Добросовісний платник податків не повинен контролювати контрагента - ВАСУ

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Добросовісний платник податків не повинен контролювати чи дотримується контрагент податкового законодавства – це справа контролюючих органів, - таку ухвалу прийняв Вищий адміністративний суд України у справі 826/23325/15, розглянувши касаційну скаргу ТОВ «ТЕРМОЕЛЕКТРО-УКРАЇНА» на постанову Київського апеляційного адміністративного суду.

В останні роки нарахувати податки та штрафні санкції фіскальний орган був здатен практично любому суб’єкту господарювання, якщо у господарській операції його контрагент мав якісь порушення. Так, наприклад, контрагент міг не перебувати за  місцем реєстрації чи мав проблеми із основними фондами та порушував певні правила ведення податкового обліку або мати заборгованість перед бюджетом. 

У справі ВАСУ прийшов до висновку: «чинне законодавство не ставить умову виникнення податкових зобов'язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагентів, фактичного знаходження їх за місцем реєстрації та наявності чи відсутності основних фондів. Позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов'язань, адже поняття «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов'язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов'язань. А відтак, за умови не встановлення податковим органом наявності замкнутої схеми руху коштів, яка б могла свідчити про узгодженість дій позивача та його постачальників для одержання товариством незаконної податкової вигоди, останнє не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу. Такий підхід узгоджується з судовою практикою Європейського Суду з прав людини».

Ухвала ВАСУ від 06.09.2016 у справі 826/23325/15

додаток

👇 Святкова пропозиція

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Електронний лікарняний 2026: як оформити

Усе про електронні листки непрацездатності: як працює процес видачі електронних лікарняних, як оплачувати е-лікарняний, що робити зі ще все можливими паперовими листками непрацездатності. Отримаєте вичерпну інформацію про те, як взаємодіяти з електронними лікарняними та забезпечити права та інтереси як роботодавців, так і працівників
270142

Прожитковий мінімум 2026: нові суми з 1 січня

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Цю гарантію закріплено у частини третій статті 46 Конституції України. Розглянемо, яким буде прожитковий мінімум у 2026 році, розмір якого визначає Держбюджет 2026
3177

Мінімальна зарплата 2026: скільки платитимуть, як зміняться податки й «чисті» виплати

12 грудня 2025 року Закон України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» від 03.12.2025 № 4695-IX опублікували в «Голосі України». Держбюджет-2026 набирає чинності з 1 січня 2026 року. Яка мінімальна заробітна плата буде в 2026 році та на які показники вона вплине — розповімо
34726

Державний бюджет України 2026 року: мінімалка, прожитковий мінімум і ключові зміни

12 грудня 2025 року Закон України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» від 03.12.2025 № 4695-IX опублікували в «Голосі України». Держбюджет-2026 набирає чинності з 1 січня 2026 року. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
6708

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді