Контроль податкових ризиків з ПДВ: нові вимоги ДФС

Податківці встановили нові правила відпрацювання суб’єктів господарювання—платників ПДВ з податковими ризиками.Як вважає ДФС, контроль податкових ризиків з ПДВ дасть можливість своєчасно вжити необхідні заходи щодо запобігання вчиненню правопорушень

Для того щоб забезпечити комплексний контроль податкових ризиків з ПДВ, ДФС наказом від 28.07.2015 № 543 затвердила новий Рекомендований порядок взаємодії підрозділів ДФС при комплексному відпрацюванні податкових ризиків з податку на додану вартість (далі — Порядок № 543; див. с.__).

Порівняно із попереднім однойменним Порядком, затвердженим наказом ДФС від 05.09.2014 № 110, Порядок № 543 висуває жорсткіші вимоги до контролю за платниками ПДВ, зокрема виявлення схем ухилення від оподаткування та притягнення до відповідальності організаторів, упередження необгрунтованого формування податкового кредиту в значних розмірах.

Розширено перелік категорій уваги платників ПДВ такими новими категоріями, як зустрічний транзит, ланцюг та ймовірна схема ухилення від оподаткування.

Комплексне відпрацювання податкових ризиків включає три етапи.

Рання податкова діагностика

Перший етап — рання податкова діагностика.

Відпрацювання ризиків на цьому етапі проводиться до граничного терміну подання звітності з ПДВ і полягає у виявленні, узагальненні та відпрацюванні податкової інформації щодо можливих податкових ризиків платника ПДВ.

Для цього використовують таке інформаційно-аналітичне забезпечення:

  • реєстр платників ПДВ;
  • Єдиний реєстр податкових накладних;
  • дані податкової звітності з ПДВ та митних декларацій;
  • інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;
  • інформацію про стан розрахунків з бюджетом (АІС «Галузь»).

Рання податкова діагностика має на меті виявлення фактів реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) платниками податків, які формують податковий кредит з ознаками ризику іншим платникам податків, а також маніпулювання показниками звітності в поданих деклараціях, уточнюючих розрахунках з ПДВ та розрахунках коригування (додатку 1 до декларації з ПДВ) за минулі періоди.

Таку діагностику здійснюють на підставі результатів зіставлення в автоматичному режимі даних ЄРПН, проведених операцій за попередні податкові періоди та податкових декларацій з ПДВ, які платник податку подає до граничного терміну подання, та/або уточнюючих розрахунків податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок, та/або розрахунків коригування.

Зрозуміло, що вже на першому етапі відпрацювання ризиків значна частина платників ПДВ може потрапити до переліку платників, які здійснюють ризикові операції, лише через розбіжності між даними ЄРПН та декларацій з ПДВ.

ЗВЕРТАЄМО УВАГУ! На кожному етапі відпрацювання вживаються заходи щодо відповідності виконання умов договору про подання звітності в електронному вигляді, наявності повідомлення держреєстратора про відсутність платника за місцезнаходженням, анулювання реєстрації платника ПДВ.

На цьому етапі, у разі встановлення ознак фіктивності суб’єкта господарювання, передбачених статтею 55 Господарського кодексу України, керівник територіального органу ДФС приймає рішення щодо розірвання всіх чинних договорів про визнання електронних документів.

Електронний контроль ризиків

Другий етап — електронний контроль ризиків.

Відпрацювання ризиків на цьому етапі проводять на підставі даних податкової звітності після граничного терміну її подання.

У процесі аналізу звітності податківці виявляють так звані «податкові ями». До «податкових ям» відносять виявлені розбіжності між даними декларацій з ПДВ суб’єкта господарювання та його контрагентів, безпідставне декларування податкового кредиту без реальної господарської діяльності.

Податковий контроль ризиків

Третій етап — податковий контроль ризиків, який проводять після граничного терміну сплати грошових зобов’язань з ПДВ.

На цьому етапі комплексного відпрацювання податкових ризиків відтворюють ймовірні схеми ухилення від оподаткування суб’єктами господарювання. Водночас враховують показники уточнюючих розрахунків та поданої з порушенням граничних термінів звітності.

Напрацьовану доказову базу податківці використовують під час проведення позапланових перевірок.

Матеріали, що свідчать про вчинене кримінальне правопорушення, передають до слідчих підрозділів.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"
Теми:


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді