Чи потрібно перереєструвати нерухомість, якщо право власності оформили до 2013 року: роз’яснення Мін’юсту
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму
Із 1 січня 2013 року в Україні запровадили нову систему державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та запрацював Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.
Реєстр прав власності на нерухоме майно (в якому державну реєстрацію проводили підприємства БТІ) став архівною складовою частиною новоствореного реєстру а усі зареєстровані речові права на нерухоме майно, у тому числі права власності, на рівні закону визнані дійсними.
Відтак як в 2013 році, так і наразі в 2025 році власнику, право власності на нерухоме майно якого зареєстрували до 2013 року, не потрібно вчиняти жодних дій для визнання державою його права власності.
У той же час власник такого нерухомого майна за власним бажанням може звернутися за державною реєстрацією свого права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Така державна реєстрація є безкоштовною.
📌 Нові можливості в роботі бухгалтера — гайд
Як це зробити?
Для державної реєстрації права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно потрібно мати документи, що підтверджують набуття такого права. Це можуть бути:
- свідоцтво про право власності на нерухоме майно,
- договір купівлі-продажу,
- свідоцтво про право на спадщину або інший документ, що відповідно до законодавства підтверджує набуття права власності на нерухоме майно.
Якщо такі документи втрачені, знищені чи пошкоджені — законодавство дозволяє провести державну реєстрацію права власності без таких документів. Для цього використовують відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно чи паперових носіїв інформації підприємств БТІ.
Далі потрібно звернутися до Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або до нотаріуса для проведення державної реєстрації. Звернутися можна до будь-якого ЦНАПу чи нотаріуса у межах області, де розташоване нерухоме майно.
Утім, якщо нерухоме майно розташоване в Автономній Республіці Крим, місті Севастополь, Донецькій, Сумській, Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській, Миколаївській, Харківській, Херсонській областях звернутися можна до будь-якого ЦНАПу чи нотаріуса в межах території України. До цього переліку із 13 жовтня 2025 року також додається ще й Чернігівська область.
Подати заяву про державну реєстрацію права власності можна також і в електронній формі через портал Дія (крім міста Київ, Луганської та Донецької областей).
За результатом звернення за державною реєстрацією права власності на нерухоме майно власник отримує внесені відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та, якщо подавав в паперовій формі документи, що посвідчують набуття ним права власності, йому повертають відповідні документи.
За інформацією Мінюсту