Чи може підприємство продати тару (піддони), отриману від постачальника разом із товаром і яка залишилась на підприємстві після реалізації товару кінцевому покупцю? Вартості піддонів у первинних документах не зазначили. Як відобразити продаж піддонів, яких немає в обліку? Чи можна зареєструвати податкову накладну на постачання піддонів, якщо «вхідної» податкової накладної немає?
Реалізація тари - облік і продаж
У такій ситуації тара є неповоротною стосовно постачальника, що поставив її покупцю разом із товаром. Як ми зрозуміли із запитання, тару та її вартість у первинних документах не виокремлювали від товару та не відносили до первісної вартості товару.
Отож, потрібно оприбуткувати піддони.
Якщо покупець із самого початку планував продати такі піддони, він мав їх оприбуткувати проведенням: дебет субрахунку 204 «Тара й тарні матеріали» (підприємство не займається торговельною діяльністю і громадським харчуванням) або субрахунку 284 «Тара під товарами» (організація займається торговельною діяльністю або громадським харчуванням) із кредитом субрахунку 718 «Дохід від безоплатно одержаних оборотних активів».
Якщо наявність піддонів встановили згодом і після цього прийняли рішення їх продати, підприємство оприбутковує їх проведенням: дебет субрахунку 204 (підприємство не займається торговельною діяльністю і громадським харчуванням) або субрахунку 284 (організація займається торговельною діяльністю або громадським харчуванням) із кредитом субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності».
Оприбутковують таку тару в обох зазначених випадках за чистою вартістю реалізації (пп. 6.1 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 № 2).
Під час реалізації піддонів підприємство — платник ПДВ одночасно:
- відображає дохід від їх реалізації проведенням: дебет рахунку 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками» з кредитом субрахунку 712 «Дохід від реалізації інших оборотних активів»;
- нараховує суму податкового зобов’язання з ПДВ проведенням: дебет субрахунку 712 із кредитом субрахунку 641 «Розрахунки за податками»;
- списує собівартість реалізованих піддонів проведенням: дебет субрахунку 943 «Собівартість реалізованих виробничих запасів» із кредитом відповідного субрахунку 204 або 284.
Попри те що на піддони немає «вхідної» податкової накладної, за їх постачання платник ПДВ нараховує податкові зобов’язання відповідно до вимог статті 187 Податкового кодексу України (ПК). Тобто за загальним правилом — «за першою подією». Якщо піддони придбають за бюджетні кошти — «за касовим методом» (на дату отримання коштів, іншого виду компенсації).
На дату виникнення податкового зобов’язання платник складає податкову накладну та реєструє її в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) у терміни, передбачені пунктом 201.10 ПК:
- складену з 1-го по 15-й календарний день (включно) календарного місяця, — до останнього дня (включно) календарного місяця її складання;
- складену з 16-го по останній календарний день (включно) календарного місяця, — до 15-го календарного дня (включно) наступного календарного місяця за місяцем її складання.
Реєстрація податкових накладних у ЄРПН не залежить від реєстрації «вхідних» податкових накладних.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"