Одне з нововведень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року №1797-VIII (далі — Закон № 1797), окрім багатьох різноманітних змін до Податкового кодексу (далі – ПК), є зміни що стосуються проведення контрольно-перевірочної роботи.
З цього приводу, аби роз’яснити необхідність введення всіх змін, Державна фіскальна служба України (далі – ДФС) надала лист «Про організацію перевірок у 2017 році» від 17.01.2017 р. №1005/7/99-99-14-03-03-17.
Втрата первинних документів через руйнування офісу
Відтепер, з 1 січня 2017 року, відповідно до Закону № 1797, вся контрольно-перевірочна робота закріплена виключно за контролюючими органами, обласного та центрального рівнів. Отже, проведення будь яких документальних та фактичних перевірок може бути здійснено тільки зазначеними вище органами.
Також, згідно п. 42.2 ст. 42 ПК, всі документи щодо питань проведення перевірок, а саме - накази, акти і повідомлення про місце і час проведення перевірки, заперечень, повідомлень та рішень –будуть обов’язково надсилатись платникам податків у порядку, зазначеному статтею.
Рішення щодо проведення планової документальної, або позапланової перевірки може бути прийнято не тільки керівником ДФС, але і його заступником або іншою уповноваженою особою.
Оприлюднення графіків податкових перевірок
Відтепер, графік перевірки підприємств буде оприлюднюватись на офіційному сайті ДФС до 25 грудня року, що буде передувати року, в якому має проводитись перевірка. Відповідна стаття (п. 77.1 ст. 77 ПК) була затверджена Законом № 1797.
Завантажити графік перевірок:
Критерії належності платника податків до категорії великих платників
Щодо термінів проведення податкової перевірки після отримання скарги від покупця
Законом № 1797 було збільшено і строки проведення перевірки платника податків, у разі отримання скарги від покупця. Відтепер строк перевірки становить не 15, а 90 календарних днів. При цьому, контролюючий орган має провести документальну перевірку платника податків враховуючи всі вимоги, встановлені пп. 78.1.9 п. 78.1 ст. 78 ПК, для застосування достовірності та повноти нарахування ним зобов’язаних з податку та такою операцією (п. 201.10 ст.201 ПК).
Штрафні санкції у разі нереєстрації податкових накладних в ЄРПН
Було змінено порядок застосування штрафних санкцій, у разі нереєстрації податкових накладних в системі ЄРПН, не виправлення помилок, допущених під час зазначення обов’язкових реквізитів податкової накладної, та/або виявлення контролюючими органами за результатами перевірки що була проведена за заявою покупця, згідно п. 1201.2, 1201.3 ст. 1201 ПК.
Що мають робити посадові особи у разі недопуску до проведення перевірки
Також було внесено зміни до п. 81.2 ст. 81 ПК щодо визначення порядку дій посадових осіб контролюючих органів у випадку, коли платник податків не допускає останніх до проведення перевірки.
У такому випадку, посадові особи мають негайно скласти акт (у двох примірниках), у якому мають засвідчити фак відмови. Один із примірників акту вручається під підпис платнику податків/уповноваженій особі, що перешкоджав проведенню перевірки, або не допустили посадових осіб до виконання своїх обов’язків.
Посадова особа платника податків (його представник, або особа, що фактично здійснює розрахунки)має право надати свої пояснення у письмовій формі, щодо складеного контролюючими органами акту.
У разі відмови від підписання такого акту посадовими особами контролюючого органу, складається акт, який засвідчує факт відмови в отриманні акту або наданні письмових пояснень до нього.
Проведення позапланових документальних перевірок
Було внесено зміни до порядку організації позапланових документальних перевірок, саме – уточнення підстав для їх проведення. Пп. 78.1.1 ст. 78 ПК було доповнено можливістю проведення позапланових перевірок у разі отримання інформації, яка свідчить про наявність порушень податкового законодавства платником податків.
Разом із тим, підпунктами 78.1.1, 78.1.9 п. 78.1 ст.78 ПК тепер встановлено терміни для надання платниками податків пояснень на запит контролюючих органів – 15 робочих днів, з дня наступного за днем отримання запиту та вимог до його змісту.
Окрім того, згідно до пп. 78.1.5 п. 78.1 ст.78 ПК позапланова документальна перевірка може бути проведена контролюючими органами не лише у разі подання платником податків заперечень до довідки чи акта перевірки, а також додаткових документів у порядку, що визначений у п. 44.7 ст. 44 ПК.
Із пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 було вилучено можливість проведення позапланових перевірок контролюючими органами, у разі отримання останніми постанови від органу, що здійснює оперативно-розшукову роботу, прокурора чи слідчого.
Ст. 78 ПК було доповнено новою постановою, згідно якій, підставою для проведення документальної позапланової податкової перевірки може стати ненадання платником податків інформації, необхідної для зустрічної звірки, що було визначено у запиті контролюючого органу. Необхідну контролюючому органу інформацію необхідно надати протягом 10 робочих днів починаючи із дня, наступного за днем отримання запиту, але виключно із питань, зазначених у запиті (пп.78.1.19 п. 78.1 ст.78 ПК)
Терміни вручення акта документальної невиїзної перевірки
Було збільшено і терміни вручення актів документальної невиїзної перевірки. Відповідний акт має бути доставлений не пізніше наступного робочого дня, після його реєстрації контролюючими органами. Акт вручається особисто платнику податків або його уповноваженій особі чи представнику, або надсилається у порядку, що визначено ст. 42 ПК.
Зміни у порядку подання та розгляду заперечень до актів перевірок
Якщо платник податків не погоджується з результатами перевірки, він має право надіслати своє заперечення чи додаткові документи для додаткової перевірки відповідно до порядку, що встановлений п. 44.7 ст. 44 ПК. Заперечення та додаткові документи необхідно відправляти до контролюючого органу, що здійснював перевірку за місцем обліку платника податків.
Законом № 1979 було внесено зміни у строки надання заперечного ату платниками податків щодо результатів перевірки. Збільшено строки розгляду таких заперечень з 5 до 7 днів з наступного дня за днем їх надання. Змінено і строки для повідомлення контролюючими органами про місце і час проведення розгляду заперечення з 2 до 4 робочих днів.
Терміни прийняття податкового повідомлення керівником
Закон № 1797 змінив і строки прийняття та розгляду податкового повідомлення керівником (ст. 86 ПК). Повідомлення-рішення щодо проведеної перевірки має бути доставлене керівникові відповідного контролюючого органу (або його заступнику, чи відповідальній посадовій особі) протягом десяти робочих днів, з наступного дня після дня складання відповідного акту та його передачі платникові податків. Якщо платник податків надсилав акти заперечення або додаткові документи для перевірки, рішення щодо результатів перевірки буде прийматися з урахуванням отриманих документів, строком не більше трьох робочих днів. Після винесення висновку, платник податків має отримати письмову відповідь згідно п. 86.8 ст. 86 ПК.
Також, у повідомленні-рішенні може міститись попередження про необхідність надати до Єдиного реєстру податкових накладних, розрахунок коригування до зазначеної податкової накладної за певний термін часу, згідно п. 58.1 ст. 58 ПК.
Всі рішення щодо визначення грошових зобов’язань, вимог до сплати ЄСВ за матеріалами документальних перевірок, що були розпочаті 01.01.2017 року та строки винесення рішення, приймаються керівником, заступником або уповноваженою особою відповідального контролюючого органу обласного рівня.
Щодо відповідальності службової особи контролюючого органу за прийняття неправомірного рішення
Закон № 1797 встановлює відповідальність за прийняття посадовими особами контролюючих органів, неправомірних рішень щодо визначення податкового зобов’язання.
Так, якщо посадова особа контролюючого органу протягом дванадцяти календарних місяців двічі винесе неправомірне рішення щодо визначення податкового зобов’язання, вона буде притягнута до дисциплінарної відповідальності у порядку передбаченому законом.
Зміни у порядку проведення зустрічних звірок
Законом № 1797 було внесено зміни і до порядку проведення зустрічних звірок, а також надання платникам податків пояснень на запити до контролюючих органів (ст. 73 ПК).
Платники податків мають надавати інформацію, визначену у запиті контролюючих органів протягом 10 робочих днів, з дня наступного за днем отримання запиту. Документальне підтвердження щодо отримання цієї інформації може бути надане на вимогу контролюючого органу у письмовому чи електронному вигляді на вибір платника податків, відповідно до п.73.3 ст.73 ПК.
Платникові податків потрібно бути надзвичайно уважним, під час знайомства із переліком документів, запит на які надав контролюючий орган під час зустрічної звірки.
Також, окрім даних, що отримують від платника податків, під час зустрічної звірки аналогічні запити можуть бути відправлені і іншим суб’єктам інформаційних відносин, з метою підтвердження господарських відносин із платником податків п.73.5 ст.73 ПК.
За результатами зустрічних звірок має бути складена відповідна довідка, яку платнику податків надають у 10-денний строк.
Контролюючим органам заборонено проводити повторні зустрічні звірки стосовно одного питання.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"