ПРОБЛЕМА
Як потрібно обліковувати безоплатно отриману імпортовану продукцію в податковому обліку? Як відобразити безоплатну роздачу імпортованої продукції покупцям основної продукції та іншим споживачам в рекламних цілях?
РІШЕННЯ
Податок на прибуток
Відповідно до підпункту 135.5.4 Податкового кодексу України (ПК) до складу інших доходів підприємства відноситься вартість безоплатно отриманих у звітному періоді товарів, робіт, послуг, визначена на рівні не нижче звичайної ціни.
Тобто, у даному випадку при обчисленні об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємство повинно включити до складу інших доходів вартість отриманих безоплатно рекламних зразків від нерезидента.
Будь-які операції, які передбачають передачу прав власності на товари за плату або компенсацію, а також операції з безоплатного надання товарів класифікуються як продаж (реалізація) товарів (пп. 14.1.202 ПК). Але при безоплатній роздачі рекламних зразків сума компенсації дорівнює нулю. Оскільки відсутні критерії визнання доходу, встановлені П(С)БО 15 «Дохід», по даній операції дохід не виникає.
Що стосується витрат, то згідно з підпунктом «г» підпункту 138.10.3 ПК до складу інших витрат підприємства включаються такі витрати на збут, як реклама та дослідження ринку (маркетинг), передпродажна підготовка товарів. При цьому слід враховувати обмеження, встановлені підпунктами 139.1.1 та 140.1.5 ПК, а саме: витрати на провадження рекламної діяльності, які не пов’язані з провадженням господарської діяльності підприємства, не включаються до складу витрат. Якщо такі господарські операції підпадають під визначення реклами згідно з вимогами Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 № 270/96-ВР, для підтвердження рекламного характеру проведених рекламних акцій слід оформити такі документи:
наказ керівника із зазначенням мети роздачі зразків, дати та місця проведення рекламної акції, переліку безоплатно розданих товарів та їх кількості по кожному найменуванню, прізвищ працівників, відповідальних за безкоштовну роздачу зразків;
витратні накладні на видачу зразків відповідальним особам;
звіти про розповсюдження зразків, які складаються особами, відповідальними за їх безкоштовну роздачу.
Наявність відповідних підтвердних документів дозволяє відобразити витрати на проведення рекламних заходів у складі інших витрат (витрат на збут).
Крім того, під час розмитнення безоплатно отриманого товару підприємство понесло витрати у вигляді митних платежів, транспортних витрат, які також можна включити до складу витрат на підставі митної декларації, платіжних документів. Зазначені витрати згідно з пунктом 12 П(С)БО 9 «Запаси» формують справедливу первісну вартість запасів, одержаних підприємством безоплатно. Тобто, безоплатні товари мають вартість, що дорівнює сумі таких витрат.
Податок на додану вартість
Відповідно до пункту 198.3 ПК податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку протягом такого звітного періоду у зв’язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
У разі ввезення товарів на митну територію України документом, що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту, вважається митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку (п. 201.12 ПК).
Таким чином, за умови, що імпортні зразки товарів використовуватимуться в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, суму сплаченого на митниці ПДВ підприємство має право включити до податкового кредиту.
Внимание
Надалі, роздаючи рекламні зразки імпортних товарів, платник повинен нарахувати податкові зобов’язання.
Згідно з пунктом 185.1 ПК об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України. При цьому постачанням товарів вважаються також операції з безоплатної передачі майна іншій особі, якщо платник податку мав право на віднесення сум податку до податкового кредиту при придбанні зазначеного майна чи його частини (пп. «в» п. 14.1.191 ПК).
Отже, якщо підприємством відображено податковий кредит при безоплатному отриманні товару, то при безоплатній передачі такого товару слід нарахувати податкові зобов’язання, виходячи з його митної вартості.
Відповідно до Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 22.09.2014 № 957, платник податку повинен скласти податкову накладну (при здійсненні контрольованих операцій) на вартість безоплатно поставлених товарів з позначкою «12» — складена на вартість безоплатно поставлених товарів/послуг, обчислену виходячи з рівня звичайних цін (у разі здійснення контрольованих операцій). Усі примірники таких податкових накладних зберігаються у платника податку (продавця).
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)
Якщо отримувачами рекламної продукції є фізичні особи, то з точки зору ПК вартість безоплатно отриманих товарів класифікується як додаткове благо (пп. «е» пп. 164.2.17 ПК). Якщо додаткові блага надаються у негрошовій формі, сума податку обчислюється із застосуванням ставки 15% або 17% та натурального коефіцієнта.
Комментарий
Враховуючи те, що під час проведення рекламної акції здійснюється розповсюдження рекламного товару, а споживачами реклами є невизначене коло платників податку, то вартість такого товару не розглядається як дохід фізичних осіб — споживачів таких рекламних заходів та, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДФО.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"