ПРОБЛЕМА
Чи може підприємство подавати звітність лише за місцезнаходженням головного офісу та чи має право відносити до складу витрат та податкового кредиту з ПДВ витрати на утримання другого офісу? Вебінари для бухгалтерів 2025
РІШЕННЯ
Відповідно до статті 64 Господарського кодексу України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру. Воно має право створювати як відокремлені структурні підрозділи (філії, представництва, відділення), так і структурні підрозділи, що не мають ознак відокремленого структурного підрозділу.
За умови створення відокремленого структурного підрозділу на території іншої територіальної громади (в іншому районі міста) підприємство може прийняти рішення про сплату консолідованого податку на прибуток відповідно до вимог пункту 152.4 Податкового кодексу України (ПК).
Сутність консолідованої сплати полягає в тому, що сплату податку на прибуток за себе та за відокремлений підрозділ здійснює безпосередньо головне підприємство. При чому податок сплачується окремо за місцезнаходженням підрозділу та окремо — за місцезнаходженням головного підприємства. Крім того, щоквартально за місцезнаходженням відокремленого підрозділу головне підприємство повинно подавати Розрахунок податкових зобов’язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток підприємства.
Формування витрат відокремленого підрозділу здійснюється відповідно до статей його кошторису.
Якщо кошторисом відокремленого підрозділу не передбачені витрати на утримання офісу, то такі витрати здійснюються за рахунок головного підприємства і зараховуються до складу його витрат.
Оскільки відокремлений підрозділ не є юридичною особою, він не може бути самостійним платником ПДВ (ст.180 та пп.14.1.139 ПК). Головне підприємство може делегувати йому право виписувати податкові накладні та вести реєстри виданих та отриманих податкових накладних. При цьому податкові зобов’язання та податковий кредит з ПДВ, які виникають у відокремленого підрозділу, включаються до податкової декларації з ПДВ головного підприємства за відповідний період.
За умови створення за межами місцезнаходження підприємства структурного підрозділу, що не має ознак відокремленого структурного підрозділу, весь облік буде зосереджено в бухгалтерії підприємства, і податкова звітність подаватиметься за місцем реєстрації підприємства.
Тобто, податок на прибуток сплачуватиметься лише за місцем реєстрації підприємства у разі створення за межами місцезнаходження підприємства структурного підрозділу, що не має ознак відокремленого структурного підрозділу.
Витрати на утримання іншого офісу підприємство матиме право відносити до складу податкових витрат за наявності підтвердних документів, а суми ПДВ до податкового кредиту — за наявності податкової накладної.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"