Зміни у наданні платних послуг ЗОЗ: постреліз до вебінару
Викладаємо вебінар тезово, щоб ви завжди мали головне напохваті.
Корисне для вас | |
Базова норма
13:05. Державні й комунальні заклади охорони здоров’я (ЗОЗ) можуть надавати за плату від юридичних і фізичних осіб послуги з медичного обслуговування:
- якщо ці послуги не покриває програма медичних гарантій;
- в інших випадках, перелік яких затверджує КМУ (ст. 18 Основ).
Плату за такі послуги ЗОЗ встановлює самостійно. Перелік випадків КМУ затвердив Постановою № 781.
Новий підхід
15:10. Замість терміна «платні послуги» законодавство тепер оперує поняттям «послуги за плату від юридичних і фізичних осіб». Закладам платять за всі послуги, які вони надають. Різниця лише в джерелах, із яких надходить оплата: НСЗУ, ОМС, страхові компанії, інші юридичні особи, фізичні особи.
Які послуги — за плату від юридичних/фізичних осіб
27:20. Переліку платних послуг більше немає. Натомість є перелік випадків — обставин, за яких ЗОЗ може надавати послуги за плату від юридичних або фізичних осіб. Перелік випадків складається із двох частин. Відповідно, й послуги за плату від юридичних/фізичних осіб поділяються на дві категорії:
Медичне обслуговування
28:00. Відповідних випадків — чотири.
Випадок 1. Надання послуг пацієнтам без направлення лікаря.
Що взяти до уваги. Поінформуйте пацієнта про його права та умови отримання послуг за програмою медгарантій. Якщо він однаково не бажає зволікати, щоб звернутися по направлення, і готовий платити, надайте послугу за плату. Такий пацієнт не належить до суб’єктів, яких охоплює програма медгарантій.
Виняток з норми становлять звернення, коли направлення не потрібне згідно із законодавством.
Одні й ті самі послуги можете надавати як за договором з НСЗУ, так і за договором з юридичною або фізичною особою.
Випадок 2. Надання послуг за договорами з юридичними особами.
Що взяти до уваги. За договорами ЗОЗ можуть співпрацювати зі страховими компаніями та підприємствами. Наприклад, проводити медичні огляди водіїв або профілактичні огляди працівників.
30:00. Випадок 2 не поширюється на ФОПів. У Переліку № 781 йдеться про юридичних осіб, а не суб’єктів господарювання.
Випадок 3. Надання послуг цивільним у ЗОЗ силових відомств.
Що взяти до уваги. Якщо маєте в регіоні такий ЗОЗ, проаналізуйте його та свої можливості, адже набуваєте нового конкурента.
Випадок 4. Надання послуг, які не покриває програма медгарантій.
Що взяти до уваги. Такі послуги визначаємо за критерієм суб’єктності або об’єктності.
Суб’єкти — пацієнти. Програма медгарантій поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які постійно проживають в Україні. Вона не покриває іноземців, які перебувають в Україні тимчасово.
Об’єкти — власне послуги. До послуг, які не покриває програма медгарантій, зараховуємо послуги, не включені до специфікації за договором із НСЗУ. Це також медичні інтервенції (медичні процедури чи хірургічні операції), які не належать до медичних послуг відповідно до Таблиці співставлення (п. 9 Порядку реалізації програми медгарантій).
Порада: попрацюйте з Таблицею співставлення. Тут ЗОЗ може віднайти варіанти, як заробити кошти.
Додаткові, або сервісні, послуги
48:20.Випадків — три.
Випадок 1. Надання послуг з медичного обслуговування за місцем перебування пацієнта, хоча пацієнт за станом здоров’я спроможний прийти на прийом.
Що взяти до уваги. Замовлення можете приймати через онлайн-форму або в телефонному режимі. Пацієнт підтверджує: поінформований про умови послуги та згоден платити.
Вартість послуги сформують витрати на пальне, амортизацію автомобіля, зарплату водія. Час лікаря входить до оплати за пакетом від НСЗУ.
Випадок 2. Самостійний вибір лікаря під час надання спеціалізованої медичної допомоги у плановому порядку у стаціонарних умовах.
Що взяти до уваги. Зважайте, що ключові умови для послуг за цим випадком — плановість і надання в стаціонарі. Екстрені випадки не передбачають вибору лікаря.
Вартість цієї послуги встановлюватимете на підставі управлінського рішення з огляду на ринок і результати обговорення з адміністративною й медичною командами. Визначитися з вартістю допоможе опитування пацієнтів.
Випадок 3. Перебування в палаті із підвищеним рівнем комфорту та сервісу за самостійним вибором пацієнта.
Що взяти до уваги. Пропишіть у внутрішньому розпорядку ЗОЗ, що для вашого закладу — стандарт, а що — підвищений комфорт. Стандарт — вимоги за договором із НСЗУ. Опції підвищеного комфорту визначаєте понад стандарт самостійно. Це можуть бути: можливість розміщення з родичами, постійне перебування медсестри, кнопка швидкого виклику медсестри тощо.
Першочергові заходи
Для ЗОЗ організаційні заходи окреслює пункт 4 Постанови № 781:
- оприлюднити переліки послуг;
- визначитися з підтвердними документами;
- врахувати зміни в записах до ЕСОЗ;
- передбачити інструменти для безготівкових розрахунків.
Які переліки оприлюднити
1:00. КМУ зобов’язав ЗОЗ інформувати громадян про види й вартість послуг. Щоб виконати вимогу, розмістіть на сайті закладу та внутрішніх інформаційних стендах переліки:
- перелік послуг із медичного обслуговування населення, що можуть надаватися за плату від юридичних і фізичних осіб (із зазначенням вартості);
- перелік послуг з медичного обслуговування населення, що ЗОЗ надає безоплатно, за рахунок коштів державного або місцевого бюджету, зокрема в межах програми державних гарантій медичного обслуговування населення.
Зміна передбачена з 1 січня 2025 року. Але схожі вимоги вже прописані в Додатку 3 до Типового договору.
1:03. Надання послуг з медичного обслуговування за плату від юридичних і фізичних осіб маєте оформлювати підтвердними документами. Із юридичними особами укладатимете договори. Від фізичних осіб прийматимете заявки (онлайнові, паперові, телефоном). Надання послуг фізичним особам підтвердять, зокрема, акти виконаних робіт. Як саме документуватимете, регламентуйте в локальному акті, як-от Положення про порядок надання послуг за плату від юридичних/фізичних осіб.
Що врахувати в записах до ЕСОЗ
1:05. Записи про надання послуг із медичного обслуговування за плату від юридичних і фізичних осіб вноситимете до ЕСОЗ із зазначенням джерела оплати. У зв’язку з цим можливі зміни у вимогах до формування записів.
Як забезпечити безготівкові розрахунки
1:09. Розрахунки за послуги ЗОЗ із юридичними або фізичними особами можуть бути лише безготівкові.
Безготівкові розрахунки — перерахування коштів із рахунків платників на рахунки отримувачів, а також перерахування надавачами платіжних послуг коштів, унесених платниками готівкою, на рахунки отримувачів (п. 6 Інструкції № 163).
Уникайте ситуацій, коли приймаєте готівку від замовника. Передбачте інструменти для безготівкових розрахунків: термінали, платіжну систему.
Відповідаємо на запитання
Чи вносити зміни до Положення про платні послуги?
Так, радимо актуалізувати цей документ. Приберіть норми, орієнтовані на Постанову № 1138, а також ті, що передбачають готівкові розрахунки.
Регламентуйте порядок надання послуг за плату від юридичних/фізичних осіб: хто та як приймає замовлення, коли замовник оплачує послугу (попередня оплата, післяплата), які підтвердні документи складати, хто контролює якість послуг, як діяти, якщо пацієнт запізнюється або лікар захворів, тощо.
Передбачте норму щодо оприлюднення переліків про види й вартість послуг.
Подумайте, які саме послуги надаватимете за плату згідно з переліком випадків.
Чи змінюється методика розрахунку тарифів? Чи робити перерахунок всіх платних послуг?
Не існує методики розрахунку тарифів на послуги для КНП.
Методика розрахунку вартості послуги з медичного обслуговування, затверджена постановою КМУ від 27.12.2017 № 1075, стосується послуг у межах програми медгарантій і не поширюється на КНП.
ЗОЗ самостійно встановлюють плату за свої послуги (ст. 18 Основ). У розрахунках ви можете орієнтуватися на прямі й непрямі витрати. Для певних послуг, як-от вибір лікаря, вартість встановлюватимете на підставі управлінського рішення з огляду на ринок.
Прямої вимоги робити перерахунок платних послуг немає.
Як розмежувати медичні послуги за договором із НСЗУ і за договорами з юридичними/фізичними особами?
Розмежуйте потік пацієнтів, а також час медичних працівників. Не обов’язково, щоб за договорами з НСЗУ і за договорами з юридичними/фізичними особами працювали різні лікарі. Це може бути один і той самий лікар. Але надавати відповідні послуги він має в різний час (дні, години).
Чи можна під час надання послуг за плату від юридичних/фізичних осіб використовувати лікарські засоби й медичні вироби, придбані за кошти від НСЗУ?
Так, можна. Ці кошти ви заробили. І як підприємство самостійно вирішуєте, на які цілі їх краще спрямувати. Закуплені за ці кошти лікарські засоби й медичні вироби не мають обмеженого цільового призначення. Ви можете використовувати їх під час надання послуг за плату від юридичних/фізичних осіб.
Винятки: ліки, які отримуєте за державними чи місцевими програмами для певних категорій пацієнтів.
Чи зможе ФОП, лікар із ліцензією, укласти договір із КНП про лабораторні дослідження після 01.01.2025?
Ні, із 1 січня 2025 року це буде заборонено. Лікарям-ФОП доведеться шукати альтернативи, як отримувати ці послуги.
Чи залишаються готівкові розрахунки при розрахунках з фізичними особами (через касу)?
Ні, не залишаються. КНП не може приймати готівку безпосередньо в пацієнта. Розрахунки КНП з юридичними/фізичними особами — тільки безготівкові: через термінал, платіжну систему.
Лікар поліклініки працює на умовах п’ятиденки 6 год 36 хв на день. За це отримує заробітну плату з коштів від НСЗУ. У який час він може надавати послуги за плату від юридичних/фізичних осіб?
КНП самостійно визначає графіки. Наприклад, чотири дні на тиждень лікар працює за договором із НСЗУ, а один день на тиждень — за договорами з юридичними/фізичними особами. Розподіл може бути й погодинний у межах дня.
Лікар отримує заробітну плату з коштів, які заробило підприємство. А кошти ці можуть бути з декількох джерел: як від НСЗУ, так і від юридичних/фізичних осіб.
Запис вебінару
Зареєструватися на новий вебінар
«Послуги ЗОЗ за плату від юридичних та фізичних осіб: опановуємо нюанси змін»
Перегляньте звернення, які ми вже отримали від ваших колег, і поставте свої запитання у чат-вікні.