Продаж пива за готівку: на підставі чого відображати у Книзі доходів

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Зміст статті:

ПРОБЛЕМА

Підприємець другої групи платників єдиного податку займається продажем пива. На підставі яких первинних документів потрібно формувати акцизний податок і Книги доходів, якщо оплата проводиться виключного готівкою? Чи зобов’язаний підприємець другої групи і загальної системи оподаткування здавати виручку в банк?

РІШЕННЯ

Фізособи–підприємці, які є платниками єдиного податку, згідно із підпунктом 296.1.1 Податкового кодексу України (ПК) ведуть облік у Книгах обліку доходів. Платники єдиного податку другої групи, що не є платниками ПДВ, використовують Книгу обліку доходів (для платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість), форма якої затверджена наказом Мінфіну № 1637 від 15.12.2011 (далі — Книга обліку доходів).

Згідно із підпунктом 296.1.1 ПК Книга обліку доходів ведеться щоденно за підсумками робочого дня. Розглянемо первинні документи, що є основою для заповнення Книги обліку доходів при розрахунках готівкою.

Як відомо, при розрахунках готівкою із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) первинним документом, що підтверджує продаж товару є фіскальний касовий чек. Однак, на сьогодні підприємці другої групи єдиного податку не зобов’язані проводити розрахунки готівкою через РРО.

Із 01.01.2016 підприємці другої групи єдиного податку будуть зобов’язані використовувати РРО при розрахунках готівкою. Такий обов’язок виникає виходячи з пункту 296.10 ПК у редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII. Незастосування РРО підприємцями другої групи після 01.01.2016 можливе лише, якщо вони здійснюють діяльність на ринках та (або) продають товари дрібно-роздрібної торговельної мережі через засоби пересувної мережі.

Отже, з 01.01.2016 для обрахування доходів та податків при розрахунках готівкою підприємці будуть використовувати у якості первинних документів касові чеки. Вони ж будуть основою для заповнення Книг обліку доходів та обчислення податків, у т. ч. і акцизного податку.

До цієї дати при розрахунках готівкою підприємці оформлюють касові ордери. Згідно з пунктом 2.6. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою НБУ від 15.12.2004 № 637 (далі — Положення про касові операції), підприємці, що не використовують РРО, можуть оприбутковувати готівку раз в день наприкінці робочого дня за сукупністю операцій. Тобто прибутковий касовий ордер і буде первинним документом, на основі якого заповнюється Книга обліку доходів.

Водночас, згідно з підпунктом 44.1 ПК платники податків зобов’язані вести облік доходів на підставі первинних документів. Оскільки на підставі даних Книги обліку доходів і прибуткових касових ордерів визначити об’єкт оподаткування акцизним податком неможливо, єдиноподатники другої групи мають складати первинні документи, що дадуть змогу обрахувати базу оподаткування акцизним податком. Такими документами можуть бути товарні чеки, касові чеки, видаткові накладні та інші документи, у яких буде зазначатись номенклатура проданих товарів.

Згідно з абзацом другим підпункту 44.1 ПК платникам податків забороняється формування податкової звітності на підставі даних, не підтверджених первинними документами. Порушення правил зберігання первинних документів є підставою для накладення штрафу згідно із пунктом 121.1 ПК у розмірі 510 грн., а при повторному порушенні протягом року — у розмірі 1020 грн.

Здавати чи ні виручку в банк

Порядок ведення операцій з готівкою як для підприємств, так і для підприємців регламентується Положенням про касові операції.

Правила здачі виручки у банк визначені у підпункті 2.7 Положення про касові операції. Згідно з абзацом другим цього пункту підприємці не зобов’язані встановлювати ліміти каси та строки здавання готівкової виручки у банк. Тобто здавати готівкову виручку в банк для підприємців не обов’язково.

При цьому в підпункті 2.7. Положення про касові операції не уточнено яким саме підприємцям не потрібно здавати виручку в банк. Тому це правило застосовується до всіх підприємців, незалежно від обраної системи оподаткування.

Євгенія Ракоча,
фінансовий директор ТОВ «Одеський завод класичних вин»


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді