Юрособи зобов’язані зареєструватись в Єдиній судовій системі: коментар юриста

Автор
юрист Адвокатського обєднання «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»
20.07.2023 в «Голосі України» оприлюднили Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами» від 29.06.2023 № 3200-ІХ (далі – Закон № 3200)

Юрособи зобов’язані зареєструватись в Єдиній судовій системі: коментар юриста

Судові витрати: як облікувати й оподаткувати

Закон № 3200 встановлює, що

  • адвокати,
  • нотаріуси,
  • державні та приватні виконавці,
  • арбітражні керуючі,
  • судові експерти,
  • органи державної влади та інші державні органи,
  • органи місцевого самоврядування,
  • інші юридичні особи

реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі) (далі – ЄСІТС), що забезпечує обмін документами, в обов’язковому порядку (пп. 6 п. 1, 2, 3 Закон № 3200).

Увага! Інші особи реєструють свої електронні кабінети в ЄСІТС, в добровільному порядку.

Тобто, тепер законодавчі зміни встановлюють для всіх, без винятку, юридичних осіб обов’язок реєстрації електронного кабінету в ЄСІТС. Однак такий обов’язок не поширюється на ФОП, які як інші особи, можуть реєструвати електронні кабінети за бажанням.

Однак, обов’язок реєстрації електронних кабінетів в ЄСІТС для юридичних осіб (приватної власності) почне діяти через 7 місяців з дня опублікування Закону (п. 1 розд. ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 3200).

Також, встановили, що у випадку звернення до суду особою, яка має обов’язок зареєструвати електронний кабінет, але не виконала цього, документи такої особи будуть залишені судом без руху, повернуті, або не прийняті до розгляду судом, залежно від виду процесуального документа (пп.6 Закону № 3200).

Реєстрація в ЄСІТС, не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі. Водночас, особа, що зареєструвала електронний кабінет в ЄСІТС, може подавати процесуальні, інші документи, вчиняти інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою ЄСІТС, з використанням власного електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги», якщо інше не передбачено процесуальним законодавством (п. 8 Закону № 3200).

Якщо в учасника справи є обов’язок надсилати копії документів іншим учасникам справи, такі документи в електронній формі можуть направлятися з використанням ЄСІТС, шляхом надсилання до електронного кабінету іншого учасника справи. А в разі відсутності в іншого учасника справи електронного кабінету чи відсутності відомостей про наявність в іншого учасника справи електронного кабінету – у паперовій формі листом з описом вкладення.

Якщо інший учасник справи мав обов’язок зареєструвати електронний кабінет, але не зареєстрував його, учасник справи, який подає документи до суду через електронний кабінет, звільняється від обов’язку надсилання копій (як паперових, так і електронних) документів такому учаснику справи.

Направляючи такому учаснику справи судові виклики і повідомлення тощо, суди зазначатимуть у цих документах про обов’язок таких осіб зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через ЄСІТС.

Тобто, впровадження електронних кабінетів в ЄСІТС повністю не скасує паперовий документообіг між учасниками справи, але значно полегшить обмін документами (повідомлення, виклики) з судами та загалом зменшить часові й фінансові витрати на паперову кореспонденцію.

Водночас ухилення від обов’язку реєстрації електронного кабінету не тягтиме негативних наслідків для юридичних осіб, окрім позбавлення можливості ознайомитися з матеріалами справи не інакше, як через ЄСІТС.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Стратегії захисту під час податкових перевірок: судові кейси

За оглядом судової практики досвідченого адвоката зможете ґрунтовно підготуватися до податкових перевірок. Дізнаєтесь, як правильно поводитись під час заходів контролю та зменшити ризики податкових нарахувань
3025

Поновлення пропущеного строку для подання апеляційної скарги у податкових спорах: розбираємо судову практику

Чи може бути несплата судового збору підставою поновлення строку на апеляційне оскарження? Дослідимо постанову Верховного Суду (далі – ВС) від 01.02.2024 у справі № 160/18073/21 (касаційне провадження № К/990/39417/23)
421

Як зареєструватися в Електронному суді

Розглядаємо категорії суб’єктів, які зобов’язані зареєструватися в електронному суді, яка гранична дата реєстрації в електронному суді, яка вже скоро, та які наслідки відсутності електронного кабінету
1572

Пеня за період адміністративного та судового оскарження податкового повідомлення-рішення

Судова палата відступила від висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 19.06.2018 у справі № 820/3878/17, від 27.11.2018 у справі № 822/2591/17, від 20.11.2019 у справі № 280/411/19, від 14.05.2020 у справі № 822/3190/17, відповідно до яких статтею 129 Податкового кодексу України, в редакції, чинній з 01 січня 2017 року, не встановлено нарахування пені у разі виявлення контролюючим органом заниження податкових зобов`язань на суму такого заниження та за весь період заниження
1460

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді