Як знищувати непридатну та неякісну гуманітарну допомогу за новими правилами

118
Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Із 21 травня 2025 року запрацювала оновлена процедура знищення/видалення неякісної та непридатної гуманітарної допомоги. Зміни враховують реалії воєнного стану. Докладно — у відео

Відповідь

Уряд постановою «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2000 р. № 728 і від 9 жовтня 2020 р. № 927» від 16.05.2025 № 572 уніс зміни до законодавчих актів, що регулюють питання поводження із гуманітарною допомогою.

По-перше, маємо оновлену термінологію. Відтепер непридатну гуманітарну допомогу можна не лише знищити, а й видалити. Видалення передбачає як безпосередньо знищення, наприклад спалювання неякісних продуктів харчування, так і передачу на утилізацію або переробку.

По-друге, рішення про видалення ухвалюють місцеві органи влади. Раніше це робила юридична особа, на балансі якої перебувала гуманітарка.

Увага! Окремий порядок видалення непридатної гуманітарної допомоги застосовують юридичні особи, уповноважені МОЗ на отримання лікарських засобів, медичних виробів, витратних матеріалів, медичного обладнання, засобів індивідуального захисту та інших товарів, необхідних для забезпечення сфери охорони здоров’я в умовах воєнного стану. Їхні дії регулює МОЗ. Норми Порядку № 728 на цю сферу не поширюються.

По-третє, склад спецкомісії зі знищення поповнили представники територіальних органів Держпродспоживслужби.

По-четверте, оновлені правила визначають чіткий алгоритм дій комісії. Комісія:

Форму акта затверджує юрособа, на балансі якої перебуває гуманітарка.

По-п’яте, уточнили процедуру утилізації. Знищувати (видаляти) непридатну гуманітарку можуть підприємства, які спеціалізуються на управлінні відходами та мають дозвіл і ліцензію на утилізацію небезпечних відходів.

По-шосте, видалення гуманітарної допомоги тепер фінансують юрособи-балансоутримувачі за рахунок власних коштів, коштів донорів або інших джерел, що не заборонені законодавством.

Увага! Попередня редакція Порядку вивезення за межі України або знищення (видалення) неякісних/непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги», затверджений постановою КМУ від 28.04.2000 № 728 покладала витрати на донорів або отримувачів.

По-сьоме, встановлено чіткі строки, протягом яких органи влади мають надати дозвіл на видалення товарів після їхньої інвентаризації. Ці строки визначає оновлений пункт 13-1 Порядку № 728.

По-восьме, керівник юрособи, на балансі якої перебуває гуманітарка, та керівник підприємства, яке видалило ці товари, мають скласти акт про знищення. Форму акта містить додаток 2 до Порядку № 728.

Набувач гуманітарки направляє акт до органу місцевого самоврядування.

Отримувач, своєю чергою, завантажує до автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги:

Отримувач гуманітарки має відзвітувати про її знищення у АС ГД (п. 52-1 Положення про автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, затвердженого постановою КМУ від 09.10.2020 № 927).

Отримувач медичної гуманітарки, завантажує до системи акт виконаних робіт (наданих послуг) довільної форми.


Ще більше інформації про операції із гуманітарною допомогою шукайте в продуктах цифрового видавництва Експертус. Експертус — це завжди своєчасна та фахова допомога у вирішенні ваших робочих ситуацій!

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Заповнюємо авансовий звіт 2025 на прикладах

Авансовий звіт — це основний документ, який підтверджує витрати підзвітної особи. У бухгалтерській роботі важливо мати під рукою правильний зразок і бланк, щоб заповнити документ без помилок. Тут ви можете скачати авансовий звіт 2025 у форматі Excel безплатно
262

Облікова політика підприємства—2025: як внести зміни й на що зважати

Облікова політика підприємства — це документ, у якому ви закріплюєте свій підхід до ведення бухобліку та складання фінансової звітності. Якщо нормативні акти передбачають варіанти — обираєте один. Якщо варіантів немає — фіксуєте власний обліковий підхід до окремих операцій. У разі спорів із податковою облікова політика може стати вашим аргументом у суді. Тож підходьте до її розробки стратегічно: формуйте правила, дотримуйтеся їх на практиці — і матимете додатковий захист у разі перевірок або претензій
120329

Поворотна фінансова допомога: бухгалтерські проводки

У консультації розглянемо, що таке поворотна фінансова допомога, поворотна фінансова допомога від засновника, чим вона відрізняється від звичайної позики. Дізнаємося, чи оподатковується поворотна фінансова допомога, що із її дисконтуванням і багато інших важливих аспектів
341900

Списання основних засобів у 2025 році: правила, документи, приклади

Як правильно оформити списання основних засобів, аби не було податкового зобов’язання з ПДВ? Як відобразити списання основних засобів у бухгалтерських проведеннях? Які акти списання основних засобів використати? Відповіді на ці та інші питання — отримаєте в консультації
291905

Головне для бухгалтера в серпні 2025

В огляді — найважливіше, що маєте врахувати у серпні. Це нові або оновлені консультації, форми із зразками заповнення, довідники, які вплинуть на роботу бухгалтера у серпні
846