ФОП (фізособа-підприємець)
Все про ФОП
ФОП – це фізична особа, яка зареєстрована як підприємець. Підприємництво – самостійна, ініціативна, систематична господарська діяльність, що здійснюється для одержання прибутку (ст. 42 ГКУ). Саме систематичність отримання доходів від певної діяльності й зобов’язує здійснити реєстрацію. Однак, що дає статус підприємця?
Переваги статусу ФОП над здійсненням діяльності без реєстрації | Переваги ФОП над створенням ТОВ чи приватного підприємства (ПП) |
|
|
ФОП: недоліки реєстрації
Як бачимо, ФОП має свої переваги. Але для об’єктивності зазначимо й недоліки:
- існують види діяльності для ФОП заборонені, зокрема фінпослуги (див. нижче про обмеження для ФОП);
- можуть бути проблеми з залученням значних розміру кредитних ресурсів, так як банки більше направлені на співпрацю у бізнесі з юрособами, фінансовий стан яких можна достовірніше оцінити. Однак, якщо у вас є що надати банку у заставу, то ця проблема відносна;
- великі підприємства можуть принципово не співпрацювати з ФОП;
- ФОП несе відповідальність по своїм зобов’язанням усім своїм майном, у т.ч. таким, що знаходиться у спільній власності з дружинною (чоловіком), батьками. Варто над цим замислитися, адже підприємництво – це ризик і банкрутство можливе.
У цілому порада одна: якщо починаєте бізнес та немає обмежень, то варто спочатку спробувати стартувати як ФОП, а не створювати юрособу.
Державна реєстрація ФОП
Правила проведення держреєстрації для ФОП можна знайти в Законі «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755. Провести її можна такими способами:
- особисто у реєстратора (йому треба надати документи у паперовій формі або надіслати їх поштою);
- самостійно через спеціальні електронні сервіси в мережі Інтернет;
- на цифровій платформі «Дія».
Щодо електронного способу реєстрації – необхідний кваліфікований електронний підпис. Його можна отримати в акредитованих центрах, наприклад в центрі ДПС, в центрі Мін’юсту. Також їх можна отримати в системі Приват-24 (розділ «Усі послуги»– «Для бізнесу»– «Електронний цифровий підпис»). Наприклад, здійснити реєстрацію можна через Кабінет електронних сервісів Мін’юсту. Для такої реєстрації доведеться відсканувати паперові носії реєстраційних документів. Перевірити підприємство по ІПН.
Як знайти держреєстратора
Якщо обраний традиційний (паперовий) спосіб реєстрації, то для його здійснення є 3 варіанти:
Держреєстратор | Де знайти |
1. Міська чи районна рада та/або створений нею Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП). | У м. Києві при кожній районній державній адміністрації є центри надання адмінпослуг, наприклад Центр надання послуг Подільської РДА. Можна скористатися офіційним веб-порталом адміністративних послуг м. Києва. Такі ж установи є в усіх обласних центрах. Єдиний державний портал адміністративних послуг містить інформацію про центри по всій Україні та посилання на них. |
2. Нотаріус (державний чи приватний) | Знайти найближчого можна у будь-якому регіоні України, наприклад, через Єдиний реєстр нотаріусів. |
3. Акредитований суб’єкт реєстраційної діяльності | Такі органи мають акредитацію Мін’юсту. Це можуть бути фірми, які надають юридичні, консалтингові послуги або держані проектні інститути, бюро технічної інвентаризації. Знайти список таких суб’єктів по областях України можна на Департаменті державної реєстрації та нотаріату |
Одразу зазначимо, що перевагою реєстрації у державному ЦНАП є його безплатність. Подати документи у паперовій формі можна будь-якому держреєстратору в межах області, де зареєстровано фізособу. У разі київської прописки в паспорті – подавати можна тільки в межах Києва. Такі бар’єри відсутні при онлайн-реєстрації.
Підприємство реалізувало товари і показало нарахування ПДВ на рахунках обліку. Проте під час реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) оформлену податкову накладну заблокувала система. Якими записами в обліку продавця і покупця показати заблоковані податкові накладні?
Обмеження для ФОП
Реєструвати ФОП заборонено у наступних випадках:
- для фізосіб, які не досягли 18 років. Виняток – досягнення 16-річного віку та надання письмової згоди батьків або вступ у шлюб;
- для державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування;
- для військових ЗСУ та інших законних військових формувань. Виняток –військовослужбовці строкової військової служби та курсанти;
- для посадовців державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, органів цивільного захисту, прокуратури, СБУ, поліцейських;
- для народних депутатів України;
- для суддів та деяких інших категорій (ч. 1 ст. 25 Закону «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700).
Заборонені для ФОП види діяльності: фінансові послуги (банківська та страхова діяльність за винятком страхових агентів, брокерів тощо), організація телебачення і радіомовлення, операції з металобрухтом, організація загальної середньої та вищої освіти, будівництво та експлуатація автодоріг.
Як відкрити ФОП: документи для реєстрації
Обов’язковим документом є заява про держреєстрацію ФОП (форма 1, наказ Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5). Оновлена форма заяви діє з 01.05.2023. В ній передбачена можливість обрати спрощену систему оподаткування ФОП та зробити позначку про реєстрацію особи платником податку на додану вартість. Однак не варто перейматися, якщо одразу не поставили потрібну позначку. Можна подати пізніше:
- якщо планується бути платником єдиного податку – заява про застосування фізособою спрощеної системи оподаткування (форма затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308). Якщо цю заяву не подати, то ФОП автоматично потрапляє на загальну систему оподаткування;
- якщо планується бути платником ПДВ – реєстраційна заява про реєстрацію як платника ПДВ (форма № 1-ПДВ до Положення про реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 № 1130);
- якщо реєструється неповнолітня особа – нотаріально засвідчена згода батьків (для осіб, які досягли 16 років, але ще не мають 18 років).
Також при подачі документів пред’являються:
- паспорт громадянина України, або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання;
- копія облікового номеру реєстраційної картки платника податку (колишній ідентифікаційний код ІНН).
Додаткові документи у разі необхідності:
- довіреність, якщо документи подає уповноважений представник майбутнього підприємця;
- письмова згода батьків (усиновлювачів), посвідчена нотаріально, якщо підприємцем реєструється неповнолітній;
- довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (довідка «переселенця»), якщо адреса реєстрації в паспорті – Крим;
- документи, які підтверджують місцезнаходження – при реєстрації ФОП для іноземця. Насьогодні порядок їх реєстрації спрощено, уже не треба дозвіл на проживання.
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2024 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ — 2024 ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2024 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Документи заповнюються українською мовою друкованими літерами на комп’ютері або від руки та не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення.
Результат буде відомим протягом 24 год. Ним може бути реєстрація, зупинення розгляду документів або відмова у реєстрації. Єдиний реєстр ФОП допоможе перевірити цей факт онлайн.
Рекомендуємо отримати від держреєстратора виписку з ЄДР у письмовій формі (це не те саме, що витяг з ЄДР в електронній формі, який можна отримати самостійно на сайті ЄДР). Для цього в заяві на держреєстрацію попередньо ставиться опція «видати виписку з ЄДР в паперовій формі».
Як зареєструвати ФОП
Реєстрація в органах ДПС відбувається одночасно з держреєстрацією ФОП. Це значить, що подавати окрему заяву на реєстрацію у ДПС не потрібно. Датою взяття на облік є дата внесення даних до ЄДР.
Однак, побувати в ДПС все ж таки все одно доведеться. По-перше, якщо при держреєстрації не була подана заява про обрання спрощеної системи оподаткування, то це ще можна зробити:
- до закінчення місяця, в якому відбулася держреєстрація, – для ЄП 1-ї та 2-ї груп (якщо ФОП реєструється у липні 2023 року, то платником ЄП 1-2 групи він почне бути з серпня 2023 року);
- протягом 10 днів від дати держреєстрації для 3-ї групи ЄП (якщо не встигнути, то можна буде стати платником ЄП тільки з наступного кварталу; якщо ж встигнути, то платником ЄП 3 групи ФОП починає бути з початку кварталу, у якому зареєструвався).
Оподаткування ФОП
Варіантів у ФОП щодо оподаткування декілька: загальна система оподаткування ФОП або спрощена система (1-3 групи).
Критерій порівняння | Загальна система | Спрощена (єдиний податок) 2023 | ||
1 | 2 | 3 | ||
Ставка податку | ПДФО: 18% від чистого оподатковуваного доходу (ЧОД) (=доходи – витрати); + військовий збір (ВЗ): 1,5% від ЧОД | 268,40 грн (10% прожиткового мінімуму на 01.01) | 1340,00 грн (20% мінімальної заробітної плати на 01.01) | 3% від доходу – для платників ПДВ; 5% від доходу – для неплатників ПДВ; на час дії воєнного стану 2% від доходу – для неплатників ПДВ (буде скасовано 01.08.2023) |
Сплата ЄСВ «за себе» | 22% від ЧОД | Визначають розмір самостійно, однак з урахуванням мінімального і максимального обмеження. | ||
Звільняються від сплати пенсіонери за віком, особи з інвалідністю, якщо вони отримують відповідно до закону пенсію або соцдопомогу. З березня 2022 року та 12 місяців після закінчення воєнного стану ФОП мають право не сплачувати ЄСВ. Однак цей період не буде зарахований до страхового стажу. | ||||
Макс. допустимий обсяг доходу за кал. рік | – | ≤ 1 118 900 грн (167 розмірів мін. зарплати на 01.01) | ≤ 5 587 800 грн (834 розмірів мін. зарплати на 01.01) | ≤ 7 818 900 грн (без ПДВ) (1167 розмірів мін. зарплати на 01.01) |
Наявність та кількість найманих працівників | Без обмежень | 0 чол. | 0-10 чол. | Без обмежень |
Дозволена сфера діяльності | Без обмежень | Тільки роздрібний продаж на ринках та/або надання побутових послуг населенню (перелік послуг у п. 291.7 ПКУ). Заборонені: п. 291.4 ПКУ1, п. 291.5 ПКУ. | Надання послуг, у т.ч. побутових, тільки платникам ЄП та/або населенню; виробництво та/або продаж товарів; діяльність у сфері ресторанного господарства (з алкогольних напоїв можна продавати лише пиво та столове вино). | Усі види діяльності, крім заборонених у п. 291.5 ПКУ2 |
Обмеження щодо способу розрахунків | Без обмежень | Виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій) (п. 291.6 ПКУ). Заборонені бартер, взаємозаліки, використання векселів, виплата зарплати в натуральній формі заборонені. | ||
Не вважається доходом | Вважається доходом | |||
РРО | На загальних підставах | Не застосовуються | Не використовуються, якщо дохід в одному пункті продажу не перевищує 1 118 900 грн (167 мінімальних зарплат на 01.01) | |
Реєстрація платником ПДВ | На загальних підставах: обов’язкова при перевищенні обсягу доходу 1 млн грн | Не є платниками ПДВ | Не сплачують ПДВ при обранні ставки 5%3 | |
Періодичність сплати податку | ПДФО – щокварталу авансовими платежами (до 20 числа місяця, наступного за кожним кварталом). ВЗ – раз на рік протягом 50 к. днів після кінця року. | Раз на місяць, авансом, не пізніше 20-го числа (включно) поточного місяця. Платити треба навіть коли немає доходу від діяльності. | Раз у квартал протягом 50 к. днів після кінця кварталу. | |
Періодичність плати ЄСВ «за себе» (форма Д5) | Щокварталу (до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом). | Щокварталу (до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом). За бажанням можна щомісяця у вигляді авансового платежу до 20 числа кожного місяця поточного кварталу. | ||
Подача податкових декларацій | Раз на рік (протягом 40 к. днів). | Раз на рік протягом 60 к. днів після кінця року. | Раз на квартал протягом 40 к. днів після кінця кварталу. | |
Звіт з ЄСВ «за себе» (форма Д5) | До 10 лютого року, наступного за звітним. | |||
1– наприклад, заборонено надання посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінки нерухомого майна; 2– наприклад, заборонена брокерська діяльність та діяльність у сфері фінансового посередництва, реєстрація цінних паперів, азартні ігри, лотереї (крім їх розповсюдження), тоталізатори; 3– при обранні ставки 5 % можна не реєструватися платником ПДВ навіть при перевищенні обсягу доходу в 1 млн грн. |
Фізособи, зокрема громадяни України, які через війну зараз мешкають за кордоном, шукають способів провадити підприємницьку діяльність як ФОПи в Україні. Експерти системи "Експертус Головбух" на прикладі конкретних робочих ситуацій підкажуть, як правильно організувати таку діяльність, уникнути подвійного оподаткування та інших негативних наслідків
Яка система оподаткування ФОП краща
Вибір між загальною системою та спрощеною залежить від видів діяльності, запланованого обсягу, бажаної бази оподаткування, бажаності реєстрації як платника ПДВ, очікуваних способів розрахунку. Для порівняння основних переваг цих систем наведена таблиця нижче.
КОЛИ й ЯКА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ КРАЩА чи ЄДИНОМОЖЛИВА | |
загальна | спрощена |
|
|
Припинення діяльності ФОП
ФОП легше закрити, ніж юрособу. Якщо настав час це зробити, то необхідно подати заяву держреєстратору про реєстрацію припинення підприємницької діяльності (форма 12). Зняти ФОП з реєстру також можна онлайн через уже згаданий сервіс Мін’юсту.
Також необхідно:
- подати заяву на анулювання статусу платника ЄП або ПДВ;
- подати податкову декларацію та звіт з ЄСВ за останній базовий звітний період протягом 30 днів з дня держреєстрації припинення діяльності;
- сплатити податки та ЄСВ, у т.ч. за місяць, в якому було подано заяву держреєстратору;
- закрити рахунок в банку, якщо він був відкритий.
Можлива податкова перевірка діяльності ФОП протягом 1095 днів з дня подання податкової звітності, тому треба зберігати усі документи, пов’язані з діяльністю протягом цього терміну.