З обов'язковим запровадженням і розширенням сфери застосування міжнародних стандартів фінансової звітності (МСФЗ) для деяких категорій підприємств актуальним стало кадрове питання. І природно виникло запитання: чи можна включити до складу податкових витрат витрати на навчання бухгалтера з метою отримання сертифіката з МСФЗ?
Податківці, відповідаючи на це запитання, відштовхуються від норм абзацу другого підпункту 140.1.3 Податкового кодексу, який право на податкові витрати ставить у залежність від того, чи є документ про освіту обов'язковою умовою для виконання певних умов ведення господарської діяльності. А оскільки йдеться про бухгалтерів, то відсилають до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Мовляв, якщо у ньому є вимога про обов'язкову наявність такого сертифіката, то й витрати можна відобразити.
Це саме питання розглядав і Мінфін у листі від 13.02.2012 № 31-08410-07-29/3418. Але він пішов простішим шляхом — Закон України «Про бухгалтерським облік та фінансову звітність в Україні» не вимагає наявності у бухгалтера сертифіката з МСФЗ.
Якщо звернемося до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі — Довідник), зокрема щодо вимог до головних бухгалтерів, то побачимо, що у ньому нічого не сказано про наявність у бухгалтера спеціального сертифіката про знання норм МСФЗ тощо. Визначено, що головний бухгалтер, серед іншого:
- забезпечує ведення бухгалтерського обліку, дотримуючись єдиних методологічних засад, встановлених Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», з урахуванням особливостей діяльності підприємства і технології оброблення облікових даних;
- забезпечує складання на основі даних бухгалтерського обліку фінансової звітності підприємства, підписання її та подання в установлені строки користувачам;
- повинен знати положення (стандарти) бухгалтерського обліку та інші нормативно-правові акти Міністерства фінансів України щодо порядку ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності, а також методичні документи міністерства та інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування положень (стандартів) бухгалтерського обліку;
- повинен мати повну вищу освіту відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та відповідний стаж роботи.
Тобто всього, що повинен знати і вміти головний бухгалтер, він має навчитися у навчальному закладі, що, слід розуміти, підтверджує документ про освіту. А де взяти знання і документ про освіту, якщо вимоги законодавства змінилися і бухгалтера цьому не вчили?
Тому ми вважаємо, що навіть якщо сертифікат з МСФЗ прямо не згадується в Довіднику, витрати на вивчення МСФЗ можна включити у податкові витрати як витрати на підвищення кваліфікації згідно з пунктом першим підпункту 140.1.3 Податкового кодексу. Головне, щоб навчальний центр надавав такі послуги...