Списання палива за GPS-навігатором

Аби проконтролювати роботу транспортних засобів підприємства, їх обладнують системами дистанційного контролю (GPS-навігаторами). Адже такі системи здатні визначити місцезнаходження транспорту, подолану відстань та витрати палива

Цілком зрозуміле бажання деяких керівників списувати паливо за показниками GPS-навігаторів. За уставленою практикою на підприємствах списують паливо на підставі подорожніх листів та норм витрат палива, визначених з урахуванням базових лінійних норм і системи коригувальних коефіцієнтів, встановлених у Нормах витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від 10.02.1998 № 43 (далі — Норми № 43). Але чи можна замінити такий спосіб списання палива показниками GPS-навігатора? Чи GPS-навігатор придатний лише для управлінського контролю? Аби відповісти на ці запитання, проаналізуємо значення подорожніх листів і прийнятих підприємством норм списання палива.

Як документують списання палива

Свого часу, аби привести законодавство у відповідність до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» від 05.11.2011 № 3565-VI, з текстів Законів України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2011 № 2344-III та «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII було вилучено посилання на подорожні листи для автотранспортних засобів, а форми подорожніх листів скасовано. Зокрема, йдеться про скасовані подорожні листи легкового автомобіля (типова форма № 3), форму якого визначав наказ Держкомстату від 17.02.1998 № 74, та вантажного автомобіля (типова форма № 2-ТН), форму якого визначав наказ Мінтрансу та Мінстату 29.12.1995 № 488/346.

Типові форми подорожніх листів скасували, але ж залишилась потреба у первинних документах. Адже саме первинний документ з обов’язковими реквізитами, визначеними у статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV, фіксує факт здійснення господарської операції. Як вихід із цієї ситуації Мінінфраструктури запропонувало суб’єктам господарювання використовувати скасовані типові форми подорожніх листів або розробити власні форми (лист Мінінфраструктури від 23.04.2013 № 4492/25/10-13).

Тому підприємства наразі продовжують використовувати скасовані типові форми подорожніх листів легкового та вантажного авто. А за потреби на їх основі розробляють власні форми з усіма обов’язковими реквізитами первинних документів. Як правило, у цьому випадку форми типових подорожніх листів доповнюють додатковими рядками, необхідними для суб’єктів господарювання. Зауважимо, що з таким документуванням списання палива погоджуються й податківці (лист ДФС від 02.11.2015 № 23178/6/99-99-19-02-02-15).

Використовуючи скасовані типові форми подорожніх листів або ж власнорозроблені форми, підприємства, як і раніше, проставляють у них дані про рух палива, пробіг транспортного засобу та витрати палива (фактичні та за нормою).

Списання палива за GPS-навігатором Увага: скасовані типові форми подорожніх листів легкового та вантажного автомобілів можна використовувати для списання палива

Дані про пробіг відповідно до скасованих типових форм подорожніх листів визначають за показниками спідометра до виїзду з гаража та після повернення. Хоча правильно говорити, що пробіг транспортного засобу визначають за показниками одометра. Позаяк саме цей пристрій і вимірює відстань, яку пройшов транспортний засіб. А от спідометр визначає швидкість руху транспортного засобу. Інша справа, що шкала одометра практично на всіх транспортних засобах інтегрована в шкалу спідометра. Тому свого часу під час розробки форми подорожніх листів визначили, що кілометраж визначають за даними спідометра.

Дані про фактичні витрати палива визначають за показниками датчиків рівня палива у баку або за допомогою спеціальних вимірювальних приладів визначення обсягу палива.

Тож обладнано транспортний засіб GPS-навігатором чи ні, а для списання палива доведеться складати подорожні листи чи інші первинні документи з усіма обов’язковими реквізитами і дані про пробіг та фактичні витрати палива для його заповнення брати за показниками відповідних пристроїв.

Читайте продовження статті


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді