Війна війною, а інвентаризація — за розкладом

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Невідомо,коли настане кінець подіям на сході України.Незрозумілою залишається доля активів суб’єктів господарювання,які розташовані в зоні проведення АТО.Як провести інвентаризацію майна на тимчасово окупованій території та на території проведення АТО

Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряють і документально підтверджують їх наявність, стан і оцінку. Зауважимо, об’єкти і періодичність проведення інвентаризації визначає власник (керівник) підприємства, крім випадків, коли її проведення є обов’язковим згідно із законодавством. Таку вимогу встановлено у статті 10 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV.

Із 15.10.2014 набрав чинності Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 № 1669-VII (далі — Закон № 1669), який врегульовує питання щодо території проведення АТО. Це, своєю чергою, має певні юридичні наслідки щодо майна українських господарюючих суб’єктів на цій території.

Територія проведення АТО

Відповідно до Закону № 1669 територія проведення АТО — це територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому КМУ переліку.

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, а також Перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджені розпорядженням КМУ від 07.11.2014 № 1085-р. Якщо майно опинилося на територіях, що потрапили до одного з Переліків, то саме це майно і перетворилося із ефективно використовуваного в баласт. Зрозуміло, що доступ суб’єктів господарювання до такого майна неможливий або принаймні суттєво обмежений. Тож наглядати за цим майном, не кажучи вже про можливість ним володіти, є вельми складним завданням. І логічно, що виникає бажання це питання бодай якось врегулювати.

Облік та інвентаризація об’єктів в зоні АТО

Стосовно майна, розташованого в одному з населених пунктів із зазначених Переліків, слід керуватися пунктом 8 розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879). Ця норма передбачає, що підприємства, які перебувають на тимчасово окупованій території та/або на території проведення АТО (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов’язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал цих підприємств.

Зазначені підприємства зобов’язані провести інвентаризацію станом на 1-ше число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

ВРІЗ 1

Отже, допоки населений пункт буде на території проведення АТО (формально: у одному із зазначених Переліків), провести інвентаризацію майна не вдасться, навіть якщо реально доступ до цього майна не втрачено і є можливим забезпечення безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку.

Не вдасться також і визнати ці активи втраченими, бо для цього потрібна їх інвентаризація. Пунктом 7 розділу І Положення № 879 встановлено, що у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства, проведення інвентаризації є обов’язковим.

Тож до закінчення АТО або до виключення населеного пункту, у якому розташоване майно з Переліків населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, воно має перебувати на балансі суб’єкта господарювання.

Мін’юст у листі від 04.06.2015 № 5777-0-4-15/8.1 зазначає, що у річній фінансовій звітності інформація про активи, до яких неможливо забезпечити безпечний та безперешкодний доступ, та зобов’язання і власний капітал, які не можуть бути документально підтверджені у зв’язку з відсутністю доступу до відповідних первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, відображається за даними бухгалтерського обліку.

ВРІЗ 2

Аналогічну думку висловлює й Мінфін у листі від 19.06.2014 № 31-11410-08-10/15462. Він вважає, що об’єкти, які перебувають на тимчасово окупованій території України, мають обліковуватись у складі активів підприємства. Одночасно підприємство має оцінити негативний вплив змін у економічному і правовому середовищі та визнати суми втрат від зменшення корисності щодо зазначених об’єктів.

Відшкодування шкоди

Якщо ж після закінчення АТО майно буде втрачено фактично (знищено чи викрадено), відшкодування шкоди, заподіяної організації, підприємству або установі терористичним актом, провадиться в порядку, визначеному законом. Такий порядок встановлює стаття 19 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» від 20.03.2003 № 638-IV. Проте фактично наразі такого механізму поки ще не існує. Тому Мін’юст радить для вирішення питання щодо відшкодування шкоди у випадку руйнування майна суб’єктів господарювання пропонує звертатися до Мінрегіону та Мінфіну як головних розпорядників відповідних бюджетних коштів, які уповноважені відповідно до законодавства забезпечити управління цими коштами та розробити відповідні порядки їх використання.

Особливості податкового обліку втрати майна

Щодо відображення такої фактичної втрати майна в податковому обліку ДФС у листі від 31.03.2015 № 6694/6/99-99-19-02-02-15 для уникнення негативних податкових наслідків рекомендує застосовувати пункт 189.9 Податкового кодексу України. Згідно з цією нормою, якщо ліквідація основних фондів відбулась у зв’язку з викраденням, знищенням або зруйнуванням основних виробничих або невиробничих засобів внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджено відповідно до законодавства, для такого суб’єкта господарювання цю ліквідацію не розглядають як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами.

Потрібно врахувати, що відповідно до статті10 Закону № 1669 протягом строку дії Закону № 1669 єдиним належним та достатнім документом, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що були на території проведення АТО, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов’язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України. Питання видачі сертифікатів щодо форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) врегульовує стаття 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» 02.12.1997 № 671/97-ВР.

ВРІЗ 1

Важливо

Не проводять інвентаризацію майна в населеному пункті на території проведення АТО

ВРІЗ 2

Зверніть увагу

У складі активів підприємства мають обліковуватись об’єкти, які перебувають на тимчасово окупованій території України


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді