Кабмін, як суб’єкт права законодавчої ініціативи, зареєстрував у ВРУ проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового і удосконалення адміністрування акцизного податку» від 14.01.2025 № 12408.
Проєктом Закону пропонують зміни до Податкового кодексу України, а саме:
1. У системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового відображатимуть власників пального для забезпечення належного контролю за обігом пального. При цьому при переході права власності на пальне, що знаходиться на акцизному складі, від одного госпсуб’єкта до іншого складають акцизну накладну, в тому числі щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;
2. Надають можливість привести у відповідність ліміти обсягів пального та спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі за рішенням контролюючого органу за результатами перевірки;
3. Встановлюють відповідальність за здійснення госпсуб’єктами зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку;
4. Визначають відповідальність за фактом виявлення в ході перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового невідповідності даним системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового при відсутності документального підтвердження отримання / реалізації пального або спирту етилового (наявність фактичних обсягів пального або спирту етилового, менших від обсягів за даними системи електронного адміністрування, а також наявність фактичних обсягів пального або спирту етилового понад обсяги за даними системі електронного адміністрування);
5. Зобов’язують подавати платникам податку – розпорядниками акцизних складів, на яких провадять діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне) разом з декларацією з акцизного податку довідку про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовують як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пального для контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини;
6. Уточнюють процедуру формування переліку транспортних засобів, якими переміщують пальне або спирт етиловий, зокрема, на підставі заявок на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
7. Передбачають анулювання реєстрації акцизного складу за рішенням контролюючого органам у разі припинення дії (анулювання) або закінчення терміну дії ліцензії на здійснення діяльності (для пального) або відсутності акцизного складу за його місцезнаходженням, а також без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та/або зареєстрованих масових витратомірів, без технологічної схеми їх встановлення, відсутності жодного введеного в експлуатацію резервуара для пального, без наявності зареєстрованих рівнемірів-лічильників рівня пального на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі;
8. Уточнюють норми щодо способу передачі даних з витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників у частині їх передання безпосередньо засобами електронного зв’язку з таких засобів вимірювальної техніки, у тому числі у разі відсутності електронного зв’язку або технічних можливостей передачі інформації каналами електронного зв’язку з таких засобів вимірювальної техніки, та під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування витратоміра-лічильника або рівноміра-лічильника;
9. Встановлюють однакові правила до складання акцизних накладних при реалізації пального та спирту етилового, зокрема запровадження складення зведеної акцизної накладної не пізніше останнього дня звітного місяця на загальний обсяг спирту етилового за кожним акцизним складом / акцизним складом пересувним особою, яка реалізує спирт етиловий для власного споживання чи промислової переробки, або втраченого у межах та/або понад встановлені норми втрат, зіпсованого, знищеного, у тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з інших причин, пов’язаних з природним результатом, а також внаслідок випаровування у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування протягом звітного місяця;
10. Встановлюють виключний перелік випадків, при яких акцизні накладні, розрахунки коригування не приймають та не реєструють в Єдиному реєстрі акцизних накладних;
11. Уточнюють правила адміністрування акцизного податку з вантажних транспортних засобів, переобладнаних у легкові автомобілі, зокрема, в частині отримання інформації контролюючим органом про реєстрацію (перереєстрацію) таких автомобілів, визначення дати виникнення податкових зобов’язань при таких операціях, виключення необхідності щомісячного подання податкових декларацій з акцизного податку з таких операцій;
12. Виключають необхідність щомісячного подання податкових декларацій імпортерами електричної енергії нарівні з вже наявною нормою для імпортерів пального, автобусів, легкових автомобілів, вантажних автомобілів, кузовів для автомобілів, мотоциклів.