Електронні акцизні марки: з 1 березня 2025 року стартує тестовий режим Е-системи обігу алкоголю, тютюну та рідин
З 1 січня 2026 року контроль за переміщенням вироблених або ввезених товарів (алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах) здійснюватиметься за допомогою електронних марок акцизного податку. Це передбачає Закон України від 29.06.2023 № 3173-IX. Закон вводиться в дію з 1 січня 2026 року.
Як працюватиме електронна акцизна марка із використанням Е-системи?
Електронна система обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин для електронних сигарет забезпечує такі функціональні можливості:
- генеруватиме серійні номери електронних марок;
- формуватиме унікальні ідентифікатори та/або електронні марки;
- виконуватиме активацію, деактивацію та/або погашення електронних марок;
- складення, внесення змін та анулювання акцизного електронного документа, до якого вносять відомості про переміщення продукції, на яку нанесли графічні елементи електронних марок.
Які дії замовників унікальних ідентифікаторів — виробників та імпортерів, які є учасниками тестового режиму функціонування Е-системи?
Можуть наносити графічні елементи електронних марок акцизного податку на кожну окрему пляшку / пачку (одиничну упаковку) алкогольного напою, тютюнового виробу та рідин, що використовують в е-сигаретах відповідно до закону.
Одночасно дотримуватись діючого порядку маркування марками акцизного податку.
Зверніть увагу! Наразі законодавство не передбачає обов’язкової вимоги щодо маркування алкогольних напоїв графічними елементами електронних марок акцизного податку П- чи Г-подібним способом поверх ковпачка пляшки та при якому відбувається пошкодження (розривання) фізичного носія електронної акцизної марки під час відкупорювання (розкривання) товару. Виробники можуть використовувати інші методи маркування графічними елементами електронних акцизних марок.
Чинні правила до 2026 року
До впровадження електронних акцизних марок підприємства повинні маркувати продукцію паперовими марками відповідно до постанови КМУ «Про затвердження Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах» від 27.12.2010 № 1251.
При цьому маркування алкогольних напоїв здійснюють таким чином:
- для пляшок — марка наклеюють П- чи Г-подібним способом через горловину;
- для упаковок (типу «Tetra Pak») — по осі верхньої площини;
- кожна марка містить двомірний штрих-код швидкого реагування та лінійний штрих-код (містить інформацію про серію та номер марки). Також визначені реквізити:
- позначення виду марки, що складається із слів та літер «алкоголь вітчизняний (лікеро-горілчана продукція)» — «АВ ЛГП», «алкоголь вітчизняний (виноробна продукція)» — «АВ ВП», «алкоголь імпортний (лікеро-горілчана продукція)» — «АІ ЛГП», «алкоголь імпортний (виноробна продукція)» — «АІ ВП»;
- індекс регіону України, що відповідає місцезнаходженню виробника;
- серія із чотирьох літер і шестизначний номер марки;
- місяць і рік, у якому виробили марки;
- сума акцизного податку, сплаченого за одиницю продукції;
- реквізити покупця марки (код ЄДРПОУ).
Тестовий період (2025 рік)
З 1 березня до 31 грудня 2025 року триватиме тестування програмного забезпечення Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Продукція має бути маркована паперовими акцизними марками.
Додатково можна наносити графічні елементи електронних марок, але так, щоб не перекривати QR-код, штрих-код та інші реквізити паперової марки.