Повернення коштів замовнику будівництва

ПРОБЛЕМА

Підприємство отримало земельну ділянку під забудову житлового будинку, проте функції забудовника передало довірителю. Схема така: довіритель-фінансова установа-генпідрядник-субпідрядник. Будівництво триває вже 8 років, протягом яких були складені проміжні акти виконаних робіт та отримані кошти (коробка будинку побудована). На сьогодні, згідно з додатковою угодою, фінустанові повертаються кошти, а функції замовника передаються нашому підприємству. Тобто тепер наше підприємство є і замовником, і генпідрядником.

Яким чином потрібно здійснити коригування у податковому (податкова накладна виписувалась з кодом «02») та бухгалтерському обліку нашого підприємства у зв’язку з цими змінами?

РІШЕННЯ

Оскільки в запитанні не розкрито суті додаткової угоди, укладеної між підприємством (генеральним підрядником) і замовником (фінансовою установою), припустимо, що йдеться про розірвання договору, а не про заміну сторони і відступлення права вимоги. Адже сплачені раніше кошти саме повертаються.

А оскільки замовником, як сказано у запитанні, тепер стає генеральний підрядник, то можна також припустити, що фінансовій установі повертаються усі сплачені нею раніше по договору кошти, а не залишок авансу. Результати виконаних робіт (коробка будинку) переходять до генерального підрядника.

У бухгалтерському обліку генерального підрядника слід відсторнувати суму раніше нарахованого доходу з використанням рахунку 704 «Вирахування з доходу». Документальною підставою для цього може слугувати, наприклад, акт приймання-передачі (повернення) результатів робіт.

Важно

Так само методом «сторно» необхідно відкоригувати списання собівартості будівельних робіт.

І оскільки генеральний підрядник взяв на себе функції замовника, то суму, накопичену на рахунку 23 по об’єкту будівництва, слід списати в дебет рахунка 151 «Капітальне будівництво».

Генеральний підрядник зможе також відкоригувати доходи у податковому обліку. Адже згідно з пунктом 140.2 Податкового кодексу України (ПК), у разі якщо після продажу товарів, виконання робіт, надання послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, в тому числі перерахунок у випадках повернення проданих товарів чи права власності на такі товари (результати робіт, послуг) продавцю, платник податку-продавець та платник податку-покупець здійснюють відповідний перерахунок доходів або витрат (балансової вартості основних засобів) у звітному періоді, в якому сталася така зміна суми компенсації.

Внимание

При цьому необхідно також зменшити витрати звітного періоду, у якому відбулось таке повернення, на суму собівартості, що була віднесена раніше до складу податкових витрат.

А от зменшити податкові зобов’язання з ПДВ, на жаль, не вдасться. Адже замовник, як зрозуміло з питання, не є платником ПДВ (податкова накладна виписувалась з кодом «02»). Зменшення суми податкових зобов’язань постачальника у разі зміни суми компенсації вартості товарів/послуг, наданих особам, що не були платниками цього податку на дату такого постачання, дозволяється лише при поверненні раніше поставлених товарів у власність постачальника (абз. другий п. 192.2 ПК).

І хоча в даному випадку замовник повертає результати робіт, які вочевидь є матеріальними активами, а отже підпадають під визначення поняття товари, але генеральний підрядник все ж таки здійснював постачання робіт, а ніяк не товарів.

Підготовлено експертами Системи «Експертус Податки»


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді