Директор ТОВ не може одноосібно збільшити собі заробітну плату

Директор ТОВ на підставі частини п'ятої статті 65 Господарського кодексу України, частин першої – третьої статті 8 Закону про бухгалтерський, а також положень статуту несе відповідальність за збитки, заподіяні ТОВ шляхом виплати собі заробітної плати в більшому розмірі, ніж це визначено штатним розписом

 Директор ТОВ не може одноосібно збільшити собі заробітну плату

Оплата праці в умовах повітряних тривог і відключення світла

Постанова ВС від 17.05.2023 у справі № 914/3433/21

Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис (абз. 1 ч. 3 ст. 64 Господарського кодексу України; далі – ГК).

Штатний розпис − це документ, що встановлює для даного підприємства структуру, штати i посадові оклади працівників. Штатний розпис містить назви посад, чисельність персоналу та оклади за кожною посадою.

Підприємство як юридична особа приватного права на власний розсуд складає та затверджує для себе штатний розпис, де самостійно визначає перелік посад та розмір окладів. Штатний розпис є внутрішнім документом підприємства, який у зведеному вигляді фіксує:

  • розподіл праці між працівниками,
  • конкретизує перелік посад і професій,
  • встановлює розмір основної заробітної плати щодо конкретної посади та розмір надбавок, якщо це передбачили положенням про оплату праці.

Штатний розпис − це локальний нормативно-правовий акт, тобто документ, яким у разі його затвердження зобов’язане керуватися підприємство у своїй діяльності.

Суди попередніх інстанцій встановили, що директор видав наказ про те, що він приступає до виконання обов’язків директора «з оплатою згідно штатного розпису». Станом на цю дату діяв штатний розпис, затверджений та введений в дію рішенням єдиного учасника ТОВ, відповідно до якого існувала посада директора з посадовим окладом 13 000 грн.

Ураховуючи це, Верховний Суд (ВС) погодився з висновком судів про те, що директор та ТОВ за взаємною згодою домовилися про розмір місячного посадового окладу згідно штатного розпису.

Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (ч. 5 ст. 65 ГК, ч 1-3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV, пп. 4.21, 4.24, 4.26 статуту ТОВ).

Бухоблік на підприємстві ведуть безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації.

Організація бухобліку на підприємстві - це компетенція його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Відповідальність за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.

До компетенції директора належить одноособове прийняття ним рішень з усіх питань, пов’язаних з поточною діяльністю ТОВ, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів товариства. Директор ТОВ:

  • здійснює контроль за господарською діяльністю товариства;
  • забезпечує виконання зобов’язань товариства перед фізичними та юридичними особами України;
  • має право першого підпису фінансових та банківських документів, розпорядження рахунками товариства в усіх установах банків та їх філіях, відділеннях, які діють на території України.

Директор ТОВ несе відповідальність перед товариством за збитки, заподіяні товариству його винними діями або бездіяльністю.

Отже, у цьому разі директор на підставі частини п’ятої статті 65 ГК, частин першої − третьої статті 8 Закону № 996, а також підпунктів 4.21, 4.24, 4.26 статуту несе відповідальність за правильність нарахування та виплати заробітної плати.


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Норми тривалості робочого часу 2025

У статті знайдете календар робочого часу 2025 для 5-денки та 6-денки та іншу доречну інформацію для планування часу, наприклад, про облік робочого час в реаліях воєнного часу
4193

Зразкова добірка: Документи для призначення та виплати лікарняних і декретних

Зразки наказів, повідомлень і протоколу допоможуть задокументувати: призначення уповноважених із питань оплати непрацездатності, засідання уповноважених, виплату лікарняних і декретних, відмову у виплаті, комунікації з працівниками й ПФУ
91

Прожитковий мінімум 2025: розмір, таблиця

Прожитковий мінімум — це показник, який використовується у розрахунках різних соціальних виплат, наприклад пенсій, допомоги з безробіття, аліментів. Його використовують також і в оподаткуванні. Усе, що варто знати про прожитковий мінімум у 2025 році, — в огляді
1242

Держбюджет 2025

19 листопада ВРУ ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2025 рік» (проєкт закону від 14.09.2024 № 12000). Це вже третій бюджет країни за час повномасштабного вторгнення рф із найбільшими видатками та дефіцитом бюджету за всю історію країни. Проте Уряд запевняє, що бюджет є збалансованим. На які показники він спирається та що очікує українців в умовах воєнного стану — в огляді
661

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді