Доходи ФОП від продажу валютної виручки

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Суб’єкти ринку мають право здійснювати торгівлю іноземною валютою виключно у випадках і в порядку, передбачених Положенням НБУ від 02.01.2019 № 1

Доходи ФОП від продажу валютної виручки

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб — підприємців визначений статтею 177 Податкового кодексу України (ПК).

Об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи — підприємця (п. 177.2 ПК).

Оскільки виручкою фізичної особи — підприємця вважається дохід, отриманий у грошовій та не грошовій формі, то датою при формуванні загального оподатковуваного доходу є дата фактичного надходження коштів на банківський рахунок (у касу) або отримання інших видів компенсації вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів.

Перелік витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів фізичною особою — підприємцем від провадження господарської діяльності на загальній системі оподаткування визначений пунктом 177.4 ПК.

Фізичні особи, які мають постійне місце проживання на території України, користуються правом здійснювати зовнішньоекономічну діяльність, якщо вони зареєстровані як підприємці згідно з Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV (ст. 5 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 № 959-ХІІ).

Ліквідаційний звіт ФОПа на єдиному податку

Валютні кошти, що надходять на валютний рахунок фізичної особи — підприємця від здійснення зовнішньоекономічної діяльності, перераховуються у гривні за офіційним курсом НБУ на дату надходження і включаються до валового доходу та відображаються у Типовій формі, за якою здійснюється облік доходів і витрат.

Торгівлю іноземною валютою та/або банківськими металами на валютному ринку України дозволяється здійснювати виключно Національному банку та суб’єктам ринку або через таких суб’єктів (пп. 5, 6 розд. І Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 № 1; далі — Положення № 1).

При цьому, суб’єктами ринку є:

  • банки, що отримали банківську ліцензію;

  • небанківські фінансові установи, що отримали ліцензію;

  • оператори поштового зв’язку, що отримали ліцензію;

  • центральний контрагент.

Суб’єкти ринку мають право здійснювати торгівлю іноземною валютою виключно у випадках і в порядку, передбачених Положенням № 1.

Тобто, при подальшому продажу частини валютної виручки на міжбанківському валютному ринку, де курс іноземної валюти значно вище за офіційний курс НБУ, в результаті чого виникає позитивна різниця, яка перераховується на розрахунковий рахунок в національній валюті ФОП, сума позитивної різниці включається до складу загального річного оподатковуваного доходу платника податків та відображається у річній податковій декларації про майновий стан і доходи.

За інформацією ДПС у Донецькій області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Облік валютних операцій на підприємстві 2026

Валютні обмеження 2026 року — які вони у період дії воєнного стану. Розглянемо також облік валютних операцій на прикладах придбання та продажу іноземної валюти 2026
95888

Валютні обмеження в Україні під час воєнного стану

На період воєнного стану НБУ істотно обмежив валютні операції та розрахунки з нерезидентами. Перелік обмежень він постійно оновлює. Вони стосуються, зокрема, операцій купівлі-продажу та переказу валюти. Зорієнтуватися у новаціях допоможе експерт
27057

Нерезидент повернув аванс: на яку дату коригувати ПДВ

Сплатили нерезиденту аванс за рекламні послуги. За першою подією склали і зареєстрували податкову накладну (ПН). Послуги він так і не надав. Ми розірвали угоду, і нерезидент повернув інвалюту. Гроші спочатку зарахували на розподільчий рахунок. На поточний — ще ні. Якою датою потрібно зробити розрахунок коригування (РК) до ПН? За яким курсом коригувати ПДВ?
1499

Облік купівлі-продажу іноземної валюти

Які бухгалтерські проведення складати, щоб відобразити операції з придбання та продажу іноземної валюти, як рахувати курсові та сумові різниці, які особливості оподаткування таких операцій, зокрема у платників єдиного податку, — відповідаємо
12727

Грошові кошти та валютні операції. База бухпроведень

В одному місці редакція системи «Експертус Головбух» зібрала для вас найпоширеніші бухгалтерські проведення по грошовим коштам та валютним операціям: готівці, безготівковим розрахункам, іноземній валюті та курсовим різницям. Більше проведень знайдете у рубрикаторі або через пошуковий рядок
1175

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді