Головбух пояснює: чи можуть ФОП на ЄП здавати нерухомість в оренду без застосування мінімального орендного платежу

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Автор
провідний експерт з податкового обліку «Експертус Головбух», Експертус Медіа, кандидат економічних наук, Київ
Податківці нарешті визнали, що для ФОП на ЄП, які здають нерухомість в оренду у межах підприємницької діяльності, мінімальний орендний платіж не застосовується. Орендна плата визначається за домовленістю сторін, дохід береться фактично отриманий, а орендарі не утримують ПДФО та ВЗ. Водночас залишаються ризики для орендарів

ДПС у ЗІР, категорія 107.05, надала важливе роз’яснення щодо надання в оренду нерухомості ФОПом-спрощенцем.

Податківці підтвердили: якщо такий ФОП здає нерухомість в оренду в межах своєї підприємницької діяльності, то він не мусить застосовувати Методику № 1253 (Методика визначення мінімальної суми орендного платежу за нерухоме майно фізичних осіб, затверджена постановою КМУ від 29.12.2010 № 1253).

Тобто мінімальна орендна плата, передбачена цією Методикою, у даному випадку не є обов’язковою.

Фактично це означає таке.

По-перше, орендна плата визначається виключно за домовленістю сторін договору.

По-друге, дохід ФОП включає фактично отриману суму оренди — без будь-яких донарахувань до мінімального рівня.

По-третє, орендарі не утримують ПДФО та військовий збір за умови підтвердженого статусу ФОПа-орендодавця.

Разом із цим залишається важливий нюанс — ризики для орендарів. Бо податкові органи можуть розглядати суттєво занижену орендну плату як потенційну економічну вигоду орендаря з відповідним оподаткуванням.

Тому варто враховувати: якщо в регіоні існують орієнтовні мінімальні ставки оренди, краще не встановлювати в договорі явно занижену ціну, щоб уникнути податкових спорів.

Таким чином, для ФОП-орендодавців правила стали простішими, але для орендарів — більш ризиковими.

Також податківці наголошують, що якщо ФОП — платник єдиного податку здає в оренду власне нерухоме майно, то в графі «Місце провадження господарської діяльності» заяви про право застосування спрощеної системи оподаткування мають бути зазначені усі адреси розташування нерухомого майна, яке буде здаватися в оренду.

До нових зустрічей у системі «Експертус Головбух» та в наших соцмережах! Приєднуйтеся!

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791416

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25465

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6161

Пільги для мобілізованих ФОПів під час воєнного стану: розбираємо новації

Мобілізованих ФОПів в автоматичному режимі звільнятимуть від податків і звітності — без зайвої бюрократії. З’ясуймо, як працюють нові норми, кого вони стосуються і що потрібно знати, аби скористатися пільгами
3361

Як працювати з РРО та ПРРО під час воєнного стану у 2026 році

Воєнний стан не скасовує обов’язку застосовувати РРО та ПРРО, але передбачає окремі правила роботи. Пояснимо, як працювати з ПРРО без інтернету у 2026 році, коли можна застосовувати офлайн-режим, як діяти в разі збою та які штрафи загрожують за РРО-порушення
44586

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді