ПРОБЛЕМА
Як правильно списати в податковому обліку непридатні для використання комп’ютери, на які нараховано 100-відсотковий знос?
РІШЕННЯ
Відповідно до пункту 146.16 Податкового кодексу України (ПК) у разі ліквідації основних засобів за рішенням платника податку, або в разі якщо з незалежних від платника податку обставин основні засоби (їх частина) зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, або платник податку змушений відмовитися від використання таких основних засобів внаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, платник податку у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, збільшує витрати на суму вартості, яка амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації окремого об’єкта основних засобів.
При цьому підпунктом 14.1.9 ПК визначено, що балансова вартість основних засобів, інших необоротних та нематеріальних активів — сума залишкової вартості таких засобів та активів, яка визначається як різниця між первісною вартістю з урахуванням переоцінки і сумою накопиченої амортизації.
Таким чином, у разі якщо сума накопиченої амортизації дорівнює первісній вартості основного засобу, тобто нараховано 100-відсоткову амортизацію, то списання таких основних засобів не впливає на розмір оподатковуваного прибутку.
Що стосується податку на додану вартість, то відповідно до пункту 189.9 ПК у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.
Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, в т. ч. у разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства, або коли платник податку подає до органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.
Враховуючи те, що в даному випадку комп’ютери непридатні для використання, то платник ПДВ має подати до податкового органу за місцем реєстрації акт на їх списання за формою ОЗ-3 «Акт на списання основних засобів», типову форму якого затверджено наказом Мінстату України від 29.12.1995 № 352.
В акті має зазначатися висновок відповідної експертної комісії щодо неможливості використання цих основних засобів за первісним призначенням внаслідок невідповідності до існуючих технічних чи експлуатаційних норм або неможливості здійснення ремонту у зв’язку з відсутністю запасних частин, які вже не виробляються, чи економічного обгрунтування недоцільності проведення такого ремонту.
Таким чином, операції з ліквідації основних засобів, у т. ч. комп’ютерів, які повністю замортизовано, можуть не оподатковуватись ПДВ при дотриманні вищезазначених умов.
Підготовлено експертами Системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"