Серед змін, що прописані у Законі України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату» від 21.12.2016 р. № 1797 (далі – Закон № 1797), є декілька положень, що стосуються надання індивідуальних податкових консультацій.
Напевне більшість платників податків хоч раз зверталися до податкової за відповідями на складні чи заплутані запитання. Адже люди, що «створюють» і впроваджують закони, статті, положення, норми і т.д., мають добре їх розуміти.
Тому пропонуємо дізнатися, які зміни у порядку надання індивідуальних податкових консультацій чекають на платників податків з 01.04.2017 р.
Зміни у порядку надання податкових консультацій
Змін зазнали статті 52 та 53 Податкового кодексу України. Згідно із ними, було суттєво змінено строки надання консультацій, а також встановлено вимоги до форми запиту та отримання консультації, як і самі консультації. Також запроваджено Єдиний реєстр консультацій.
Відтепер пунктом 52.1 ПК встановлено, що письмовий запит на отримання консультації обов'язково повинен містити наступні реквізити:
- Прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи чи найменування для юридичної особи. Також, запит має містити податкову адресу і номер особистого телефону для зв'язку, бажано надати і електронну адресу;
- Код ЄДРПОУ для юридичної особи чи реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичних осіб чи просто серію та номер паспорта для тих громадян, що відмовились від облікової картки за власними переконаннями чи бажанням і мають відповідну відмітку в паспорті;
- Обов'язково потрібно зазначити практичну необхідність надання платникові податкової консультації;
- Все це завіряється підписом платника податків. Також необхідно поставити дату підписання звернення.
Якщо звернення платника податків не відповідає всім вищезазначеним нормам, податківці не нададуть консультації, а відповідь на поставлене питання буде надіслана відповідно у строки передбачені Законом України «Про звернення громадян».
Новий строк надання консультації – 25 календарних днів, проте його можуть збільшити максимум на 10 днів. Платник податків при цьому отримає відповідне повідомлення.
Відповідно до пункту 52.3 ПК, консультація що надається в письмовій формі обов'язково має містити у собі:
- Назву податкової консультації;
- Реєстраційний номер в єдиній базі індивідуальних податкових консультацій;
- Описання запитань, які направив платник податків з урахуванням всіх фактичних обставин, які було зазначено у зверненні платника податків;
- Обґрунтування застосування певних норм ПК та законодавства і висновок за запитаннями практичного використання таких норм законодавства та ПК.
Єдина база консультацій
Будь яка консультація що надається у письмовій формі має бути розміщена в єдиній базі консультацій і відповідно – має бути розміщена на офіційному веб-сайті ДФС. При цьому, оприлюднена офіційно консультація не має містити у собі особистих даних платника податків, як фізичної, так і юридичної особи.
Порядок ведення та форму єдиної бази консультацій визначається центральним органом виконавчої влади, яка забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Податківці планують запровадити онлайн реєстр в якому будь який платник податків зможе знайти відповідь на цікаве для нього питання. Враховуючи те, що до всіх консультацій буде прив’язано особистий номер – за цим номером консультацією зможуть скористатися будь які платники податків.
Надання консультацій територіальними органами ДФС
Територіальні органи ДФС у строк протягом 15 календарних днів мають направити прийняту від платника податків консультацію до центрального органу ДФС. Консультація направляється до центрального органу ДФС з метою внесення її до єдиного реєстру консультацій. Відповідно, територіальні органи ДФС мають повідомити платнику податків про те, що його консультацію направили до центрального органу ДФС.
Центральний орган ДФС отримавши таку консультацію має прийняти рішення протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання консультації, проте не більше 35 календарних днів, що настають за днем отримання контролюючим органом відповідного звернення платників податків. ДФС має прийняти одне з двох рішень:
- Про внесення відомостей про консультацію до єдиного реєстру консультацій і повідомити про це контролюючий орган, від якого і надійшла консультація;
- Про відмову від внесення консультації до реєстру. У такому випадку центральний ДФС надає власну консультацію, інформує про це платника податків і відправляє йому вже свою відповідь.
Відповідно до пункту 53.1 ПК, консультація яку не внесли до Єдиної бази консультацій не звільняє платника податків від фінансової чи адміністративної відповідальності. ДФС мають право надавати і виключно усні податкові консультації.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"