Заробітна плата і аванс: поради експерта + розрахункові приклади
Проєкт Закону від 30.01.2024 № 10449
Законопроєкт прийняли без пропозицій Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Для внесення відповідних правок 14 днів, тобто до 21 лютого і далі розгляд у другому читанні. За прогнозами Ярослава Железняка, законопроєкт в цілому можуть ухвалити в останній тиждень лютого. Після чого документ підпишуть на початку березня. Цілком ймовірно, що вже у квітні закон набере чинності.
Нагадуємо, законопроєктом вносять зміни до:
Новими положеннями:
- удосконалюють процедури військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- змінюють призовний вік з 27 до 25 років;
- надають можливості військовослужбовцям, яких звільнили з полону, відпочити та пройти відновлення шляхом надання їм додаткової відпустки із збереженням грошового забезпечення тривалістю 90 календарних днів;
- залучають органи місцевого самоврядування, місцеві держадміністрації, військово-цивільні та військові адміністрації, підприємства, установи і організації до активної участі у заходах проведення мобілізації. Зокрема до оповіщення та забезпечення прибуття громадян, яких залучають до виконання обов’язку щодо мобілізації, до збірних пунктів та військових частин;
- уточнюють норми щодо виконання військово-транспортного обов’язку;
- визначають повноваження Міноборони, Генштабу ЗСУ та розвідувальних органів України щодо ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, проведення заходів мобілізації та бронювання;
- уточнюють обов’язки громадян України щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації. Зокрема, щодо встановлення обов’язку проходити медогляд, постановки на військовий облік за місцем перебування у разі переїзду під час проведення мобілізації, реєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, обов’язкової явки до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки і військових частин після оголошення мобілізації, наявності при собі військово-облікового документу разом з документом, що посвідчує особу, які пред’являють за вимогою згідно закону;
- встановлюють вимоги до повісток про виклик до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також порядок їх вручення громадянам України;
- уточнюють підстави для надання відстрочки та звільнення від призову на військову службу під час мобілізації, а також синхронізують норми із підставами для звільнення з військової служби;
- встановлюють, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий без урахування спеціальності (фаху), інтерни та докторанти, а також педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти;
- виключають строкову військову службу — як вид військової служби та звільнення зі служби у запас всіх військовослужбовців строкової військової служби;
- встановлюють підстави для звільнення з військової служби військовослужбовцям у разі безперервної служби під час дії воєнного стану протягом 36 місяців. Звільнення таких військовослужбовців визначатимуть строками відповідно до рішення Ставки Верховного Головнокомандувача;
- уточнюють підстави для звільнення з військової служби;
- встановлюють, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
- які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та звільнились зі служби у запас у зв’язку із закінченням строку військової служби, – протягом двох років з дня звільнення з військової служби. Таких осіб у зазначений період призиватимуть на військову службу за їх згодою;
- з числа громадян, які проходили військову службу та звільнились зі служби у запас у зв’язку із звільненням з полону. Таких осіб призиватимуть на військову службу за їх згодою;
- з числа громадян, які звільнились зі строкової військової служби під час дії воєнного стану, — протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби;
- уточнюють порядок бронювання для військовозобов’язаних, які працюють в органах держвлади, інших держорганах. Зокрема на посадах державної служби категорії «А» – всі військовозобов’язані, а для державної служби категорії «Б», «В» — до 50% кількості військовозобов’язаних;
- уточнюють норми, що стосуються проведення випробування під час прийняття на військову службу за контрактом;
- виключають з переліку висновків військово-лікарських комісій висновку про обмежену придатність до військової служби;
- запроваджують для громадян України базову загальновійськову підготовку до 3 місяців при закладах вищої освіти всіх форм власності з 2025 року;
- запроваджують з 2025 року базову загальновійськову підготовку для громадян, які планують вступити:
- на держслужбу, зайняти посади в органах прокуратури, а також інших громадян (за бажанням) — у навчальних частинах (центрах) ЗСУ;
- на службу в поліцію — у навчальних частинах (центрах) МВС;
- запроваджують базову військову службу для громадян чоловічої статі (жіночої статі — за бажанням) віком до 25 років, якщо вони не проходили базову загальновійськову підготовку після припинення чи скасування правового режиму воєнного стану;
- встановлюють додаткові вимоги щодо можливості проходження держслужби або служби в поліції тільки після проходження базової загальновійськової підготовки (із відтермінуванням цієї норми, яка набирає чинності з 2026 року) або військової служби;
- вводять заходи впливу щодо громадян, які не виконують обов’язки щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, передбачених частиною 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII (далі — Закон № 3543), встановлення процедури винесення судових рішень та їх примусового виконання;
- надають право засудженим особам, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, за бажанням бути призваними на військову службу за призовом під час мобілізації;
- надають повноваження Нацполіції щодо участі у заходах мобілізації; залучення до заходів рекрутингу на військову службу центрів надання адміністративних послуг, центрів зайнятості та центрів рекрутингу.
Прикінцевими та перехідними положеннями встановлюють норми щодо:
- переогляду обмежено придатних громадян та переходу на військовий облік військовозобов'язаних та резервістів розвідувального органу Міноборони, оновлення громадянами України, які перебувають на військовому обліку, протягом 60 днів своїх військовооблікових даних, зберігання здобувачами освіти права на відстрочку до завершення поточного навчального року, у разі втрати цього права відповідно до статті 23 Закону № 3543;
- постановки на військовий облік військовозобов’язаних громадян, які працюють (проходять службу) на посадах у Нацполіції, Службі судової охорони, ДБР, БЕБ, органах і підрозділах цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби України протягом 60 днів з дня набрання чинності Закону;
- переогляду громадян України чоловічої статі віком від 25 до 55 років, яким після 24 лютого 2024 року* встановили інвалідність ІІ та ІІІ груп (крім тих, кому інвалідність ІІ та ІІІ груп встановили за наслідками захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час захисту Вітчизни, а також відсутності кінцівки внаслідок її ампутації), до кінця 2024 року на непридатність до військової служби на підставі переліку хвороб, станів та фізичних вад, затвердженого КМУ.
Основні положення законопроєкту можете також переглянути в інфографіках Міноборони.
______
* норма потребує уточнення.
Ця стаття систематизує інформацію про процедуру бронювання з урахуванням нещодавніх змін у законодавстві та запровадження бронювання через Портал Дія. П’ять готових зразків допоможуть підготувати пакет документів для бронювання за списками військовозобов’язаних