Витрати на навчання бухгалтера з метою отримання сертифіката з МСФЗ
Чи можна включити до складу податкових витрат витрати на навчання бухгалтера з метою отримання сертифіката з МСФЗ?
У листі від 18.01.2012 №731/5/14-1516 ДПС, відповідаючи на запитання, чи можна включити до складу податкових витрат витрати на навчання бухгалтера з метою отримання сертифіката з МСФЗ, відштовхується від норм абзацу другого підпункту 140.1.3 Податкового кодексу України (ПК). Він право на податкові витрати ставить у залежність від того, чи є документ про освіту обов’язковою умовою для виконання певних умов ведення господарської діяльності. А оскільки йдеться про бухгалтерів, то відсилають до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Мовляв, якщо у ньому є вимога про обов’язкову наявність такого сертифіката, то й витрати можна відобразити.
Це саме питання розглядав і Мінфін у листі від 13.02.2012 №31-08410-07-29/3418. Але він пішов простішим шляхом — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV не вимагає наявності у бухгалтера сертифіката з МСФЗ.
Якщо звернемося до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі — Довідник), зокрема, щодо вимог до головних бухгалтерів, то побачимо, що у ньому нічого не сказано про наявність у бухгалтера спеціального сертифіката про знання норм МСФЗ тощо.
У Довіднику визначено, що головний бухгалтер, серед іншого:
- забезпечує ведення бухгалтерського обліку, дотримуючись єдиних методологічних засад, встановлених Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», з урахуванням особливостей діяльності підприємства і технології оброблення облікових даних;
- забезпечує складання на основі даних бухгалтерського обліку фінансової звітності підприємства, підписання її та подання в установлені строки користувачам;
- повинен знати положення (стандарти) бухгалтерського обліку та інші нормативно-правові акти Міністерства фінансів України щодо порядку ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності, а також методичні документи міністерства та інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування положень (стандартів) бухгалтерського обліку;
- повинен мати повну вищу освіту відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та відповідний стаж роботи.
Тобто всього, що повинен знати і вміти головний бухгалтер, він має навчитися у навчальному закладі, що, слід розуміти, підтверджує документ про освіту. А де взяти знання і документ про освіту, якщо вимоги законодавства змінилися і бухгалтера цьому на початку його кар’єри не вчили? Або вчитися самотужки, або звернутися до якогось навчального центру.
Тому вважаємо, що, навіть якщо сертифікат з МСФЗ прямо не згадується в Довіднику як документ, який повинен бути у бухгалтера, а тим більше як документ для виконання певних умов ведення господарської діяльності підприємством, витрати на вивчення МСФЗ можна включити до складу податкових витрат як витрати на підвищення кваліфікації згідно з пунктом першим підпункту 140.1.3 ПК. Головне, щоб навчальний центр надавав такі послуги.
Але можливо, що навчання бухгалтера за договором буде оформлено як інформаційно-консультаційні послуги. У такому випадку витрати на навчання будуть відображатись у податковому обліку на підставі норми підпункту 138.10.2 ПК у складі адміністративних витрат, спрямованих на обслуговування та управління підприємством.