Чому потрібна пенсійна реформа?
В Україні нараховується 11,7 мільйона пенсіонерів. Із них 68%, а це 8 мільйонів громадян отримують пенсію у мінімальному розмірі. Фактично, на сьогоднішній день від заробітку, з якого особа сплачувала внески та від тривалості стажу роботи розмір пенсії не залежить. Такий підхід не стимулює людей працювати легально, та сплачувати внески.
Сьогодні нараховується більш ніж 20 законів, спираючись на які виплачуються пенсії, а ще існують різні “спеціальні” пенсії (держслужбовцям, науковцям, суддям, прокурорам, депутатам, журналістам, вчителям, шахтарям та інш.). Окремі категорії пенсіонерів користуються певними привілеями, зокрема, правом дострокового виходу на пенсію. Це спричиняє значний фінансовий тиск на Пенсійний фонд України та повністю позбавляє пенсійну систему принципу справедливості.
Правила нарахування пенсій включають різноманітні коефіцієнти, надбавки, доплати, нерегулярну індексацію, що у свою чергу призводить до непрозорого нарахування пенсій. До страхових пенсій, як таких, доволі значна частина пенсійних витрат фактично не має відношення. Це є просто доплатою до пенсій окремим категоріям пенсіонерів, щоб досягти рівня прожиткового мінімуму.
За свідченнями статистики на одного працівника, що регулярно сплачує внески до ПФУ припадає одна особа пессійного віку.Таке співвідношення жодним чином не пов'язано з демографічною ситуацією. Страхові постійні внески сплачуються лише за 10,5 мільйонів осіб та ще 1,5 мільйони сплачує держава, хоча в Україні проживаюь 26 мільйонів громадян віком від 18 до 60 років. Виходить, що тільки за 75% зайнятого населення держава та роботодавці сплачують внески, а 25% зайнятого населення взагалі не сплачують єдиного соціального внеску - всі вони працюють у так званій тіньовій економіці.
Мета пенсійної реформи
До 32 законодавчих актів пропонується внесення до змін законопроектом “Про внесення змін ло деяких законодавчих актів України, щодо підвищення пенсій” (№ 6614). Частково цей закон має набрати чинності з 1 жовтня 2017 року, а з 1 січня 2018 року -запрацювати у повному обсязі.
Для 9 мільйонів осіб, уже, починаючи з1жовтня 2017 року, .завдяки механізму осучаснення підвищаться розміри пенсій. Одночасно з цим підвищенням буде відновлено виплату пенсій у повному розмірі пенсіонерам, що працюють.
Впровадження прозорих та розумних правил визначення розміру пенсійних виплат передбачає пенсійна реформа. Тому за новими правилами на розмір пенсійних виплат впливатимуть:
середня заробітна плата застрахованої особи. При розрахунку пенсії до уваги береться персональна заробітна плата особи за всі періоди роботи, починаючи з 1 липня 2000 року;
середня заробітна плата в Україні, з якої сплачено страхові внески, за даними Пенсійного фонду України, за попередні три роки (за 2014 - 2016 роки - у розмірі 3764,4 грн (на сьогодні для 8,2 млн осіб пенсія розрахована за застарілим показником зарплати 1198 грн за даними 2007 року);
тривалість страхового стажу, протягом якого особа сплачувала пенсійні внески, Трудовий стаж до 2000 року враховується на рівні зі страховим.
Запровадження щорічної обов'язкової індексації пенсій, починаючи з 2021 року, яка відбуватиметься шляхом збільшення (перерахунку) середньої зарплати, з якої обчислено пенсію, не менш ніж на 50% зростання середньої зарплати за 3 попередні роки та не менш ніж на 50% зростання індексу споживчих цін за попередній рік. У 2019 - 2020 роках за окремим рішенням Кабінету Міністрів України буде здійснюватися індексація пенсії.
Пенсійна реформа має на меті відміну спеціальних пенсій - скасування особливих умов призначення пенсій для усіх, за винятком військовослужбовців та працівників підприємств із шкідливими умовами виробництва. Разом з тим, до 01.10. 2017 року буде підготовлено окремий законопроект, стосовно осучаснення пенсій військовим. А також протягом 6 місяців з дати прийняття закону повинно бути розроблено законопроект щодо запровадження професійної пенсійної системи (для окремих категорій професій, які нині мають пільгові умови пенсійного забезпечення).
Пенсійна реформа забезпечує дотримання прав громадян з числа вразливих категорій
Зберігається достроковий вихід на пенсію для:
- матерів, які виховали 5 дітей або дітей з інвалідністю з дитинства - у 50 років;
- військових - учасників бойових дій - у 55 років;
- осіб з порушенням деяких функцій росту - у 40/45 років;
- чорнобильців - із зниженням пенсійного віку.
Для роботодавців встановлюється квота на працевлаштування осіб, яким до настання пенсійного віку залишилося 10 і менше років (не менш як 1 особу в середньообліковій чисельності штатних працівників).
За рахунок коштів державного бюджету передбачається виплата державної соціальної допомоги (в тому числі тимчасової для осіб, що досягли пенсійного віку, але права на пенсійну виплату не набули) та доплат до рівня прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.
Ресурс для впровадження реформи
Додаткові надходження від запровадженого з 1 січня цього року подвоєного розміру заробітної плати з 1600 до 3200 грн стануть джерелом фінансування підвищення пенсій з 1 жовтня 2017 року. Це дало змогу збільшити надходження коштів від сплати єдиного внеску за сім місяців 2017 року на 13.5 мільярдів гривень, у тому числі до Пенсійного фонду на 1,5 мільярди гривень.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"