Як відображати ліквідацію нематеріальних активів до закінчення терміну корисного використання

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Нематеріальний актив, виведений з експлуатації відповідно до рішення платника податку про його ліквідацію, не амортизується

Як відображається ліквідація (списання) нематеріальних активів за рішенням платника податку до закінчення терміну корисного використання?

Відповідно до підпункту 139.1.6 Податкового кодексу України (ПК), не включаються до складу витрат витрати на придбання, виготовлення, будівництво, реконструкцію, модернізацію та інше поліпшення основних засобів та витрати, пов’язані з видобутком корисних копалин, а також з придбанням (виготовленням) нематеріальних активів, які підлягають амортизації згідно зі статтями 144–148 ПК, з урахуванням пунктів 146.11, 146.12 і 148.5 ПК.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Згідно з пунктом 144.1 ПК, амортизації підлягають витрати на придбання основних засобів, нематеріальних активів та довгострокових біологічних активів для використання в господарській діяльності.

Облік вартості, яка амортизується, і нематеріальних активів ведеться за кожним із об’єктів, що входить до складу окремої групи (пп. 145.1.1 ПК).

Нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який встановлюється наказом по підприємству за визнання цього об’єкта активом (при зарахуванні на баланс), але не менше ніж визначено в пункті 145.1 ПК, і призупиняється на період його виводу з експлуатації (для реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших причин) на підставі документів, які свідчать про виведення таких основних засобів з експлуатації (пп. 145.1.2 ПК).

Оскільки нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, і припиняється у разі виведення його з експлуатації, то нематеріальний актив, виведений з експлуатації відповідно до рішення платника податку про його ліквідацію, не амортизується.

Водночас статті 144–146 ПК не містять норми щодо віднесення до витрат у разі ліквідації нематеріального активу за рішення платника податку суми вартості, яка амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації такого нематеріального активу. Отже, у разі ліквідації нематеріального активу його балансова вартість до складу витрат не відноситься.

додаток

👇 Святкова пропозиція

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Фінансова звітність підприємства: як скласти

Фінансова звітність — бухгалтерська звітність, яку зобов’язані подавати всі юрособи, які ведуть облік за національними або міжнародними стандартами обліку та звітності. У консультації експерт підкаже, які моменти врахувати бухгалтеру, щоб фінансова звітність була без помилок
189641

Календар бухгалтера 2026: січень

Щоб вдало почати рік, бухгалтеру варто пам’ятати про вчасну подачу звітності та планування часу. І помічником у цьому йому стане виробничий календар на січень 2026 та податковий календар на січень 2026
25735

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді