Нові правила купівлі нерухомості з 1 січня 2026 року: офіційне роз’яснення Мін’юсту
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Понад 10 років нотаріуси при здійсненні операцій з нерухомим майном (посвідчуючи договори купівлі-продажу нерухомості) виконують обов’язки суб’єктів первинного моніторингу.
Зокрема, нотаріуси здійснюють функції так званого контролера за дотриманням законодавства, спрямованого на запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Одним із обов’язків нотаріуса відповідно до законодавства у сфері фінансового моніторингу є перевірка джерел походження коштів. Зокрема, йдеться про операцій з нерухомістю на суму, що дорівнює чи перевищує 400 тис. грн.
Нотаріуси витребують відповідні документи, що підтверджують такі доходи:
декларація про майновий стан і доходи;
спадщина; подарунки;
кошти, отримані в позику (кредит);
дохід від відчуження майна;
інші документи про походження коштів.
Робота в умовах відключень світла
Мін’юст зазначає, що законодавство у сфері фінансового моніторингу, яке регулює виконання нотаріусами цих обов’язків, не зазнало змін.
Ця вимога є обов’язковою для нотаріусів згідно з чинним законодавством і на сьогодні.
Із 1 січня 2026 року змінюються строки подання нотаріусами інформації про посвідчені договори та видані свідоцтва про спадщину. Так, приватні нотаріуси звітуватимуть щоквартально (з деталізацією по місяцях звітного кварталу), а державні — щомісячно.
Такі зміни передбачені Законом України від 16.07.2025 № 4536-ІХ, яким оновили низку норм Податкового кодексу України.
За інформацією Мін’юсту
За інформацією ДПС
