Хто такий ФОП: головне про фізичну особу-підприємця

UA RU
Автор
експерт з обліку та оподаткування, кандидат економічних наук, Чернігів
Якщо у вас є ідея щодо створення своєї власної справи — візьміться за неї сьогодні й будете мати результат уже завтра. Ідея — це, звичайно, головне, але ще треба зробити перші кроки та оформити ФОП. У консультації розповімо все про ФОП

Хто така фізична особа-підприємець (ФОП)

ФОП — це фізична особа, яка зареєстрована як підприємець. Підприємництво — господарська діяльність, що здійснюється для одержання прибутку (ст. 2 Закону України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» від 09.01.2025 № 4196, далі — Закон № 4196). При цьому це діяльність самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик, а результатом може бути не лише одержання прибутку, але й економічні та соціальні результати (пп. «15» ч. 1 ст. 10 Господарського процесуального кодексу; ст. 17 Закону № 4196).

Військовий збір для ФОПів: скільки сплачувати з 2025 року

Саме систематичність отримання доходів від певної діяльності й зобов’язує здійснити реєстрацію. Що дає статус ФОП у порівнянні зі здійсненням діяльності без реєстрації та створенням підприємства, наприклад товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) чи приватного підприємства (ПП), розкриває таблиця нижче.

ПЕРЕВАГИ СТАТУСУ ФІЗОСОБИ-ПІДПРИЄМЦЯ (ФОП) НАД:

здійсненням діяльності без реєстрації

створенням ТОВ чи ПП

  • можливість сплачувати 18% ПДФО та 5% ВЗ* не з доходу, як платять звичайні фізособи без реєстрації, а з чистого оподатковуваного доходу (різниці між доходами та витратами);
  • можливість перейти на спрощену систему оподаткування (єдиний податок) та сплачувати податок з доходу, але за значною меншою ставкою (3% або 5%) або ж сплачувати податок незалежно від доходу у фіксованій упродовж року сумі (в залежності від обраної групи);
  • зменшення ризиків бути обвинуваченим в ухиленні від сплати податків, здійснення незареєстрованої підприємницької діяльності**;
  • можливість офіційно наймати інших осіб за трудовим договором, тобто мати найманих працівників;
  • можливість офіційно знімати офіс та просто «засвітити» свою діяльність, укладаючи господарські договори, проводити рекламу, створювати свій бренд тощо
  • більш проста процедура реєстрації;
  • можливість реєстрації за місцем проживання;
  • відсутність повноцінного бухгалтерського обліку (тільки дуже спрощений облік доходів і витрат або тільки доходів). Як наслідок, ФОП може впоратися з обліком самостійно, особливо, якщо немає найманих працівників, за зарплатами яких треба складати податкову звітність;
  • можливість перебувати на легших групах (1–2) спрощеної системи зі сплатою фіксованого податку, на який не впливає дохід;
  • проста й дешева процедура закриття бізнесу;
  • можна взагалі не наймати працівників та вести бізнес одноосібно. Підприємство (юрособа) не може існувати без найманих працівників. Як мінімум, має бути директор (керівник), якому має виплачуватися хоча б мінімальна зарплата;
  • менша кількість звітності — відсутність фінансових звітів (балансу, звіту про фінансові результати та ін.), менша кількість статистичних звітів, більш проста податкова звітність. Потреба у послугах професійного бухгалтера, як наслідок, зростає;
  • легше розібратися у веденні обліку та здійснювати його самостійно без послуг бухгалтера. Якщо ж вирішили найняти бухгалтера, то його послуги будуть дешевшими, ніж при створенні юрособи;
  • відсутність у ФОП обов’язку вести військовий облік найманих працівників***

* ПДФО — податок на доходи фізичних осіб, ВЗ — військовий збір;

** у разі виявлення податківцями — донарахування податків та отримання адміністративного штрафу за здійснення незареєстрованої підприємницької діяльності (ст. 164 КпАП). Це від 1000 до 2000 нмдг (17000–34000 грн) з можливою конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення такого адміністративного правопорушення. За суттєвих недоплат податків можлива замість адміністративної кримінальна відповідальність;

*** див. п. 1 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, який затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487

Недоліки реєстрації ФОП

Як бачимо, ФОП має свої переваги. Однак для об’єктивності зазначимо й недоліки:

  • існують види діяльності для ФОП заборонені, зокрема фінансові послуги (про обмеження для ФОП — див. далі);
  • можуть бути проблеми з залученням кредитів значних розмірів, оскільки банки більше направлені на співпрацю у бізнесі з юрособами, фінансовий стан яких можна достовірніше оцінити. Однак, якщо у підприємця є майно, яке можна надати банку у заставу, то ця проблема відносна;
  • великі підприємства можуть принципово не співпрацювати з ФОП;
  • ФОП несе відповідальність за своїми зобов’язаннями усім своїм майном, зокрема таким, що знаходиться у спільній власності з дружинною (чоловіком), батьками. Варто над цим замислитися, адже підприємництво — це все ж таки ризик і банкрутство можливе. Особливо, якщо залучаються кредитні кошти.

Можна дати одну пораду: початківцю починати бізнес може бути краще з ФОП, а не зі створення юрособи, оскільки усе буде простішим і легко буде закрити.

🔥 Як заповнити рядок 04 Додатка 4ДФ

Державна реєстрація ФОП

Правила проведення держреєстрації для ФОП можна знайти в Законі «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755. Провести її на сьогодні можна такими способами:

  • «паперовий особистий» — через особистий контакт з реєстратором, якому треба надати документи у паперовій формі;
  • «паперовий поштовий» — всі необхідні документи надіслати обраному реєстратору поштою;
  • онлайн — на цифровій платформі «Дія». У такому разі прямого контакту з конкретним реєстратором немає.

Щодо останнього способу реєстрації — необхідний електронний підпис. Його можна отримати в акредитованих центрах, наприклад в центрі ДПС, в центрі Мін’юсту. Також їх можна отримати у web-версії системи Приват-24 (розділ «Сервіси» — «Бізнес» — «Генерація ключа ЕЦП для Бізнесу»). Потім усі інструкції можна знайти на порталі державних послуг «Дія» — Автоматична реєстрація ФОП.

Як знайти держреєстратора

Якщо обраний паперовий спосіб реєстрації через особистий контакт з держреєстратором, то для його здійснення є кілька варіантів, які описані у таблиці нижче.

ДЕРЖРЕЄСТРАТОРИ ДЛЯ РЕЄСТРАЦІЇ ФОП

Держреєстратор

Де знайти

основні:

1. Міська чи районна рада та/або створений нею Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП)

У м. Києві при кожній районній державній адміністрації є центри надання адміністративних послуг, наприклад Центр надання адміністративних послуг міста Чернігів. Такі ж установи є в усіх обласних центрах. Єдиний державний портал адміністративних послуг містить інформацію про центри всієї України та посилання на них

2. Нотаріус (державний чи приватний)

знайти найближчого можна у будь-якому регіоні України, наприклад через Єдиний реєстр нотаріусів

додатковий варіант:

3. Акредитований суб’єкт реєстраційної діяльності

Такі органи мають акредитацію Мін’юсту. Це можуть бути фірми, які надають юридичні, консалтингові послуги або держані проектні інститути, бюро технічної інвентаризації. Шукати переліки таких суб’єктів за областями України слід на сайтах Мінʼюсту, наприклад є Перелік суб’єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації на території Чернігівської області. Ще один приклад — селищна рада, якщо там є відповідна посадова особа — державний реєстратор, який відповідає кваліфікаційним вимогам Мінʼюсту*.

Однак такі суб’єкти можуть бути обмежені лише певним колом реєстраційних дій (наприклад, певний департамент держадміністрації, який реєструє лише релігійні організації) або ж вони передали свої повноваження до ЦНАП (міські ради), тому основними держреєстраторами є перші два — ЦНАП і нотаріуси

* Кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора, які затверджені наказом Мінʼюсту 29.12.2015 № 2790/5

Одразу зазначимо, що перевагою реєстрації у державному ЦНАП є його безплатність. Подати документи у паперовій формі можна будь-якому держреєстратору в межах області, де зареєстровано фізособу. У разі київської прописки в паспорті — подавати можна тільки в межах Києва. Такі бар’єри відсутні при онлайн-реєстрації.

Обмеження для ФОП

Реєструвати ФОП заборонено у таких випадках для:

  • фізосіб, які не досягли 18 років. Виняток — досягнення 16-річного віку та надання письмової згоди батьків або вступ у шлюб;
  • державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування;
  • для військових ЗСУ та інших законних військових формувань. Виняток — військовослужбовці строкової військової служби та курсанти;
  • посадовців державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, органів цивільного захисту, прокуратури, СБУ, поліцейських;
  • народних депутатів України;
  • суддів та деяких інших категорій (ч. 1 ст. 25 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700).

Заборонені для ФОП види діяльності: фінансові послуги (банківська та страхова діяльність за винятком страхових агентів, брокерів тощо), організація телебачення і радіомовлення, операції з металобрухтом, організація загальної середньої та вищої освіти, будівництво та експлуатація автодоріг.

Як відкрити ФОП: документи для реєстрації

Обов’язковим документом є заява про держреєстрацію ФОП (форма 1, наказ Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5). Оновлена форма заяви діє з 01.05.2023. В ній передбачена можливість обрати спрощену систему оподаткування ФОП та зробити позначку про реєстрацію особи платником податку на додану вартість. Однак не варто перейматися, якщо одразу не поставили потрібну позначку. Можна подати пізніше:

Також при подачі документів пред’являються:

  • паспорт громадянина України, або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання;
  • копія облікового номеру реєстраційної картки платника податку (колишній ідентифікаційний код ІНН).

Додаткові документи у разі необхідності:

  • довіреність, якщо документи подає уповноважений представник майбутнього підприємця;
  • письмова згода батьків (усиновлювачів), посвідчена нотаріально, якщо підприємцем реєструється неповнолітній;
  • довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (довідка «переселенця»), якщо адреса реєстрації в паспорті — Крим чи інша окупована територія;
  • документи, які підтверджують місцезнаходження — при реєстрації ФОП для іноземця. Насьогодні порядок їхньої реєстрації спрощено, уже не треба дозвіл на проживання.

Документи заповнюються українською мовою друкованими літерами на комп’ютері або від руки та не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення.

Результат буде відомим упродовж 24 год. Ним може бути реєстрація, зупинення розгляду документів або відмова у реєстрації. Єдиний реєстр ФОП допоможе перевірити цей факт онлайн.

Виписки та витяги з ЄДР про реєстрацію ФОП

Можна також отримати від держреєстратора виписку з ЄДР у письмовій формі (це не те саме, що витяг з ЄДР в електронній формі, який можна отримати самостійно на сайті ЄДР). Для цього в заяві на держреєстрацію попередньо ставиться опція «видати виписку з ЄДР в паперовій формі».

Копію виписки підприємці розміщують у куточку покупця, наприклад у кафе, спортивному клубі, який підприємець відкрив. Однак розміщувати саме виписку не обов’язково. У пункті 10 Порядку провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, який затверджено постановою КМУ від 15.06.2006 № 833, мова йде не про виписку, а про «наявність на видному та доступному місці куточка покупця, в якому розміщується інформація про найменування власника». У якій формі ця інформація подається згаданий Порядок не уточнює. А тому це може бути й:

  • копія виписки, адже вона містить найменування власника;
  • роздрукований підприємцем витяг з ЄДР;
  • інформація про власника викладена, у довільній формі.

В усіх інших випадках паперова виписка підприємцю в майбутньому, скоріш за все, не знадобиться.

Як зареєструвати ФОП

Реєстрація в органах ДПС відбувається одночасно з держреєстрацією ФОП. Це значить, що подавати окрему заяву на реєстрацію у ДПС не потрібно. Датою взяття на облік є дата внесення даних до ЄДР.

Однак побувати в ДПС все ж таки все одно доведеться. По-перше, якщо при держреєстрації не була подана заява про обрання спрощеної системи оподаткування, то це ще можна зробити:

  • до закінчення місяця, в якому відбулася держреєстрація, — для ЄП 1-ї та 2-ї груп (якщо ФОП реєструється у вересні 2025 року, то платником ЄП групи 1 чи 2 він почне бути з жовтня 2025 року);
  • упродовж 10 днів від дати держреєстрації для 3-ї групи ЄП (якщо не встигнути, то можна буде стати платником ЄП тільки з наступного кварталу; якщо ж встигнути, то платником ЄП групи 3 ФОП починає бути з початку кварталу, у якому зареєструвався).

ФОП із найманими працівниками: як нараховувати зарплату

Оподаткування ФОП

Варіантів у ФОП щодо оподаткування декілька: загальна система оподаткування ФОП або спрощена система (1–3 групи). Ці варіанти на основі норм Податкового кодексу України (даліПК) узагальнює Таблиця нижче.

ОПОДАТКУВАННЯ ФОП 2025 СКАЧАТИ ТАБЛИЦЮ

ВАРІАНТИ ОПОДАТКУВАННЯ ФОП

Критерій порівняння

Загальна система

Спрощена система (єдиний податок) 2025, група:

1

2

3

ставка податку

ПДФО: 18% від чистого оподатковуваного доходу (ЧОД) (=доходи – витрати);

+ військовий збір ВЗ): 5% від ЧОД

302,80 грн
(10% прожиткового мінімуму на 01.01)

1600,00 грн
(20% мінімальної заробітної плати (МЗП) на 01.01)

3% від доходу — для платників ПДВ;
5% від доходу — для неплатників ПДВ

сплата ЄСВ «за себе»

22% від ЧОД

визначають розмір самостійно, але з урахуванням мінімального і максимального обмеження

  • мінімум у січні–грудні 2025: 1760,00 грн/місяць (22% МЗП), за квартал — 7040,00 грн;
  • максимум у січні–грудні 2025: 35200,00 грн (22% від 20 МЗП).

Звільняються від сплати пенсіонери за віком, особи з інвалідністю, якщо вони отримують відповідно до закону пенсію або соцдопомогу

ставка податку

1 336 000 грн
(167 МЗП на 01.01)

6 672 000 грн
(834 МЗП на 01.01)

9 336 000 грн (без ПДВ)
(1167 МЗП на 01.01)

сплата ЄСВ «за себе»

без обмежень

0 чол.

0–10 чол.

без обмежень

дозволена сфера діяльності

без обмежень

Тільки роздрібний продаж на ринках та/або надання побутових послуг населенню (перелік послуг у п. 291.7 ПК). Заборонені: п. 291.4 ПК1, п. 291.5 ПК

надання послуг, зокрема побутових, тільки платникам ЄП та/або населенню; виробництво та/або продаж товарів; діяльність у сфері ресторанного господарства (з алкогольних напоїв можна продавати лише пиво та столове вино)

усі види діяльності, крім заборонених у п. 291.5 ПК2

ставка податку

без обмежень

виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій, зокрема електронними грошима) (п. 291.6 ПК); заборонені бартер, взаємозаліки, використання векселів, виплата зарплати в натуральній формі заборонені

сплата ЄСВ «за себе»

не вважається доходом

вважається доходом

РРО/пРРО

на загальних підставах

не застосовуються

не використовуються, якщо дохід в одному пункті продажу не перевищує 1 336 000 грн (167 мінімальних зарплат на 01.01)

ставка податку

на загальних підставах: обов’язкова при перевищенні обсягу доходу 1 млн грн

не є платниками ПДВ

не сплачують ПДВ при обранні ставки 5%3

сплата ЄСВ «за себе»

ПДФО — щокварталу авансовими платежами (до 20-го числа місяця, наступного за кожним кварталом);
ВЗ — раз на рік упродовж 50 к. днів після кінця року

раз на місяць, авансом, не пізніше 20-го числа (включно) поточного місяця (платити треба навіть коли немає доходу від діяльності)

раз у квартал впродовж 50 к. днів після кінця кварталу

періодичність плати ЄСВ «за себе»
(форма Д5)

щокварталу (до 20-го числа місяця, наступного за звітним кварталом)

щокварталу (до 20-го числа місяця, наступного за звітним кварталом), але за бажанням можна щомісяця у вигляді авансового платежу до 20-го числа кожного місяця поточного кварталу

ставка податку

раз на рік (упродовж 40 к. днів)

раз на рік упродовж 60 к. днів після кінця року

раз на квартал упродовж 40 к. днів після кінця кварталу

сплата ЄСВ «за себе»

до 10-го лютого року, наступного за звітним

1 – наприклад, заборонено надання посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінки нерухомого майна;

2 – наприклад, заборонена брокерська діяльність та діяльність у сфері фінансового посередництва, реєстрація цінних паперів, азартні ігри, лотереї (крім їхнього розповсюдження), тоталізатори;

3 – при обранні ставки 5% можна не реєструватися платником ПДВ навіть при перевищенні обсягу доходу в 1 млн грн

Яка система оподаткування ФОП краща

Вибір між загальною системою та спрощеною залежить від видів діяльності, запланованого обсягу, бажаної бази оподаткування, бажаності реєстрації як платника ПДВ, очікуваних способів розрахунку. У таблиці нижче наведено порівняння основних переваг цих систем.

КОЛИ й ЯКА СИСТЕМА ОПОДАТКУВАННЯ КРАЩА чи ЄДИНОМОЖЛИВА

загальна

спрощена

  • ФОП має значні витрати, що суттєво зменшують прибуток, наприклад матеріалозатратне виробництво чи значне використання праці найманих працівників;
  • ФОП використовує в господарській діяльності основні засоби. На загальній системі дозволено до складу витрат включати амортизацію основних засобів і нематеріальних активів (крім легкових автомобілів, житлової нерухомості, земельних ділянок);
  • ФОП має необхідність здійснювати бартерні розрахунки;
  • ФОП бажає займатися видом діяльності, який заборонний для спрощеної системи;
  • ФОП має виручку за рік більшу за 9 336 000 грн
  • ФОП проводить діяльність тільки на ринках, займається наданням послуг населенню, надає послуги тільки платникам ЄП (перевагою стає група група 1–2);
  • ФОП має незначні витрати та йому вигідніше сплатити 3(5)% з доходу;
  • ФОП не використовує основні засоби, а тому не може збільшити витрати за рахунок амортизації;
  • треба уникнути сплати земельного податку (на ЄП він не сплачується). Однак при здачі такої землі в оренду звільнення втрачається;
  • немає бажання використовувати РРО (залежить від групи і обсягу доходу)

Припинення діяльності ФОП

ФОП легше закрити, ніж юрособу. Якщо настав час це зробити, то необхідно подати заяву держреєстратору про реєстрацію припинення підприємницької діяльності (форма 12). Зняти ФОП з реєстру також можна онлайн через уже згаданий сервіс Мін’юсту.

Також необхідно:

  • подати заяву на анулювання статусу платника ЄП або ПДВ;
  • подати податкову декларацію та звіт з ЄСВ за останній базовий звітний період упродовж 30 днів з дня держреєстрації припинення діяльності;
  • сплатити податки та ЄСВ, включаючи той місяць, в якому було подано заяву держреєстратору;
  • закрити рахунок в банку, якщо він був відкритий.

Крім того, можлива податкова перевірка діяльності ФОП упродовж 1095 днів з дня подання податкової звітності, тому треба зберігати усі документи, пов’язані з діяльністю впродовж цього терміну.



зміст

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image29

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді