Бронювання священнослужителів 2025: умови, критерії, порядок
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Правила бронювання священнослужителів 2025/2026
КМУ постановою від 26.12.2024 № 1498 доповнив пункт 2 Порядку бронювання військовозобов’язаних, затвердженого постановою «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76 (далі — Порядок № 76).
Відтепер до критично важливих для економіки та життєдіяльності населення установ можуть належати релігійні організації, якщо вони включені до відповідного переліку ДЕСС.
На виконання цих змін ДЕСС наказом від 05.02.2025 № Н-21/11 затвердила Критерії визначення релігійної організації як критично важливої. Організація має відповідатиС вимогам.
Правила бронювання працівників
Сім критеріїв, за якими релігійна організація визнається критично важливою
Релігійна організація може претендувати на статус критично важливої, якщо вона одночасно:
- має ідентифікаційний код у ЄДРПОУ;
- зареєстрована не пізніше 26 грудня 2024 року;
- не пов’язана з іноземними релігійними структурами, діяльність яких заборонена в Україні;
- не розташована на тимчасово окупованій території;
- має чинний статут із правильно зазначеною повною назвою;
- внесена до Реєстру неприбуткових організацій;
- подала звітність про використання доходів за попередній звітний період.
На підставі цих критеріїв ДЕСС видала наказ № Н-80/11, яким затвердила Перелік юридичних осіб – релігійних організацій, що відповідають вимогам і можуть бронювати священнослужителів.
Середню зарплату тепер визначаємо за місячний період, а не квартальний. Податкову декларацію теж не обов’язково подавати саме як квартальну. Ці зміни актуальні для критичних підприємств, які поновлюють свій статус. Не обійшлося без змін у строках, коли подавати заяву на анулювання відстрочки. Про зміни — в коментарі експерта
Хто з релігійних діячів має право на бронювання
Забронювати можна військовозобов’язаних священнослужителів, які одночасно:
- мають офіційний статус священнослужителя;
- працюють у релігійній організації, визнаній ДЕСС критично важливою;
- здійснюють богослужіння, релігійні обряди чи проповідницьку діяльність;
- перебувають на військовому обліку в ТЦК та СП і уточнили свої дані;
- не перебувають у розшуку.
Оновлені критерії критичності від Мінекономіки та ОДА
Перелік посад, які підлягають бронюванню
Наказ ДЕСС від 05.02.2025 № Н-21/11 затверджує чотири категорії посад священнослужителів, яких можна забронювати:
- Керівник релігійного центру або управління, який проводить богослужіння чи іншу духовну діяльність.
- Заступник керівника релігійного центру/управління, який також має трудові відносини з організацією.
- Керівник релігійної громади, монастиря, місії, релігійного братства або духовного навчального закладу, який здійснює служіння.
- Священнослужитель-працівник будь-якої з цих структур, який має укладений трудовий договір і виконує богослужбову діяльність.
Це вичерпний перелік посад, за якими можливе бронювання.
Для релігійних організацій не діє квота 50% — можна бронювати всіх працівників, якщо вони обіймають зазначені посади.
Бухгалтер без знань — як калькулятор без батарейки. Вища школа Головбуха підзаряджає: освіта онлайн у зручний час і будь-де ⚡
Як проходитиме бронювання через «Дію»
ДЕСС готує порядок бронювання священнослужителів, який міститиме перелік документів та форму подання через портал «Дія». Уже відомо, що релігійним організаціям необхідно буде надати:
- підтвердження працевлаштування священнослужителів;
- документ, який засвідчує отримання священницького сану;
- штатний розпис із зазначенням граничної чисельності;
- паспортні дані та ідентифікаційного коду (за наявності) за встановленою Мінцифри формою.
ДЕСС прийматиме документи від зареєстрованих релігійних центрів або управлінь, а також від незалежних релігійних організацій, внесених до Переліку.
Бронювання ФОП: які перспективи
Важливо знати
- На священнослужителів не поширюється вимога щодо зарплати 20 000 грн, яка передбачена для інших категорій працівників за Порядком № 76.
- Під час заповнення форми для бронювання обов’язково вкажіть актуальну електронну адресу організації — саме на неї надходитимуть результати розгляду заявок.
- Форму бронювання заповнюйте виключно в електронному вигляді, вручну заборонено.
