Товарно-транспортна накладна (ТТН) 2024

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Правильно оформимо ТТН — уникнемо ризиків при податковій перевірці. Товарно-транспортна накладна: коли обов’язкова виписка ТТН, якими є правила заповнення ТТН і що в них нового, товарно транспортна накладна приклад — у цьому огляді. Крім цього, надаємо допрацьовану під нові правила габаритно-вагового контролю зразок товарно-транспортної накладної

Товарно транспортна накладна

Товарно-транспортна накладна (далі ТТН) – це один з основних первинних документів, який супроводжує перевезення вантажу та використовується як юридичними, так і фізичними особами, об’єднуючи всіх учасників транспортного процесу (покупця, продавця, перевізника, водія та інших сторін, наприклад експедитора).

Товаро-транспортна накладна визначена як єдиний документ для:

  • обліку ТМЦ на шляху їх переміщення;
  • проведення розрахунків за перевезення вантажу;
  • обліку виконаної роботи.

Така роль ТТН визначена розділом 1.1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, наказ Мінтранспорту від 14.10.1997, у редакції наказу Мінінфраструктури від 03.06.2019 № 413 (даліПравила № 363). Зверніть при цьому увагу на те, що Правила № 363 визначили ТТН саме як єдиний документ для наведених вище операцій. Саме цим положенням керуються органи ДПС у ході перевірок, коли виступають проти відсутності ТТН на перевезення у межах України й не визнають достатності інших документів: видаткових накладних, актів виконаних робіт, актів приймання-передачі тощо.

Товарно-транспортна накладна також може використовуватися також як один з документів для:
  • списання ТМЦ;
  • оприбуткування ТМЦ;
  • складського, оперативного та бухгалтерського обліку ТМЦ (розділ 1 Правил № 363).

Як працювати з електронною товарно-транспортною накладною

Увага: ТТН – це єдиний документ, який є підтвердженням здійсненого автотранспортом перевезення у межах України.

Окрім Правил № 363 обов’язок використання ТТН при вантажних перевезеннях, які здійснюються на договірних умовах, зафіксовано в ст. 48 Закону «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (далі – Закон про автотранспорт).

Тобто, ТТН обов’язково повинен мати водій юрособи або ФОП, який здійснює перевезення на договірних умовах. ТТН (бланк)  входить у перелік тих документів, які водій має пред’явити поліції (разом з посвідченням водія, техпаспорту, полісом обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності).

Увага: у водія, який перевозить вантаж, товарно-транспортна накладна – це один з документів, який слід пред’явити при зупинці поліцією.

Реєстр товаро-транспортних накладних

Ще з 1 жовтня 2021 року у Законі про автотранспорт набули чинності зміни, які спрямовані на вирішення окремих питань габаритно-вагового контролю та внесені Законом від 03.06.2021 № 1534-IX (далі – Закон № 1534). Ці зміни визначили створення Реєстру ТТН. Це спеціалізована електронна база даних.

Однак Реєстр ТТН не працює, а нормативного документа від КМУ, який би визначав порядок ведення та надання інформації з реєстру ТТН на виконання вимог Закону № 1534, немаэ. Такий Реєстр ТТН – це необхідна умова впровадження електронних ТТН, про які далі.

Увага: реєстр ТТН має вести Мінінфраструктури на основі порядку, який затвердив КМУ.

Про Реєстр ТТН наразі відомо таке (оновлена ст. 1 Закону про автотранспорт):

  • він має містити інформацію про зареєстровані у ньому ТТН;
  • його метою є державний контроль за перевезенням вантажів на території України;
  • його адмініструванням має займатися центральний орган виконавчої влади, який здійснює державну політику у сфері автотранспорту. За законодавством таким є Мінінфраструктури (п. 1 Положення про Мінінфраструктури, постанова Кабміну від 30.06.2015 № 460);
  • отримувати дані з нього може зокрема Уктранспбезпека (ст. 6 Закону про автотранспорт);
  • порядок ведення та надання інформації з нього має затвердити КМУ (ст. 48 Закону про автотранспорт).

Однак слід додати, що визначений Законом про автотранспорт Реєстр ТТН вийде не єдиним. Адже й зараз діє Єдиний реєстр ТТН на переміщення алкогольних напоїв, адміністратором якого є ДПС (п. 2 порядку ведення реєстру «алкогольних» ТТН, затвердженого постановою КМУ від 09.10.2013 № 806). Даний реєстр містить дані про спеціальні ТТН, складені виробниками спирту та/або алкогольних напоїв.

Товарно транспортна накладна бланк (ТТН бланк)

Бланк ТТН (ТТН форма 1 ТН) містить Додаток 7 Правил № 363. ТТН форма стандартна, її використовують в усіх перевезеннях, крім особливих. Для особливих же перевезень розроблена спеціальна форма ТТН. Вона призначена для перевезення таких ТМЦ, як:

  • спирт етиловий і алкогольні напої (уже згадана вище «алкогольна» ТТН, для якої діє окремий реєстр від ДПС);
  • високооктанові кисневмісні добавки;
  • нафтопродукти (нафта);
  • хлібобулочні вироби;
  • деревина.

По кожному з них є своя форма ТТН (різні накази Мінтрансу та профільних міністерств).

Увага: форма 1 ТН використовується для всіх перевезень, окрім особливих, для яких існують спеціальні ТТН.

Підприємство може використовувати й власну форму ТТН, розроблену під себе, але вона має бути обов’язково затверджена наказом керівника, містити всі обов’язкові реквізити, які визначені абз. 2 п. 11.1 Правил № 363. Однак такого не можна робити зі спеціальними формами ТТН, наприклад з «алкогольною» ТТН.

Востаннє бланк ТТН зазнавав змін ще влітку 2019 року. Тоді кількість обов’язкових екземплярів ТТН скоротилася з 4-х до 3-х. 

Габаритно-ваговий контроль у ТТН

У статті 48 Закону про автотранспорт з’явилися нові реквізити ТТН щодо параметрів транспортного засобу, на якому здійснюється перевезення, а саме:

  • довжина (Д);
  • ширина (Ш);
  • висота (В);
  • загальна вага;
  • загальна вага з вантажем.

Також ще обов’язковою стала маса брутто (це маса разом з упаковкою), але цей реквізит і насьогодні містить стандартна форма 1 ТН.

І ці всі параметри має зазначати у ТТН Вантажовідправник.

Окрім цих параметрів відтепер ще й треба вказувати код платника податків за ЄДР – як для вантажовідправника, так і вантажоодержувача. Однак дані коди не викликають таких труднощів, як параметри транспортного засобу, так як вантажовідправник може й точно не знати, яким саме транспортним засобом та з якими параметрами буде надана послуга перевізником. Бути певним у технічних параметрах автомобіля можна лише тоді, коли вантажовідправник є сам собі перевізником.

Проблем щодо зазначення технічних параметрів автомобіля тут безліч:

  • різні габарити автомобілів у залежності від року випуску. Наприклад, автомобіль Renault Traffic 2021 року випуску (р. в.) має габарити Д×Ш×В = 4999×1956×1971 (мм). У той же час Renault Traffic 2011 р. в. має габарити 5182×1904×1915 (мм). Виходить, що досить точно слід знати не тільки марку автомобіля, але й рік випуску;
  • загальна вага самої автівки. На прикладі того ж Renault Traffic вага відрізняється, наприклад 2011 р. в. 1800 кг та 2021 р. в. маємо 2950-3010 кг (за даними виробника);
  • загальна вага з вантажем. Окрім вантажу вантажовідправника автомобіль може перевозити ще й інший вантаж, про який замовнику нічого не відомо;
  • такі параметри зазвичай можуть бути визначені лише при завантаженні автомобіля. В першу, чергу це стосується загальної ваги з вантажем.

Увага: вантажовідправник зазначає дані про ПАРАМЕТРИ АВТОМОБІЛЯ та податкові номери (свій і перевізника).

Для зручності наводимо у таблиці порівняння реквізитів, що визначені як обов’язкові за Правилами № 363, Законом про автотранспорт, а також тими, що є нині у чинній стандартній формі 1 ТН.

РЕКВІЗИТИ ТТН 2024

Реквізит

Набір обов’язкових реквізитів ТТН:

Реквізити стандартної

форми 1ТН (Додаток 7 Правил № 363)

Правила № 363 (абз. 2 п. 11.1)

Закон про автотранспорт

(ст. 48)*

інформація про назву документа

+

+

дата та місце складання

+

+

+

дані по ВАНТАЖОВІДПРАВНИКУ (та/або експедитору):

 

 

 

  • повне найменування (ПІБ)

+

+

+

  • код платника податків за ЄДР або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків**

+

дані по автомобільному ПЕРЕВІЗНИКУ:

 

 

 

  • повне найменування (ПІБ)

+

+

+

  • код платника податків за ЄДР або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків**

+

  • ПІБ водія та номер його посвідчення

+

+

дані по ВАНТАЖООДЕРЖУВАЧУ:

 

 

 

  • повне найменування (ПІБ)

+

+

+

  • код платника податків за ЄДР або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків**

+

  • ПІБ водія та номер його посвідчення

+

+

найменування та кількість вантажу

+

+

основні характеристики вантажу та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж***

+

+

дані по транспортному засобу:

 

 

 

  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер)

+

+

+

  • причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер)

+

+

+

  • параметри (довжина, ширина, висота, загальна вага, у т. ч. з вантажем)

+

  • параметри (маса брутто)

+

+

пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси

+

-

+

посади, прізвища та підписи відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора

+

+

вид перевезень

+

тривалість вантажно-розвантажувальних операцій

+

* ці реквізити зазначає вантажовідправник (ст. 48 Закону про автотранспорт)

** серія і номер паспорту допускається лише для осіб, які з релігійних переконань відмовилися від податкового номера

Відповідальність за відсутність нових реквізитів у ТТН і неточність даних

Ще з 1 жовтня 2021 року Закон від 29.06.2021 № 1582-IX запровадив адміністративну відповідальність вантажовідправника за порушення вимог щодо внесення відомостей до товарно-транспортної накладної. Відповідні зміни внесли до Кодексу України ппро адміністративні правопорушення (КпАП).

Так, вантажовідправника можуть покарати штрафом у розмірі 3000 НМДГ (51 000 грн) за те, що він вніс:

  • недостовірні відомості про масу або габарити вантажу до ТТН;
  • відомості про масу або габарити вантажу до ТТН, які перевищують параметри, встановлені законодавством, за відсутності оформленого дозволу на проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (ст. 1322 КпАП).

Але вантажовідправник відповідатиме за внесення недостовірних відомостей про масу вантажу до ТТН лише у разі перевищення транспортним засобом, яким перевозять зазначений вантаж, вагових нормативних параметрів, визначених законодавством.

Застосовувати штрафи зобов’язана Держслужба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), яка діє на підставі Положення, затвердженого постановою Кабміну від 11.02.2015 № 103.

Товарно транспортна накладна: зразок заповнення

Якщо є нові обов’язкові реквізити до ТТН, то має бути й нова форма ТТН. Однак з логікою нововведень не все так просто. Змін Додатка 7 Правил № 363 зі стандартною формою 1 ТН немає. Це означає, що діє колишня форма ТТН.

Однак стаття 48 Закону про автотранспорт уже діє. З НОВИМИ РЕКВІЗИТАМИ ТТН. Суб’єкти господарювання вийти з ситуації можуть, якщо затвердять власну форму ТТН. Для цього потрібно:

  • розробити та затвердити внутрішнім наказом по підприємству власну форму ТТН на основі існуючої.
  • по можливості додати таку форму в умови договору постачання, який укладається з перевізником. Однак, якщо перевізник і без того не проти щодо використання допрацьованої форми ТТН, то можна обійтися й без даного кроку. Норми статті 48 Закону про автотранспорт однакові для всіх учасників перевізного процесу.

Таку створену самостійно форму ТТН можна використовувати хоча б тимчасово – до прояснення ситуації або появи нової форми. Аргументуємо можливість власної допрацьованої ТТН:

  • товарно транспортна накладна заповнена без дотримання стандартної форми, але зі збереженням обов’язкових реквізитів – це прямо визначає абзац 2 пункту 11.1 Порядку № 363;
  • сторони можуть внести до ТТН будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною (абз. 6 п. 11.1 Порядку № 363). Саме через цю норму – «сторони можуть внести» й дана вище рекомендація включити таку форму ТТН до договору перевезення.

Крім того, якщо ТТН складається у паперовій формі, то є ще один можливий варіант – дописати потрібні параметри від руки, зробити надпис «Дані доповнено» та поставити підписи сторін і дату.

Однак навіть у створення самостійної форми ТТН є складнощі, наприклад для зміни е-ТТН потрібне втручання розробників даного програмного забезпечення. Можливо, доведеться переробити вже оформлені ТТН.

Для наочності можна скористатися запропонованою нижче формою ТТН – це лише як можливий варіант подачі реквізитів, що враховують зміни зі статті 48 Закону про автотранспорт. Запропонована форма ТТН містить також рік випуску і він-код – це не обов’язкові параметри, але їх додали для кращої ідентифікації параметрів автівки (автівки рівних років випуску можуть мати різні габарити). Непотрібні реквізити можна прибрати.

Увага: ТТН можна допрацювати самостійно й додати в неї обов’язкові реквізити статті 48 Закону про автотранспорт.

Товарно транспортна накладна ЗРАЗОК

Товарно транспортна накладна БЛАНК

Для чого потрібна товаро транспортна накладна

Товарно транспортна накладна необхідна для підтвердження факту здійснення господарських операцій, якщо здійснюється перевезення на підставі договору перевезення і вона має таке призначення, як наведено у таблиці нижче

ПРИЗНАЧЕННЯ ТТН

Призначення ТТН

Нормативка

1

забезпечує облік ТМЦ при їх переміщенні (у дорозі)

п. 1 Правил № 363

2

використовується у розрахунку з перевізником/експедитором за перевезення вантажу

3

слугує для обліку виконаної перевізником роботи

4

один з можливих документів, що може використовуватися для списання ТМЦ та їх оприбуткування, у складському, оперативному та бухгалтерському обліку

5

підтвердження права водія перевозити вантаж при перевірці поліцією

ст. 48 Закон про автотранспорт

6

здійснення габаритно-вагового контролю

На думку податківців:

6

підтверджує факт надання послуг з перевезення

ІПК ДФС від 17.04.2019 р. № 1637/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

7

один з додаткових документів, що є свідченням реальності господарської операції з ТМЦ

Судова практика

8

ТТН є доказом факту перевезення (переміщення) товару, а сам факт передання товару та, відповідно, набуття права власності на нього має підтверджуватись видатковою накладною

Постанова ВСУ від 12.06.2018 №826/11879/13-а 

9

ТТН – це доказ, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг

Постанова ВСУ від 12.06.2018 №815/3310/17

Виходить, що основне завдання ТТН – це підтвердити факт надання послуг з перевезення.

Увага: ТТН – це комплексний документ, який необхідний усім сторонам процесу перевезення, щоб підтвердити транспортні витрати та реальність господарської операції.

Чи обов’язкова товарно транспортна накладна під час перевезень

Наявність ТТН обов’язкова тільки для водія, який здійснює перевезення на договірних засадах, оскільки ТТН – це єдиний документ для всіх учасників процесу транспортування товару, а отже, й для водія як такого учасника (див. визначення ТТН у статті 1 Закону про автотранспорт). Водій окрім ТТН ніяк не може підвередити факт отримання та передачі ввірених йому ТМЦ.

Увага: ТТН – це обов’язковий документ для всіх сторін процесу перевезення, включаючи водія.

Однак, якщо перевезення вантажу здійснюється для власних потреб і власним транспортом (або орендованим), коли сторонній перевізник відсутній, то ТТН не потрібна. З цим погоджується й Мінінфраструктури у листі від 28.05.2014 № 5615/25/10-14. Виняток – перевезення особливих товарів на зразок спирту чи хлібобулочних виробів, які ми згадували вище. У такому разі наявність ТТН на перевезення вантажу (зразок) обов’язковий.

Таким чином, товарно транспортна накладна необхідна, коли:

  • надається послуга з перевезення й вона здійснюється на основі договору (у т.ч. усного);
  • існує сторонній перевізник з водієм;
  • перевезення здійснюється не для власних потреб. Наприклад, коли підприємство власним транспортом здійснює доставку продукції/товару й послуга перевезення виділена окремо в рахунку;
  • відбувається перевезення особливих товарів.

Чи обов’язкова товарно транспортна накладна для податкового кредиту з ПДВ

Це питання постає, коли треба підтвердити право на податковий кредит по придбаних ТМЦ, а також по придбаних послугах з перевезення. І відповідь тут неоднозначна, так як:

  • ДПС настоює на обов’язковості ТТН. Без ТТН у податківців є зачіпка визнати господарську операцію нереальною (фіктивною). Як наслідок, втрачається право на податковий кредит з ПДВ з донарахуванням податку;
  • існує успішна судова практика щодо визнання таких вимог ДПС протиправними щодо придбання ТМЦ. Наприклад, у постанові ВСУ від 12.02.2020, ЄДРСР, № 87602341 вказується на те, що відсутність ТТН не може бути достатньою підставою для здійснення висновку про безтоварний характер операції з постачання продукції. За висновком суддів правильність формування податкового кредиту – це взаємовідносини у сфері купівлі-продажу, а не взаємовідносини у сфері перевезення. У підприємства-позивача по цій справі були всі видаткові накладні та банківські виписки, тому воно виграло справу.

Однак зверніть увагу на те, що вищезгадане судове рішення стосувалося саме питання податкового кредиту при придбанні ТМЦ, а не щодо послуг з перевезення. І у підприємства були всі інші первинні документи. Додамо, що факт відвантаження товарно-матеріальних цінностей та перехід права власності до покупця підтверджує, в першу чергу, видаткова накладна. Навіть за п. 1 Правил № 363 ТТН – це всього лише один з можливих документів щодо списання й оприбуткування ТМЦ, але аж ніяк не єдиний і першочерговий. Тому тут рішення суду цілком зрозуміле й логічне. Також є аналогічне за своєю суттю рішення ВСУ від 11.12.2018 у справі № 807/143/16. Результати цього та інших судових рішень узагальнено у таблиці нижче.

Увага: без ТТН податківці заперечують реальність господарської операцій перевезення, а інколи й придбання самих ТМЦ.

Однак у питання податкового кредиту за послугою перевезення податківці й надалі можуть наполягати на обов’язковості ТТН. У ситуації, коли перевізник є платником без ТТН не обійтися. І судова практика тут уже на боці податківців. Так, за рішенням ВСУ у постанові від 13.11.2018 у справі № 822/6312/15 ТТН є обов’язковим первинним документом на підтвердження реальності господарських операцій з послуг перевезення. І одного лише акта прийому-передачі послуг тут буде недостатньо.

Ці та інші судові рішення узагальнює таблиця про призначення ТТН.

Однак, з огляду на всі судові спори, краще все ж таки оформляти ТТН. Потреба у ній може постати, наприклад, у ситуації блокування податкової накладної, коли необхідно буде надати підтверджувальні документи по операції, і тут незайвою буде належно оформлена ТТН.

Товарно транспортна накладна: коли можна без неї

Випадки, коли товарно транспортна накладна не потрібна і щодо цього не буде претензій ні у ДПС, ні у поліції:

  • перевезення здійснюється для власних потреб власним водієм, наприклад між підрозділами підприємства. Тут немає договірних відносин і послуги з перевезення (див. визначення ТТН у ст. 1 Закону про автотранспорт);
  • самовивезення товару. По-суті, це різновид минулої ситуації.
  • доставка товару покупцю самим продавцем за умови, що вартість послуги з перевезення ніяк не виділена у рахунку, договорах купівлі-продажу тощо.

Водію в усіх цих випадках достатньо мати накладну, що підтверджує, що товар належить підприємству, на якому він працює. Це може бути видаткова накладна або накладна на внутрішнє переміщення по формі М-11 або інша накладна у довільній формі чи акт приймання-передачі товару водію.

Однак останній із цих випадків – доставка товару покупцю самим продавцем дещо спірна.

Мінінфраструктури у своїх листах від 03.09.2013 № 10092/25/10-12 та від 28.05.2014 № 5615/25/10-14 виступає ЗА наявність товарно транспортної накладної і для цієї ситуації. Державний орган займає позицію, що перевезення ТМЦ продавцем покупцю не можна вважати перевезенням для власних потреб, так як у результаті перевезення змінюється власник вантажу на кінцевій стадії транспортного процесу. Єдине, що у такій ситуації важко щось довести, оскільки немає самого договору перевезення, а отже й самої послуги з перевезення, а товар до моменту передачі покупцю все ще може належати підприємству-продавцю. Однак, якщо право власності перейшло до початку перевезення, наприклад на основі акта приймання-передачі, який оформлений між представниками покупця й продавця, а перевезення все одно здійснює продавець, – краще оформити товарно транспортну накладну.

Товарно транспортна накладна: загальні правила виписки

Правила заповнення ТТН передбачають, що потрібно керуватися вимогами підпункту11.3-11.9 Правил № 363, серед яких:
  • ТТН повинен оформляти замовник послуги з перевезення (п. 11.3 Правил № 363). Найчастіше це робить вантажовідправник, адже тільки у нього повна інформація про товар;
  • паперові ТТН заповнюємо вручну, друкарським або змішаним способом. Також можливе використання факсиміле, якщо це передбачено договором (лист ДФС від 04.09.2015 № 18936/5/99-99-10-03-02-15);
  • завжди оформляємо не менше, ніж 3 екземпляри ТТН. Навіть у ситуації співпадання вантажовідправника, вантажоотримувача та замовника в одній особі. Це ситуація, коли підприємство для того, щоб перевезти вантаж для самого себе скористалося послугами стороннього перевізника. Якщо є експедитор, то складаємо 4-й екземпляр ТТН; 
  • печатки не потрібні;
  • на кожну поїздку – окрема товарно транспортна накладна;
  • на кожного вантажоотримувача – також окрема товарно транспортна накладна. Наприклад, якщо ТМЦ перевозяться одним перевізником по декільком точкам (місцям доставки), то треба виписати по 3 екземпляри ТТН на кожну точку.

У паперових ТТН допущені помилки в можна виправити коректурним способом: закреслити, написати правильно й зробити надпис «Виправлено» з підписами та датою (виправляти треба всі екземпляри й збирати підписи всіх сторін процесу перевезення).

П'ять етапів руху ТТН під час перевезення ТМЦ

Виписка і рух паперових товарно транспортних накладних такий:

  • Етап 1. Відправник ТМЦ (замовник) підписує всі 3 екземпляри ТТН (зворотна сторона бланку).
  • Етап 2. Водій приймає вантаж і також підписує усі 3 обов’язкові екземпляри ТТН (лицьова сторона бланку). На цьому етапі може з’явитися ще й експедитор – тоді у обіг долучається додатковий (четвертий) екземпляр ТТН.
  • Етап 3. 1-й екземпляр ТТН залишається у відправника. 2-й і 3-й – у водія і вони будуть у нього до доставки товару отримувачу. Їх він може показати поліції, якщо виникне потреба.
  • Етап 4. Відбувається приймання товару отримувачем, який підписує 2-й і 3-й екземпляри ТТН (зворотна сторона бланку). Собі він залишає 2-й екземпляр ТТН. Водію уже тут підписувати ТТН не потрібно.
  • Етап 5. Водій забирає 3-й екземпляр (уже з підписом отримувача) і потім передає його перевізнику, на якого працює. Якщо є потреба, собі водій може зняти копію.

Електронна товарно транспортна накладна

Насьогодні уже можливим є використання електронних ТТН з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Електронна товарно транспортна накладна має такі особливості:
  • для водія замовником (відправником) друкується паперова копія e-ТТН, щоб він міг пред’явити її поліції як супровідний документ до вантажу (див. вимогу п. 11.5 Правил № 363). Водій (експедитор) при цьому на копії ставить свій підпис, який підтверджує, що він прийняв до перевезення вантаж;
  • супровідні документи також треба оформити в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Щодо правил складання й документообороту е-ТТН, то вони такі ж, як і для паперової форми. Однак замість підпису відбувається накладання КЕП. Водію ж доведеться окрім накладання КЕП ще й підписати паперову копію ТТН, яка йому видається.

Електронна товарно транспортна накладна має такі переваги:

  • можливість миттєвого погодження та підписання документів з контрагентами на вантажоперевезення;
  • стає неможливою втрата документів, як це буває з паперовими аналогами;
  • прозорість бізнес-процесів, так як електронний документообіг легше відстежити й створити базу.

Щоб впровадити е-ТТН, слід звернутися до Провайдерів електронного документообігу, що приєдналися до системи та пройшли сертифікацію.

Коли електронна товарно транспортна накладна стане обов’язковою

У перспективі повна заміна паперової форми ТТН на електронну. І це мало статися вже з 1 серпня 2022 року, а для спеціалізованих ТТН, зокрема алкогольних – з 2023 року. Однак на заваді стала війна та не підготовлена база для цього новведення. Потім була ще одна дата – з 1 серпня 2023 року, але впровадження е-ТТН відклали, щоб дати час підготуватися. Наразі використовувати електронні ТТН зможна на добровільних засадах (див. роз’яснення від Мінінфраструктури).

Насьогодні зміни на законодавчому рівні для існування лише е-ТТН ще не прийняті, зокрема:

  • не внесли змін до Закону про автотранспорт. Такі зміни були підготовлені у законопроєкті № 6534, але його ще на початку вересня 2023 року зняли з розгляду;
  • не відмінили паперову копію ТТН у водія. Адже друк е-ТТН позбавляє всіх переваг використання електронних документів. Для цього теж треба внести зміни у нормативні документи, зокрема до Правила № 363.

Можливо, впроваджувати електронні ТТН будуть поетапно, тобто в різний час для різних суб’єктів господарювання, а можливо, буде певний перехідний період, коли дві форми – електронна та паперова – будуть співіснувати. З огляду на воєнний стан, скоріше за все, буде перехідний період (за аналогією з паперовими лікарняними).

Таким чином, наразі все залишається, як було, – паперові ТТН обов’язкові, а електронні ТТН добровільні.

Упровадження системи е-ТТН на безальтернативній основі можливе після змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» від 20.01.2022 № 6534. Заступник міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анатолій Комірний наприкінці 2023 року повідомив, що «впровадження таких змін планується не раніше ніж через 6 місяців після завершення військового стану в України».

Якщо використовуєте електронні ТТН, друкуйте копію водію.

Увага: електронні ТТН залишаються лише добровільними.

Відповіді на поширені запитання щодо заповнення ТТН

Наведемо у таблиці відповіді на запитання щодо складних ситуацій, коли використовують ТТН.

ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ ЩОДО ТТН

Запитання

Відповідь

Пояснення

Чи можна використати одну ТТН на декілька перевезень за однаковою адресою?

ні

Можна попасти на те, що ДПС поставить під сумнів реальність операції через невідповідність обсягу перевезеного вантажу та вантажопідйомності використаного автомобіля. Наприклад, якщо було зроблено 3 ходки по 4 т, то перевезено 12 т вантажу. У разі вантажопідйомності авто 4 т постане питання, як за одну «документальну» ходку за ТТН перевезли 12 т? Краще не ризикувати

Чи можна скоротити кількість екземплярів ТТН, якщо деякі сторони процесу співпадають в одній особі?

ні

Правила № 363 ніяких винятків не містять. Крім того, такої думки притримується Мінінфраструктури у листі від 28.08.2014 № 5615/25/10-14. Отже, примірників ТТН завжди не менше 3-х. Якщо треба спростити документообіг, слід використати е-ТТН

Чи треба оформляти ТТН, якщо перевезення вантажу здійснюється на легковому, а не вантажному автомобілі?

так

Правила № 363 стосуються всього автотранспорту, а не тільки вантажного і виключень для легкового транспорту не містять

Чи треба ТТН, якщо використовується особистий автотранспорт (власний автомобіль директора чи іншого працівника)

так

Правила доставки аналогічні звичайній ситуації. Якщо доставка відбувається у власних цілях підприємства – ТТН не треба. При наявності договірної поставки – треба. Якщо постачальник послугу з доставки вказав окремо в договорі чи рахунках – це договірна поставка.

Також на такий автомобіль має бути оформлений договір оренди, якщо треба списати паливно-мастильні матеріали

Чи треба ТТН, якщо доставка здійснюється кур’єрською службою (поштою), наприклад, «Новою поштою», «Міст Експрес»?

ні

Правила № 363 не стосуються пошти. Необхідно перевірити наявність кур’єрської служби в Реєстрі операторів поштового зв’язку (знайти його можна на сайті профільної нацкомісії). Крім того поштовими можуть вважатися тільки відправлення до 30 кг (п. 14 Правил надання послуг поштового зв’язку з постанови Кабміну від 05.03.2009 № 270)

Дата ТТН, дата видаткової накладної та дата податкової накладної мають бути однакові?

так

Це питання не врегульовано, але краще, щоб збігалися.

По-перше, тоді не буде питань у податківців: дата податкової накладної має збігатися з датою видаткової накладної (якщо перша подія – відвантаження).

По-друге, податкова розглядає як відвантаження (першу подію) дату початку фізичного руху товару до отримувача, тобто дату відвантаження. І саме цю дату треба ставити в податковій накладній (якщо перша подія – відвантаження).

По-третє, якщо дата передачі товару від перевізника до отримувача відрізняється від дати відвантаження, то краще тоді факт передачі товару отримувачу оформити іншим документом, ніж накладна, наприклад актом приймання-передачі товару, складеному у довільній формі

Заповнення реквізитів ТТН

Товарно транспортна накладна (бланк) має безліч реквізитів, Розглянемо їх заповнення. 

ЯК ЗАПОВНИТИ ТТН

Реквізит ТТН

Заповнення ТТН 

Основний розділ (ТТН форма 1 ТН)

1

Автомобіль, причіп

Ставимо марку, модель, тип, держномер автомобіля. Ту ж інформацію наводимо про причіп (за відсутності прокреслюємо)

2

Вид перевезень

Варіанти: відрядний тариф, погодинний тариф, покілометровий тариф, централізоване перевезення.

Якщо перевезення здійснюється власним транспортом, то вказуємо інакше: внутрішньоміське, приміське, міжміське, міжнародне перевезення

3

Перевізник, водій

Вказуємо відповідні дані з номером водійського посвідчення. ПІБ водія можна писати як повністю, так і скорочено

4

Замовник

Вказуємо замовника, яким може бути як покупець, так і продавець, так і третя особа

5

Вантажовідправник/

вантажоотримувач

Вказуємо відповідні дані. Тут може бути одна й та сама особа

6

Пункт навантаження та пункт розвантаження

Юридичні адреси пунктів (повністю)

7

Отримав водій-експедитор

Підпис, посада та ПІБ водія/експедитора, що отримав вантаж. Раніше цей підпис був на зворотній стороні бланка

8

Кількість місць

Зазначаємо кількість умовних одиниць вантажу прописом (кількість упаковок, ящиків тощо). У разі насипного вантажу даний реквізит не заповнюють (п. 10, п. 12 Правил № 363)

9

Усього відпущено на загальну суму

Вказуємо вартість вантажу та суму ПДВ

10

Супровідні документи на вантаж

Даємо перелік супровідних документів (накладні, сертифікати тощо)

Розділ «Відомості про вантаж» (форма 1 ТН бланк)

11

Найменування вантажу

У разі якщо найменування всіх товарів не вміщаються, то складається додатковий опис і в ТТН зазначається про існування такого додатка, без якого ТТН є недійсною

12

Кількість місць

Вказуємо кількість місць (упаковок, ящиків, бочок тощо) по кожному найменуванню вантажу, одиницю виміру, ціну без ПДВ (за 1 упаковку, ящик, бочку тощо)

13

Документи з вантажем

Зазначаємо документи, які водій отримує від відправника та має передати одержувачу (накладні, сертифікати, свідоцтва та ін.), їх назви, дати складання тощо

14

Маса брутто

Вага вантажу з упаковкою

15

Операції: навантаження/

розвантаження

Вказуємо час цих операцій. Якщо вони відбуваються в різні дні, то зазначаємо також і дати

Нові реквізити, які діють діють з 01 жовтня 2021 року (ст. 48 Закону про автотранспорт)

16

Податковий номер вантажовідправника

Вказуємо код ЄДР для юросіб або реєстраційний номер облікової картки платника податків – для фізосіб. Якщо особа є платником ПДВ, то це ті ж самі номери, що й у податковій накладній (там є аналогічний реквізит)

17

Податковий номер вантажоодержувача

18

Податковий номер перевізника

19

Параметри автомобіля:

 

-

довжина, ширина, висота

Вказуємо технічні характеристики автомобіля. Одиниця виміру обміру, як правило, мм

-

загальна вага

Вказуємо вагу автомобіля без вантажу. Можна взяти з технічних характеристик. Однак дообладнання могли змінити таку вагу

-

загальна вага автомобіля з вантажем

Вказуємо загальну вагу завантаженого автомобіля. Якщо зважити автівку неможливо, то можна зайти як суму: загальна вага автомобіля (за технічними характеристиками) + вага вантажу (брутто)



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді