ФОП і податкова оптимізація: як працювати без ризику штрафів

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Автор
юрист-експерт із податкового обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ
Як не отримати звинувачення в ухиленні від податків, якщо працюєте через ФОП? Пояснюємо юридичні наслідки, ризики та як захистити бізнес

Вести бізнес в Україні непросто, зокрема, через значне податкове навантаження. Аби втримати бізнес на плаву, підприємства намагаються знизити цей тиск. Один з найпоширеніших інструментів для цього — залучати ФОПів. Але наразі ситуація змінилася.

Останніми місяцями податківці почали полювати на великі ФОП-мережі, особливо у сфері ритейлу, ІТ та ресторанного бізнесу. До цього долучилися також працівники Бюро економічної безпеки (БЕБ) і навіть представники банківських установ.

Мета державних органів — викривати бізнесменів, які вдаються до схеми «дроблення» підприємницької діяльності з використанням розгалуженої мережі пов’язаних між собою суб’єктів господарювання, переважно ФОПів. Ця схема дає змогу платити менше податків (за рахунок єдиного податку) та уникати переходу на загальну систему оподаткування.

Завдяки договорам із ФОПами юридичні особи створюють умови, аби «перекачувати» між ними доходи, зменшувати суми податків, а часто й уникати сплати ПДВ.

Ознаки схем дроблення, на які зважають органи контролю

Тож якщо державні органи виявили хоча б деякі з цих ознак — будьте пильні. Навіть якщо ваші договори й інші документи в ідеальному порядку, потенційно ваш бізнес опинився в зоні ризику.

Які мінімізувати ризики

Дамо чотири практичні рекомендації з ведення бізнесу в нинішніх ускладнених умовах, щоб мінімізувати підозри у його «дробленні».

1. Проведіть юридично-податковий аудит

Оцініть ризики вашої бізнес-моделі з точки зору не лише формальностей, а й реального змісту операцій. Спробуйте подивитися на свій бізнес очима податкової чи БЕБ. Щось викликає підозру? Значить, є привід залучити незалежних експертів.

2. Співпрацюйте з ФОПами зважено

Договори з ФОПами укладайте лише тоді, коли впевнені, що зможете довести економічний сенс співпраці з ними. ФОП має бути незалежним, мати інших клієнтів і власні ресурси. Інакше ваш договір може мати вигляд схеми для ухилення від податків.

3. Для компанії, яка працює у сфері ІТ, є сенс розглянути формат Дія Сіті

Цей режим дає податкові переваги:

Такі умови знижують податкове навантаження і паралельно зменшують ризики, пов’язані з «дробленням» бізнесу.

4. Для ритейлу та HoReCa рекомендуємо вдатися до моделі франчайзингу

Франчайзинг дає змогу зберегти незалежність кожного бізнесу, що знижує ризики. Так, його складніше оформити юридично, але зрештою він може бути виправданим кроком.

Оптимізуйте податки зважено — уникайте «зарплатних» та економічно невиправданих ФОПів, користуйтеся Дія Сіті та франчайзингом.

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді