Оформлюємо працівника у 3 кроки

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Коли компанії, приватні підприємці, а також фізичні особи, беруть на роботу працівників, вони стають роботодавцями і мають дотримуватися трудового законодавства.

Коли треба укладати трудовий договір?

Часто роботодавці укладають з працівниками цивільно-правові угоди, а не трудові. Проте тут ви не можете самі обирати варіанти. У відносинах працівник – роботодавець завжди укладається трудовий договір. Цивільно-правова угода про надання послуг укладається в разі співпраці з незалежним підрядником або особою, яка забезпечує себе роботою самостійно, тобто займається підприємництвом, бізнесом.

Як правило, особа є працівником, якщо:

  • ви призначаєте її на посаду з певними обов’язками, визначаєте режим роботи та робочий час;
  • ви контролюєте, як, коли і де вона виконує роботу;
  • ви сплачуєте фіксовану погодинну, щотижневу або місячну зарплату;
  • ви платите за процес праці, а не за її результат;
  • ви надаєте матеріали та обладнання для виконання роботи;
  • ви надаєте вихідні дні та оплачувані відпустки тощо.

Чи відрізняються правила оформлення працівників для юросіб та фізосіб чи ФОПів?

Порядок оформлення трудових відносин з найманими працівниками однаковий для всіх роботодавців. Він включає три основні кроки:

  • укласти трудовий договів;
  • оформити наказ про прийняття на роботу;
  • повідомити Державну податкову службу.

Оформлюємо працівника у 3 кроки

Які документи повинен надати працівник?

Щоб укласти трудовий договір, працівник повинен надати:

  • паспорт або інший документ, що посвідчує особу;
  • індивідуальний податковий номер;
  • трудову книжку (за наявності).

Якщо це необхідно для роботи, ви можете попросити надати документи про освіту, довідку про стан здоров’я тощо.

Увага: заборонено вимагати від працівників відомості про їхню партійну і національну приналежність, походження, реєстрацію місця проживання чи перебування.

Чи обов’язково укладати письмовий трудовий договір?

Трудовий договір можна укласти в усній або письмовій формі.

Письмова форма обов’язкова:

  • коли на цьому наполягає працівник;
  • при організованому наборі працівників;
  • при роботі в районах з особливими природними умовами та високим ризиком для здоров’я (наприклад, радіоактивно забруднена територія);
  • при укладенні контракту;
  • при укладенні договору з неповнолітнім;
  • якщо роботодавцем є приватний підприємець або фізична особа;
  • для працівників релігійних організацій;
  • для працівників, які проходять альтернативну службу;
  • для працівників, які беруть участь у громадських роботах;
  • для працівників фермерських господарств.

В інших випадках ви можете укласти усний договір. Для цього працівнику потрібно написати заяву про прийняття на роботу на ім’я керівника. В свою чергу, керівник ставить на заяві своє рішення.

За якою формою укладається трудовий договір?

Якщо ви фізична особа або приватний підприємець, ви повинні використовувати затверджену форму.

СКАЧАТИ ФОРМУ

Якщо ви юридична особа, можете використовувати довільну форму договору, зазначивши:

  • трудові обов’язки працівника;
  • режим роботи і відпочинку;
  • пільги, гарантії, компенсації;
  • умови оплати праці та умови преміювання;
  • доплати, надбавки та інше.

Трудовий договір може бути:

  • безстроковим;
  • на визначений строк;
  • на час виконання певної роботи.

Після укладення трудового договору ви маєте видати наказ або розпорядження про прийняття працівника на роботу. Дивіться типову форму наказу.

СКАЧАТИ НАКАЗ ПРО ПРИЙНЯТТЯ ПРАЦІВНИКА НА РОБОТУ

Що робити після укладення договору?

Вам необхідно повідомити Державну податкову службу України про прийняття працівника на роботу.

Пам’ятайте:

Повідомлення про прийняття працівника на роботу СКАЧАТИ

  • це робить власник бізнесу, уповноважена ним особа або фізична особа за місцем їхнього обліку як платників Єдиного соціального внеску (ЄСВ);
  • повідомлення можна подати у електронній або паперовій (якщо не більше п’яти працівників) формі;
  • надану інформацію вносять до реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб.

Увага: з 2015 року фізичні особи та приватні підприємці не реєструють трудові договори у Державній службі зайнятості. Вони самостійно нумерують договори і роблять записи в трудовій книжці.

додаток


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Медзаклад отримав кошти від НСЗУ: відображаємо у бухгалтерському обліку

У цьому огляді експерт підкаже, як можна використовувати кошти від НСЗУ без ризику втрати неприбуткового статусу. А готові проведення допоможуть швидко показати такі кошти в бухгалтерському обліку
36431

Прожитковий мінімум 2025: розмір, таблиця

Прожитковий мінімум — це показник, який використовують у розрахунках різних соціальних виплат, наприклад пенсій, допомоги з безробіття, аліментів, а також в оподаткуванні. Усе, що варто знати про прожитковий мінімум 2025/2026, — в огляді
23886

Військовий збір для ФОП 2 групи у 2025 році: ставки, строки сплати, пільги

З 1 січня 2025 року ФОПи другої групи на єдиному податку стали платниками військового збору. Це новий обов’язок, який торкнеться і тих, хто раніше ніколи не сплачував цей платіж за себе. Розповідаємо, скільки і коли сплачувати, хто має пільги та в яких випадках можна не платити військовий збір
73

Заповнюємо авансовий звіт 2025 на прикладах

Авансовий звіт — це основний документ, який підтверджує витрати підзвітної особи. У бухгалтерській роботі важливо мати під рукою правильний зразок і бланк, щоб заповнити документ без помилок. Тут ви можете скачати авансовий звіт 2025 у форматі Excel безплатно
248

Заява на компенсацію за невикористану відпустку: зразок 2025

Заява на компенсацію за невикористану відпустку — обов’язковий документ, якщо працівник не скористався відпочинком і хоче отримати за нього гроші. Пояснюємо, коли можна подати таку заяву, які дані обов’язково вказати та даємо готовий зразок 2025 у Word
98

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді