Контрольовані операції 2017

З початку 2017 року змінилися вимоги до трансфертного ціноутворення та проведення контрольованих операцій. Про ці зміни ми розкажемо далі

Зміни викликані прийняттям Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 р. № 1797-VIII (далі – Закон № 1797) внесли зміни і до вимог трансфертного ціноутворення. Так, з 01.01.2017 р. визначено одну з важливих деталей для платників податку на прибуток, у яких виникають контрольовані операції – різницю за такими операціями відтепер розраховують тільки за результатами звітного року.

Про новації контрольованих операцій у 2017 році ми розкажемо далі.

Контрольовані операції 2017: визначення

Законом № 1797 було внесено суттєві зміни до статті 39 Податкового кодексу України (далі - ПК). Завдяки змінам до підпункту 39.2.1.1 ПК було уточнено перелік госоперацій, що за певних умов можуть вважатися контрольованими.

До списку контрольованих операцій потрапили зовнішньоекономічні операції з продажу/придбання послуг через комісіонерів-нерезидентів.  До контрольованих операцій віднесли і такі, що непов’язані з нерезидентами, що не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок) у тому числі і з доходів, що були отримані за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є резидентами держави в яких вони зареєстровані як юридичні особи.

Повний перелік таких організаційно-правових форм цих нерезидентів упродовж трьох місяців має встановити Кабмін згідно пункту 5 розділу ІІ Закону № 1797.

З 01.01.2017 р. граничний розмір господарських операцій платника податків з кожним контрагентом визначений за правилами бухгалтерського обліку і становить 10 млн. грн. Його розраховують за підсумками звітного (календарного) року.

До контрольованих операцій відносять госоперації з нерезидентами, що зареєстровані в державах, включених Урядом до відповідного переліку згідно підпунктом 39.2.1.2 ПК. Зараз діє перелік, що був установлений розпорядженням Кабміну від 16.09.2015 р. № 977-р. До 01.01.2017 р. операції з контрагентами, зареєстрованими у країні з цього переліку, визнавали контрольованими з дати включення країни до нього.

Законом № 1797 зафіксовано, що операції з контрагентом, зареєстрованим у державі включеній до переліку Кабміну визнають контрольованими з 1 січня звітного року, що наступає за календарним у якому держави було включено до переліку.

Вартісні критерії контрольованих операцій

Було збільшено граничні суми річного доходу для визнання операцій контрольованими: з 50 до 150 млн. грн. З початку 2017 р. обсяг операцій, що необхідний для контролю за трансфертним ціноутворенням з одним контрагентом становить 10 млн. грн. на рік.

Біржові котирування

Підпунктом 39.2.1.2 ПК встановлено відповідність умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» та використовують діапазон цін на такі товари, що склалися на товарній біржі.

З 01.01.2017 р. при здійсненні контрольованих операцій на підставі форвардного чи ф’ючерсного контракту відповідність за методом порівняльної неконтрольованої ціни визначають із застосуванням ф’ючерсних або форвардних біржових котирувань для відповідного товару.

Платнику податків необхідно в електронній формі повідомити податкову протягом 10 робочих днів з дня укладення відповідного форвардного або ф’ючерсного контракту стосовно цієї події.

Нові норми визначення діапазону рентабельності

Закон № 1797 доповнив статтю 39 ПК і новими нормами щодо визначення діапазону рентабельності. Новий підпункт 39.3.2.8 ПК встановлює, що для цього використовують також і інформацію щодо зіставних юридичних осіб на підставі даних бухобліку та фінансової звітності за звітній період у якому здійснена контрольована операція, або за декілька податкових періодів.

В порядку встановленому КМУ розраховують середньозважене значення показника рентабельності для зіставної особи. 

Змінами ПК передбачено, що інформація стосовно юридичних зіставних осіб для розрахунку валової рентабельності та валової рентабельності собівартості, чистої рентабельності використовують за одночасного дотримання певних умов:

  • якщо зіставна юридична особа провадить діяльність, зіставну з діяльністю платника податків у межах контрольованої операції, та виконує зіставні функції що пов'язані з такою діяльністю. Зіставлення діяльності визначають згідно з КВЕД ДК 009:2010, а також міжнародними класифікаторами;
  • зіставна юридична особа не має збитків за даними бухгалтерської звітності більш ніж в одному звітному періоді у періодах, які необхідні для розрахунку відповідних фінансових показників;
  • якщо зіставна юридична особа не володіє прямо чи опосередковано корпоративними правами іншої юридичної особи з часткою більше 20% або не має як учасника акціонера-юридичну особу з часткою прямої чи опосередкованої участі більше 20%.

Принцип групування контрольованих операцій

З початку 2017 року платники податків мають право визначати відповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» за сукупністю декількох контрольованих операцій з однією особою, що були поєднані за принципом групування відповідно до підпункту 39.3.8 ПК.

До таких операцій належать:

  • придбання чи продаж товарів або послуг за довгостроковими договорами, операції з якими здійснюють протягом усього звітного періоду;
  • передача чи отримання прав на використання різних нематеріальних активів, що були пов'язані із одним товаром чи послугою;
  • придбання чи продаж серії продуктів, товарів чи послуг що тісно пов'язані між собою.
  • придбання чи продаж різних груп товарів чи послуг, але за умови, що один із товарів чи послуг створюють попит на інший товар чи послугу або групу товарів.

Для того, щоб визначити витрати та доходи що пов'язані з такими операціями використовують найбільш обґрунтований алгоритм, що має відповідати економічній суті та характеру понесених витрат чи отриманих доходів.

Звітність за контрольованими операціями

Зміни торкнулися і строку подання звіту про неконтрольовані операції. Відтепер граничний термін перенесено з 1 травня на 1 жовтня року, що наступає за звітним.

Також у випадку коли платник податку виявив у звіті про контрольовані  операції що був поданий раніше помилки чо нові обсяги інформації, він має право:

  • подати новий звіт о закінчення граничного строку подання звіту про контрольовані операції;
  • подати уточнюючий звіт, якщо граничний строк подання звіту вже минув. Втім, це не врятує платника податків від відповідальності передбаченої підпунктом 120.3 ПК. Окрім того, уточнюючий звіт не можна подавати під час проведення документальних перевірок.

Штрафні санкції

З огляду на збільшення мінімальної заробітної плати з початку 2017 року, відповідальність за порушення вимог трансфертного ціноутворення було дещо пом’якшено (п. 120.3 ПК). 

Втім, було збільшено кількість штрафів (пп. 2 п. 60 р. І Закону № 1797):

  • за кожний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції платник податків має сплатити один прожитковий мінімум працездатної особи (далі – ПМПО), але не більше 300 ПМПО;
  • один ПМПО за кожний календарний день несвоєчасного декларування контрольованих операцій  у разі подання уточнюючого звіту, але не більше 300 ПМПО;
  • два ПМПО за кожний календарний день несвоєчасного подання документації з трансфертного ціноутворення, проте не більше 200 ПМПО.

Документація за контрольованими операціями

Також, з початку року було розширено обсяг інформації, яка повинна міститись у документації з трансфертного ціноутворення, що була складена платником податку згідно підпункту 39.4.6. ПК:

  • інформацію про осіб, корпоративними правами котрих платник податків володіє у розмірі 20% і більше;
  • інформацію про осіб, яким платник податків надає управлінські звіти;
  • опис структури управління та організаційної схеми платника податків;
  • бізнес-стратегії сторін операції;
  • відомості про фактично проведені розрахунки контрольованих операцій;
  • опис діяльності та стратегії активності платника податків, його конкуренти, аналіз ринків попиту, а також умов діяльності.

Ведення податкового контролю

Моніторинг умов контрольованих операцій здійснюється шляхом аналізу звітів контрольованої операції, документації з трансфертного ціноутворення, отримання інформації з інформаційних джерел та шляхом отримання податкової звітності відповідно до статті 73 ПК. 


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді