Безоплатні основні засоби: чи підлягають амортизації в податковому обліку

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Юридичні особи, що отримують безоплатно основні засоби, мають право амортизувати їх у податковому обліку — за умови, що вони використовуються в господарській діяльності

Безоплатні основні засоби: чи підлягають амортизації в податковому обліку

Порядок амортизації визначили пунктом 138.3 Податкового кодексу України (ПК). Так амортизацію розраховують згідно з національними або міжнародними стандартами фінансової звітності. При цьому враховують обмеження, встановлені підпунктами 14.1.138 та 138.3.2–138.3.4 ПК.

Амортизації не підлягають, зокрема, невиробничі основні засоби (активи, що не використовують у господарській діяльності), гудвіл і витрати на поліпшення таких невиробничих об’єктів. Однак якщо безоплатно отримані основні засоби призначені для використання у господарських цілях, вони підлягають амортизації так само, як і придбані.

Вартість для розрахунку амортизації береться без урахування переоцінки, згідно з пунктом 138.2 ПК. Підходи до нарахування амортизації деталізовані також у:

  • Національному положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженому наказом Мінфіну від 27.04.2000 № 92;
  • Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561.

Таким чином, основні засоби, отримані безоплатно та залучені до господарської діяльності, амортизуються в податковому обліку відповідно до положень пункту 138.3 ПК.

За інформацією ДПС у Київській області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Переоцінка основних засобів 2026

У консультації розповімо про періодичність проведення переоцінки основних засобів на підприємстві, перелік суб’єктів, які мають право провести справедливу оцінку, та її вплив на податок на прибуток
43346

Знищено майно через бойові дії: як бухгалтеру списати основні засоби

Пошкоджене або знищене війною майно не завжди можна одразу списати з балансу. З’ясуємо, коли потрібна інвентаризація, які документи підтвердять втрати та як провести списання знищених основних засобів в обліку
796

Калькулятор амортизації основних засобів

Розрахуйте амортизацію основних засобів за прямолінійним, кумулятивним методом або методом зменшення залишкової вартості. Калькулятор зробить обчислення за вас
180

Амортизація нематеріальних активів

Нематеріальні активи амортизують протягом строку їх корисного використання. Якщо виникає потреба обрати такий строк для технічних умов, за основу можна брати мінімальні строки амортизації, встановлені у Податковому кодексі України (ПКУ), або очікуваний період виробництва продукції за розробленими технічними умовами та інші критерії відповідно до пункту 26 НП(С)БО 8
8390

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді