На думку бізнесу, перегляду потребують також і інші норми законопроєкту, що стосуються підвищення ставок акцизного податку.
Бізнес не бачить необхідності у встановленні ставок акцизного податку на тютюнові вироби в євро. Адже Україна не має подібного зобов’язання в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. До того ж, досвід деяких країн-членів ЄС, які не впровадили євро, наприклад, Польщі, Чехії та Угорщини свідчить на користь встановлення ставок акцизного податку в національних валютах.
Попри те, що наразі євро використовують для встановлення ставок акцизного податку для таких категорій підакцизних товарів як пальне, представники бізнесу відмічають, що пальне є критично важливим товаром, який швидко реалізується та не має обмеження щодо максимальних роздрібних цін.
Водночас заборонений продаж тютюнових виробів кінцевому споживачу за цінами, вищими від максимально встановлених роздрібних цін на ці товари. Крім того, у складовій ціни реалізації пального податки становлять набагато менший відсоток від вартості, на відміну від ціни тютюнових виробів, де розмір податків від вартості становить більше 60%.
На переконання експертів Асоціації, результатом запровадження ставок акцизного податку в євро може стати зменшення обсягів легального виробництва та імпорту, зменшення податкових надходжень до держбюджету та додаткове зростання тіньового сектору. За даними Kantar Ukraine, тіньова частка наразі вже складає більше 25% ринку.
До того ж цю зміну пропонують паралельно з подальшим підвищенням ставок акцизного податку, а також іншими законодавчими змінами, що впливатимуть на вартість продукції та потребуватимуть суттєвих додаткових витрат з боку бізнесу.
Навіть під час дії воєнного стану підприємства продовжують проводити валютні операції. На які обліково-податкові моменти звернути увагу, коли розраховуєте курсові різниці під час експортно-імпортних операцій
Додатково бізнес звертає увагу на неузгодженість пропозицій перегляду ставок акцизного податку у цьому законопроєкті з вимогами Директиви Ради ЄС про структуру і ставки акцизів, що застосовують до тютюнових виробів. Так, пропозиція перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби вже з 01.07.2024 не відповідає принципу стабільності податкового законодавства.
На 2024-2027 роки заплановане підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби — на 20% щороку. Водночас згаданим законопроєктом пропонують підвищувати зазначені ставки нерівномірно. Наприклад, пропонують підвищити розмір ставки акцизного податку на сигарети у 2025 році майже на 23,5%, а в 2026 і 2027 роках – приблизно на 5% щороку. На думку представників бізнесу, застосування такого підходу спричинить шоковий ефект на ринку у 2025 році.
Компанії-члени Асоціації підтримують диференціацію графіку підвищення ставок акцизного податку на сигарети та тютюновмісні вироби для електронного нагрівання за допомогою підігрівача з електронним управлінням протягом 2024-2027 років.
Асоціація звернулась до Голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева з проханням врахувати надані бізнесом зауваження та пропозиції та доопрацювати законопроєкт від 18.03.2024 № 11090, щоб уникнути негативного впливу на легальний тютюновий ринок.