Платники податків звикли, що за будь яке порушення строків реєстрації, подання декларації чи сплати податкових зобов'язань, податківці одразу вводять нарахування пені та штрафні санкції. Втім, останні зміни у законодавстві, особливо зміни у відшкодуванні ПДВ дозволяють тепер вже платникам податків стягувати пеню за несвоєчасне відшкодування ПДВ.
Пропонуємо детальніше розглянути особливості цього процесу. У якому порядку відшкодування ПДВ проходило раніше і що змінилося цього року.
Бюджетне відшкодування ПДВ: як було і як стало
Як було
До 1 квітня 2017 року, бюджетне відшкодування ПДВ регулювалося статтею 200 Податкового кодексу України (далі – ПК) і здійснювалося відповідно алгоритму:
- Контролюючий орган проводив камеральну перевірку у строк, протягом 30 днів після граничного дня подання декларації ПДВ;
- Якщо між платником податків та податківцями немає суперечки щодо суми відшкодування ПДВ, контролюючий орган протягом 5 днів має подати до казначейства висновок, в якому буде вказана узгоджена сума відшкодування ПДВ;
- Після того, як контролюючий орган надасть казначейству протягом 5 робочих днів висновок щодо нарахування ПДВ, останнє має беззаперечно перерахувати кошти на рахунки платника податків.
Отже, до 01.04.2017 р. процес відшкодування ПДВ займав 40 днів із дня граничного строку подання податкової декларації.
Як стало
З 01.04.2017 року було введено в дію новий порядок бюджетного відшкодування ПДВ. Так, новий порядок регламентується постановою Кабміну «Про затвердження Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість» від 25.01.2017 р. № 26.
Відтепер, відповідно до пункту 200.12 ПК, зазначена сума у заяві на бюджетне відшкодування ПДВ вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування із однієї із перелічених дат:
- Із дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час проведеної перевірки;
- Із дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, у випадку, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, які зазначені у податковій декларації з ПДВ або уточнюючому розрахунку;
- Із дня, наступного за днем закінчення граничного строку, що передбачений ПК для складення акта перевірки, в разі якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяви про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки;
- Із дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого ПК для надсилання чи вручення повідомлення-рішення щодо бюджетного відшкодування ПДВ. У випадку, якщо контролюючим органом не були внесені до Реєстру заяв про повернення суми відшкодування відомості, про дату та номер повідомлення-рішення.
Тепер, за оновленою процедурою строк відшкодування ПДВ складає всього 36 днів з граничного дня подання податкової декларації. І не дивно, що податківці можуть не встигнути обробити всі запити та своєчасно відшкодувати ПДВ для кожного платника податків. Ось тут вже платник податків може стягувати із контролюючих органів пеню, за невчасне відшкодування ПДВ.
Стягнення пені за порушення строків бюджетного відшкодування ПДВ
ПК передбачає штрафні санкції та нарахування пені не тільки за «проколи» із боку платника податків, але і за несвоєчасність нарахування бюджетного відшкодування із боку контролюючих та казначейських органів.
Пункт 200.13 ПК передбачає, що суми податку які не було відшкодовано платникам податків у встановлені статтею терміни вважаються заборгованістю бюджету. На суму заборгованості нараховується пеня, що становить 120% облікової ставки Нацбанку, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії включаючи день погашення пені.
Пунктом 200.23 ПК встановлено, що навіть пеня за несвоєчасне відшкодування коштів ПДВ не буде автоматично перерахована разом і заявленою до відшкодування сумою ПДВ. Поки що, порядок нарахування пені на суму простроченого бюджетного відшкодування та механізму її виплати платникам податку остаточно не визначено.
Щодо стягнення пені за невчасне відшкодування ПДВ з бюджету за старою процедурою – така судова практика є і застосовувалася певними підприємствами. За новим механізмом судової практики стягнення пені за несвоєчасне відшкодування поки немає, втім, це не означає, що такий процес буде безнадійним.
Податківці зазначають, що пеня – це сума коштів, у вигляді відсотків, нарахованих на суму грошових зобов’язань, не сплачених у встановлений строк. Вона нараховується без врахування строків давності, що визначені у пункті 102.1 ПК.
Отже, стягнення пені із контролюючих органів та казначейства – цілком можливе. Судова практика за старою процедурою підтверджує це. Звісно, хочеться аби податківці не порушували строків бюджетного відшкодування ПДВ для платників податків, але якщо це станеться, платники податків повинні пам’ятати, що у цьому випадку вже вони можуть стягувати із контролюючих органів пеню, за несвоєчасне виконання своїх робочих обов’язків.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"