Для виконання своїх зобовʼязань за договором будівельного субпідряду підприємство уклало з іншою юрособою договір про перевезення грунту, (щебінь та пісок), тимчасово вивільненого у процесі реконструкції силосної ями, безпосередньо до обʼєкту будівництва в межах одного будівельного майданчика. Чи потрібно на такі перевезення складати ТТН та фіксувати у відомостях про вантаж обсяги перевезення? Хто є вантажовідправником, вантажоодержувачем грунту за таких обставин?
Загальні засади організації та діяльності автомобільного транспорту, зокрема автоперевезень, регулює Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (далі — Закон № 2344).
Частинами першою та другою статті 47 Закону № 2344 визначено, що до внутрішніх перевезень вантажів належать:
перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, повʼязаних з цими перевезеннями;
технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого обʼєкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.
Обовʼязковим документом, який необхідно оформляти при здійсненні внутрішніх перевезень вантажів на договірних засадах, є товарно-транспортна накладна (далі — ТТН). Це передбачено частиною другою статті 48 Закону № 2344 та пунктом 1 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, наведеного в додатку до постанови КМУ від 25.02.2009 № 207.
Більш детально питання оформлення ТТН на сьогодні регулюється Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363 (далі — Правила № 363). Причому пункт 11.1 Правил № 363 визначає ТТН основним документом на перевезення вантажів.
З огляду на зазначене, якщо підприємство уклало договір про перевезення вантажу, здійснюваного навіть у межах одного будівельного майданчика (внутрішнє перевезення), оформлення ТТН є обов’язковим.
Вантажовідправник чи одержувач: нюанси оформлення ТТН
Відповідно до пункту 11.4 Правил № 363 обовʼязок виписувати ТТН на перевезення вантажів автомобільним транспортом покладено на замовника. Замовник виписує ТТН у кількості не менше чотирьох екземплярів та засвідчує всі ці екземпляри підписом і за необхідності печаткою (штампом).
При цьому замовником може бути виключно вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів.
Договір про перевезення вантажів — двостороння угода між перевізником, вантажовідправником або вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, термін та умови перевезення вантажів, права, обовʼязки та відповідальність сторін щодо їх додержання (гл. 1 Правил № 363)
Своєю чергою, вантажовідправником визнається будь-яка фізична або юридична особа, яка подає перевізнику вантаж для перевезення. У цій ситуації субпідрядник-вантажовідправник, який замовляє послуги перевезення, водночас виступає і вантажоодержувачем.
За Правилами № 363 перший примірник ТТН залишається у замовника (вантажовідправника), другий — передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу, третій і четвертий примірники, засвідчені підписом вантажоодержувача (у разі потреби й печаткою або штампом), передаються перевізнику. Причому один із цих примірників як підстава для розрахунків за виконання транспортних послуг згодом надсилається (повертається) перевізником замовнику автотранспорту для оплати за перевезення (разом з актом наданих послуг та рахунком для оплати). Тому, якщо одна і та ж особа є одночасно і вантажовідправником і вантажоодержувачем, у неї залишаться три з чотирьох примірників ТТН.
ТТН є документом, який складається вантажовідправником для оформлення перевезень вантажів відповідно до укладеного договору і використовується для проведення остаточних розрахунків за надані послуги з перевезення вантажів. Оформлена товарно-транспортна накладна має бути у водія транспортного засобу під час здійснення перевезень вантажів за договором перевезення.
Перевезення вантажу насипом: як прописати в ТТН
Порядок визначення маси вантажів наведений у главі 6 Правил № 363. Зокрема, пунктом 6.2 Правил № 363 передбачено, що маса вантажу вимірюється технічними засобами замовника. Відповідно до вимог пункту 6.6 Правил № 363 маса насипних і навалочних вантажів визначається, головним чином, автомобільними вагами.
Перевезення однорідних вантажів на одну і ту ж відстань протягом одного і того самого дня (за умови забезпечення цілісності вантажу) допускає оформлення однієї ТТН на весь обсяг вантажу, перевезеного автомобілем за зміну
Водночас фіксація самої маси такого виду вантажів має певні особливості. Так, якщо вантаж перевозять навалом, насипом у графі 4 «Кількість місць» таблиці «Відомості про вантаж» ТТН робиться відповідний запис: «Нав.», «Нас.». Кількість місць при цьому не вказується.
Крім того, у затвердженій формі ТТН передбачено відображення інформації тільки про масу брутто (масу вантажу з упаковкою). Якщо ж вантаж перевозять навалом, насипом (тобто без упаковки), маса брутто дорівнюватиме масі нетто. Адже маса вантажу плюс маса упаковки (яка через відсутність дорівнює нулю) дорівнюватиме чистій вазі вантажу.
Про масу нетто у формі ТТН, наведеній в додатку 7 до Правил № 363, взагалі не згадується. За бажанням підприємство може додати до затвердженої форми поле, де зазначатиме масу нетто вантажу (п. 2.4, п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88). Або ж скласти ТТН у довільній формі, врахувавши в ній усі необхідні поля та рядки. Головне при цьому дотримуватись вимог, передбачених пунктом 11.1 Правил № 363, щодо обовʼязкових реквізитів у такій самостійно складеній ТТН.
Згідно з пунктом 3.7 Правил № 363 на перевезення вантажів автомобільним транспортом замовник надає перевізнику за наявності договору про перевезення вантажу заявку відповідно до встановленої форми. У разі масових перевезень вантажів, особливо будівельних на місця будівництв, замовник повинен до заявки додати також погоджений з перевізником графік виконання перевезень із зазначенням добового або середньодобового обсягу перевезень, а також початку і кінця роботи змін.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"