП і нотаріуси |
* Кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора, які затверджені наказом Мінʼюсту 29.12.2015 № 2790/5 |
Одразу зазначимо, що перевагою реєстрації у державному ЦНАП є його безплатність. Подати документи у паперовій формі можна будь-якому держреєстратору в межах області, де зареєстровано фізособу. У разі київської прописки в паспорті – подавати можна тільки в межах Києва. Такі бар’єри відсутні при онлайн-реєстрації.
Обмеження для ФОП
Реєструвати ФОП заборонено у таких випадках для:
- фізосіб, які не досягли 18 років. Виняток – досягнення 16-річного віку та надання письмової згоди батьків або вступ у шлюб;
- державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування;
- для військових ЗСУ та інших законних військових формувань. Виняток –військовослужбовці строкової військової служби та курсанти;
- посадовців державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, органів цивільного захисту, прокуратури, СБУ, поліцейських;
- народних депутатів України;
- суддів та деяких інших категорій (ч. 1 ст. 25 Закону «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII).
Заборонені для ФОП види діяльності: фінансові послуги (банківська та страхова діяльність за винятком страхових агентів, брокерів тощо), організація телебачення і радіомовлення, операції з металобрухтом, організація загальної середньої та вищої освіти, будівництво та експлуатація автодоріг.
Як відкрити ФОП: документи для реєстрації
Обов’язковим документом є заява про держреєстрацію ФОП (форма 1, наказ Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5). Оновлена форма заяви діє з 01.05.2023. В ній передбачена можливість обрати спрощену систему оподаткування ФОП та зробити позначку про реєстрацію особи платником податку на додану вартість. Однак не варто перейматися, якщо одразу не поставили потрібну позначку. Можна подати пізніше:
- якщо планується бути платником єдиного податку – заява про застосування фізособою спрощеної системи оподаткування (форма затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308). Якщо цю заяву не подати, то ФОП автоматично потрапляє на загальну систему оподаткування;
- якщо планується бути платником ПДВ – реєстраційна заява про реєстрацію як платника ПДВ (форма № 1-ПДВ до Положення про реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 № 1130);
- якщо реєструється неповнолітня особа – нотаріально засвідчена згода батьків (для осіб, які досягли 16 років, але ще не мають 18 років).
Також при подачі документів пред’являються:
- паспорт громадянина України, або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання;
- копія облікового номеру реєстраційної картки платника податку (колишній ідентифікаційний код ІНН).
Додаткові документи у разі необхідності:
- довіреність, якщо документи подає уповноважений представник майбутнього підприємця;
- письмова згода батьків (усиновлювачів), посвідчена нотаріально, якщо підприємцем реєструється неповнолітній;
- довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (довідка «переселенця»), якщо адреса реєстрації в паспорті – Крим;
- документи, які підтверджують місцезнаходження – при реєстрації ФОП для іноземця. Насьогодні порядок їхньої реєстрації спрощено, уже не треба дозвіл на проживання.
Документи заповнюються українською мовою друкованими літерами на комп’ютері або від руки та не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення.
Результат буде відомим впродовж 24 год. Ним може бути реєстрація, зупинення розгляду документів або відмова у реєстрації. Єдиний реєстр ФОП допоможе перевірити цей факт онлайн.
Виписки та витяги з ЄДР про реєстрацію ФОП
Можна також отримати від держреєстратора виписку з ЄДР у письмовій формі (це не те саме, що витяг з ЄДР в електронній формі, який можна отримати самостійно на сайті ЄДР). Для цього в заяві на держреєстрацію попередньо ставиться опція «видати виписку з ЄДР в паперовій формі».
Копію виписки підприємці розміщують у куточку покупця, наприклад у кафе, спортивному клубі, який підприємець відкрив. Однак розміщувати саме виписку не обов’язково. У пункті 10 Порядку провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, який затверджено постановою Кабміну від 15.06.2006 № 833, мова йде не про виписку, а про «наявність на видному та доступному місці куточка покупця, в якому розміщується інформація про найменування власника». У якій формі дана інформація подається згаданий Порядок не уточнює. А тому це може бути й:
- копія виписки, так як вона містить найменування власника;
- роздрукований підприємцем витяг з ЄДР;
- інформація про власника викладена, у довільній формі.
В усіх інших випадках паперова виписка підприємцю в майбутньому, скоріш за все, не знадобиться.
Як зареєструвати ФОП
Реєстрація в органах ДПС відбувається одночасно з держреєстрацією ФОП. Це значить, що подавати окрему заяву на реєстрацію у ДПС не потрібно. Датою взяття на облік є дата внесення даних до ЄДР.
Однак побувати в ДПС все ж таки все одно доведеться. По-перше, якщо при держреєстрації не була подана заява про обрання спрощеної системи оподаткування, то це ще можна зробити:
- до закінчення місяця, в якому відбулася держреєстрація, – для ЄП 1-ї та 2-ї груп (якщо ФОП реєструється у липні 2024 року, то платником ЄП групи 1 чи 2 він почне бути з серпня 2024 року);
- впродовж 10 днів від дати держреєстрації для 3-ї групи ЄП (якщо не встигнути, то можна буде стати платником ЄП тільки з наступного кварталу; якщо ж встигнути, то платником ЄП групи 3 ФОП починає бути з початку кварталу, у якому зареєструвався).
Оподаткування ФОП
Варіантів у ФОП щодо оподаткування декілька: загальна система оподаткування ФОП або спрощена система (1-3 групи). Дані варіанти узагальнено у таблиці нижче.
ВАРІАНТИ ОПОДАТКУВАННЯ ФОП | ||||
Критерій порівняння | Загальна система | Спрощена (єдиний податок) 2024 | ||
1 | 2 | 3 | ||
ставка податку | ПДФО: 18% від чистого оподатковуваного доходу (ЧОД) (=доходи – витрати); | 302,80 грн | 1420,00 грн | 3% від доходу – для платників ПДВ; |
22% від ЧОД | визначають розмір самостійно, але з урахуванням мінімального і максимального обмеження | |||
Звільняються від сплати пенсіонери за віком, особи з інвалідністю, якщо вони отримують відповідно до закону пенсію або соцдопомогу. З березня 2022 року та 12 місяців після закінчення воєнного стану ФОП мають право не сплачувати ЄСВ. Однак цей період не буде зарахований до страхового стажу | ||||
ставка податку | – | ≤ 1 185 700 грн | ≤ 5 921 400 грн | ≤ 8 285 700 грн (без ПДВ) |
сплата ЄСВ «за себе» | без обмежень | 0 чол. | 0-10 чол. | без обмежень |
Дозволена сфера діяльності | без обмежень | тільки роздрібний продаж на ринках та/або надання побутових послуг населенню (перелік послуг у п. 291.7 ПК). Заборонені: п. 291.4 ПК1, п. 291.5 ПК | надання послуг, у т.ч. побутових, тільки платникам ЄП та/або населенню; виробництво та/або продаж товарів; діяльність у сфері ресторанного господарства (з алкогольних напоїв можна продавати лише пиво та столове вино) | усі види діяльності, крім заборонених у п. 291.5 ПК2 |
ставка податку | без обмежень | виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій, у т.ч. електронними грошима) (п. 291.6 ПК); заборонені бартер, взаємозаліки, використання векселів, виплата зарплати в натуральній формі заборонені | ||
сплата ЄСВ «за себе» | не вважається доходом | вважається доходом | ||
РРО | на загальних підставах | не застосовуються | не використовуються, якщо дохід в одному пункті продажу не перевищує 1 185 700 грн (167 мінімальних зарплат на 01.01) | |
ставка податку | на загальних підставах: обов’язкова при перевищенні обсягу доходу 1 млн грн | не є платниками ПДВ | не сплачують ПДВ при обранні ставки 5%3 | |
сплата ЄСВ «за себе» | ПДФО – щокварталу авансовими платежами (до 20-го числа місяця, наступного за кожним кварталом); | раз на місяць, авансом, не пізніше 20-го числа (включно) поточного місяця (платити треба навіть коли немає доходу від діяльності) | раз у квартал впродовж 50 к. днів після кінця кварталу | |
періодичність плати ЄСВ «за себе» | щокварталу (до 20-го числа місяця, наступного за звітним кварталом) | щокварталу (до 20-го числа місяця, наступного за звітним кварталом), але за бажанням можна щомісяця у вигляді авансового платежу до 20-го числа кожного місяця поточного кварталу | ||
ставка податку | раз на рік (впродовж 40 к. днів) | раз на рік впродовж 60 к. днів після кінця року | раз на квартал впродовж 40 к. днів після кінця кварталу | |
сплата ЄСВ «за себе» | до 10-го лютого року, наступного за звітним | |||
1 – наприклад, заборонено надання посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінки нерухомого майна; 2 – наприклад, заборонена брокерська діяльність та діяльність у сфері фінансового посередництва, реєстрація цінних паперів, азартні ігри, лотереї (крім їхнього розповсюдження), тоталізатори; 3 – при обранні ставки 5 % можна не реєструватися платником ПДВ навіть при перевищенні обсягу доходу в 1 млн грн |
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2025 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Яка система оподаткування ФОП краща
Вибір між загальною системою та спрощеною залежить від видів діяльності, запланованого обсягу, бажаної бази оподаткування, бажаності реєстрації як платника ПДВ, очікуваних способів розрахунку. Наводимо порівняння основних переваг цих систем:
КОЛИ й ЯКА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ КРАЩА чи ЄДИНОМОЖЛИВА | |
загальна | спрощена |
|
|
Припинення діяльності ФОП
ФОП легше закрити, ніж юрособу. Якщо настав час це зробити, то необхідно подати заяву держреєстратору про реєстрацію припинення підприємницької діяльності (форма 12). Зняти ФОП з реєстру також можна онлайн через уже згаданий сервіс Мін’юсту.
Також необхідно:
- подати заяву на анулювання статусу платника ЄП або ПДВ;
- подати податкову декларацію та звіт з ЄСВ за останній базовий звітний період впродовж 30 днів з дня держреєстрації припинення діяльності;
- сплатити податки та ЄСВ, у т.ч. за місяць, в якому було подано заяву держреєстратору;
- закрити рахунок в банку, якщо він був відкритий.
Крім того, можлива податкова перевірка діяльності ФОП впродовж 1095 днів з дня подання податкової звітності, тому треба зберігати усі документи, пов’язані з діяльністю впродовж цього терміну.