ПРОБЛЕМА
При проведенні перевірки було виключено з податкових витрат та з податкового кредиту з ПДВ вартість послуг перевізника за перевезення ядохімікатів на підставі ТТН, які не оформлені у відповідності до вимог перевезення небезпечних вантажів. Чи правомірні такі підстави для невизнання податківцями витрат та податкового кредиту за реальними автоперевезеннями вантажів?
РІШЕННЯ
Ні, не правомірні.
Статтею 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV встановлені вимоги до первинних документів. Ці документи є підставою для бухгалтерського та податкового обліку. Вони фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо — безпосередньо після її закінчення. Такі документи повинні мати обов’язкові реквізити:
назву документа (форми);
дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ;
зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Посадова особа податкового органу не вказала в акті, що підприємством був порушений порядок заповнення первинних документів або що такі документи були відсутні. Крім того, акт перевірки не містить посилань на безтоварність операції.
За таких обставин неправомірно виключати зі складу витрат суму, сплачену за наявними первинними документами за надані послуги перевезення вантажу, посилаючись на підпункт 139.1.9 Податкового кодексу України (ПК), в якому йдеться про відсутність документів.
Стосовно правил заповнення ТТН при перевезеннях небезпечних вантажів слід визнати наступне.
Відповідно до пункту 9.2 Правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом МВС від 26.07.2004 № 822 (далі — Правила № 822), товаротранспортний документ на небезпечні вантажі повинен містити інформацію щодо кожної небезпечної речовини, матеріалу чи виробу, що пред’являється до перевезення:
номер ООН, перед яким проставляються літери UN;
відповідне відвантажувальне найменування, в разі необхідності доповнене технічною, хімічною або біологічною назвою;
номер підкласу і буква групи сумісності та, якщо речовина чи виріб має додаткові види небезпеки, — номери зразків знаків небезпеки;
групу упаковки речовини чи виробу, якщо така визначена, перед якою можуть бути літери ГУ;
кількість та опис упаковок;
загальну кількість небезпечних вантажів (об’єм, маса брутто чи маса нетто залежно від конкретного випадку);
найменування та адреса відправника вантажу;
найменування та адреса вантажоодержувача;
Розміщення інших елементів інформації та послідовність, у якій вони мають указуватися у транспортному документі, є факультативними.
Таким чином, у транспортному документі не повинно вказуватись, чи був застрахований вантаж відправником або вантажоодержувачем або інформація про спеціальну підготовку водіїв транспортних засобів. Дане питання врегульовано підпунктом 138.10.3 ПК, а податковий орган не вказує на його порушення підприємством.
У той же час згідно з пунктом 10 Правил № 822 перевізник узгоджує маршрут дорожнього перевезення небезпечного вантажу. Для цього він подає до відповідного підрозділу Державтоінспекції МВС:
свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі;
свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних вантажів, — письмові інструкції у разі аварії чи надзвичайної ситуації;
договір обов’язкового страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів.
Підприємство не перевозило ядохімікати своїми транспортними засобами, отже не повинно мати оригінали зазначених документів. Обов’язок перевізника надавати копії зазначених документів вантажоодержувачу також ніякими документами не встановлено.
Тому висновок податкового органу є безпідставним та підлягає оскарженню.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"