Консалтингові послуги: документальне оформлення, облік, оподаткування

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Порада у веденні бізнесу може йти на вагу золота. Радитися доводиться з різних питань: юридичних, податкових, бухгалтерських, маркетингових, управлінських і не тільки. Як відкрити бізнес, як оптимізувати податки, як забезпечити збут товару, як документально все оформити. Без ефективного вирішення цих питань бізнес швидко може зійти нанівець. Про консалтингові послуги в Україні розповімо у статті

Консалтингові послуги: що це

Перше питання, яке вирішуємо – чим є консалтинг у існуючій нормативці. Адже це знадобиться й при оформленні первинних документів. І тут перша перепона – визначення консалтингу, консалтингових послуг немає. А що є?

Наприклад, є визначення маркетингових послуг (пп. 14.1.108 Податкового кодексу України; даліПК). Однак їх коло досить широке й виходить далеко за межі консультування. До чистого консалтингу можна віднести хіба що дослідження та аналіз попиту, ринку, розробку маркетингової стратегії тощо.

Виходить, що бухгалтеру слід керуватися лише загальними уявленнями про послуги, так як консалтингові послуги обліковуються як і решта послуг без певної вираженої специфіки.  Консалтингом можна вважати надання послуг з консультування, інформаційної підтримки у різних сферах господарської діяльності. По-суті, консалтингова послуга – це надання певної комплексної інформації, поради. За більшого масштабу це можуть бути й певні дослідження, які можуть включати збирання та обробку даних. При цьому ключовим має бути наявність власної позиції, інтерпретацій, висновків від надавача консалтингової послуги.

Додамо, що консалтинг буває не тільки у юридичній, фінансовій чи управлінській сферах, але й у технічній і медичній.

У декларації з ПДВ — від’ємне значення: чи можна отримати бюджетне відшкодування

Консалтингові послуги КВЕД

Щодо КВЕД-2010, то в ньому можна знайти цілі групи видів діяльності, які можна вважати консалтингом, наприклад:

  • консультування з питань комерційної діяльності й керування (70.22);
  • консультування з питань інформатизації (62.02);
  • діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (71.12);
  • діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування (69.20);
  • консультування з питань ведення лісового господарства (входить до 02.40);
  • консультування у сфері архітектури з питань: проектування будівель, у т.ч. складання робочих креслень планування міст, у т.ч. ландшафтної архітектури (входить до 71.11);
  • консультування у сферах: проектування машинобудування, промислового будівництва, машинобудування, організації виробництва, системотехніки, техніки безпеки (входить до 71.12);
  • маркетингові консультації (входить до 73.11);
  • медичне консультування та лікування у сфері загальної медицини, які надають лікарі загального профілю (входить до 86.21);
  • консультування у сфері навколишнього середовища (входить до 74.90);
  • діяльність консультантів, окрім діяльності консультантів у сферах архітектури, інжинірингу та керування (входить до 74.90).

Консалтинг як послуга у ДКПП

Коди ДКПП використовуються для заповнення податкових накладних. Вони у перших чотирьох цифрах співпадають з кодами КВЕД. Можете переконатися самі на прикладі бухгалтерських послуг (секція М):

  • послуги щодо бухгалтерського обліку, ведення бухгалтерських книг і аудиту; послуги щодо податкового консультування (загальний код 69.20);
  • послуги щодо податкового консультування та підготування податкової декларації для підприємців (код 69.20.31).

Консалтингові послуги оподаткування

До податкового обліку консалтингу слід підходити таким же чином, як і до інших послуг, у т.ч. маркетингових. Згадка про дану групу послуг є у пп. «в» п. 186.3 ПК. За ним місцем постачання бухгалтерських, консультаційних, юридичних, послуг з інформатизації, інжинірингу є місце реєстрації суб’єкта господарювання (для ФОП – місце постійного проживання).

Податок на прибуток

Тут усе гаразд, як у високодоходників, так і малодоходників, так як консалтингові послуги не викликають податкових різниць.

Єдиний податок

Надання консультаційних послуг та єдиний податок не завжди можливі, через обмеження для спрощенців. Наприклад, ФОП 2 групи може надавати послуги тільки платникам єдиного податку і для надання послуг усім суб’єктам незалежно від системи оподаткування доведеться переходити на 3 групу. Однак і тут, якщо консультаційні послуги поєднуються з аудитом фінансової звітності, то доведеться створювати юридичну особу або переходити на загальну систему (п. 291.5 ПК).

ПДВ

Консалтингові послуги є об’єктом оподаткування ПДВ на загальних підставах. По ним отримувач може мати податковий кредит з ПДВ. Однак прискіпливість податківців до консалтингових послуг велика. Така ж, як і до маркетингових. При перевірках податківці намагаються зачепитися за документальне оформлення таких операцій та довести їх нереальність. Нереальність – це значить, що їх насправді не було й платник податку просто хоче збільшити податковий кредит. Отже, необхідно належним чином документально ув’язати отримані консультаційні послуги з господарською діяльністю, аби був податковий кредит.

Консалтингові послуги та документальне оформлення

До податкового обліку консалтингу слід підходити таким же чином, як і до інших послуг, у т.ч. маркетингових. По-перше, має бути належно оформлений акт прийому-передачі наданих послуг. Окрім обов’язкових реквізитів зі  ст. 9 Закону про бухоблік подбайте про те, щоб послуги були конкретизовані: акт має містити не загальну фразу «надано консалтингові послуги» чи «надано інформаційно-консультаційні послуги», а якомога детальніше конкретизувати, що саме було зроблено. Наприклад, «надано послуги з підготовки податкової звітності підприємства за ІІ квартал 2023 року», «надано консультацію з реєстрації юридичної особи та ведення бізнесу на спрощеній системі оподаткування» і подібне.

Увага: в акті детально має бути описана суть наданої послуги, а також додайте додаткові документи, які свідчать про зв’язок послуги з господарською діяльністю.

По-друге, податківці можуть не завжди задовольнитися одним лише актом. Як додаткові документи можуть знадобитися:

  • договір про надання послуг – він містить, що саме мало бути зроблено й умови надання послуг, вимоги до якості таких послуг. Предмет договору має бути максимально конкретизований;
  • наказ по підприємству, який обґрунтовує необхідність отримання даних послуг та вказує на напрям подальшого використання їх результату. Навіщо наказ? Для обґрунтування зв’язку з господарською діяльністю. Буде корисним у спірних ситуаціях. Особливо для маркетингових чи послуг з інформатизації та маркетингу – чому б і ні? Наприклад, використати результати для підвищення продаж. Мета замовлення послуг має бути конкретизована, вказаний порядок подання звітів, актів виконаних робіт, визначені відповідальні працівники, які контролюють якість отриманих послуг і використовують їх результати;
  • звіт про надані послуги. Звіт більш детально визначає, що саме було зроблено і які результати отримано, наприклад, фінансово-економічний ефект від розроблених заходів, прогнозні обсяги продаж, якщо це маркетингові послуги.

Доцільність наведених документів має вирішуватися у кожній ситуації індивідуально. Як правило, подібне додаткове  документальне оформлення не потрібно при отриманні послуг з ведення бухгалтерського обліку, так як їх зв’язок з господарською діяльністю сумнівів не викликає і результат проявляється у поданих звітах, оформлених первинних документах тощо. Однак і тут бажаний наказ про облікову політику, в якому прописано, що бухгалтерський облік повністю (чи частково) веде фізична особа-підприємець чи аудиторська фірма.

Консалтингові послуги та РРО

У цілому підхід той же самий, як і для інших послуг – при безготівковому розрахунку реєстратор розрахункових операцій (РРО, він же – касовий апарат) не потрібен. Якщо розрахунок здійснюється за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів застосовувати РРО також не потрібно (пп. «14» ст. 9 Закону про РРО). Таким чином, консалтингові послуги можна суб’єктам господарювання замовляти та оплачувати через Інтернет без застосування РРО. Детальніше — у консультації Оплата через LIQPAY.

Бухгалтерський облік консалтингових послуг

У бухгалтерському обліку консалтингові послуги відображаються в залежності від їх призначення:

  • 92  «Адміністративні витрати» – юридичні, бухгалтерські, управлінське консультування;
  • 93 «Витрати на збут» – маркетингові послуги;
  • 91 «Загальновиробничі витрати» – інжинірингові послуги, екологічний аудит тощо.

Послуги з інформатизації в можуть бути на будь-якому з даних рахунків, так як можуть бути різного спрямування. Наприклад, консультації з установки управлінської інформаційної системи на підприємстві належать до рахунку 92, а якщо вони стосуються процесу виробництва, то й до рахунку 91.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

У замовника послуги

1

Перерахована попередня оплата за послуги з юридичного консультування

371

311

9600

2

Відображене право на податковий кредит з ПДВ (до реєстрації податкової накладної)

6442

6441

1600

3

Відображений податковий кредит з ПДВ після реєстрації податкової накладної

6411

6442

1600

4

Послуги з юридичного консультування віднесено на адміністративні витрати (на основі акту наданих послуг)

92

631

8000

5

Показано розрахунки з ПДВ (на основі акту прийому-передачі наданих послуг)

6441

631

1600

6

Взаємозалік заборгованостей (бухгалтерська довідка).

631

371

9600

7

Віднесені адміністративні витрати на фінансовий результат від операційної діяльності

791

92

8000

У надавача послуги

1

Отримана попередня оплата за послуги з юридичного консультування

311

681

9600

2

Визнане податкове зобов’язання з ПДВ (до реєстрації податкової накладної)

6431

6432

1600

3

Підтверджено податкове зобов’язання з ПДВ після реєстрації податкової накладної

6432

6411

1600

4

Нарахований дохід від наданої послуги (на основі акта прийому-передачі наданих послуг)

361

703

9600

5

Відображено зменшення доходу на суму ПДВ (на основі акта наданих послуг)

703

6431

1600

6

Взаємозалік заборгованостей

681

361

9600

7

Відображено витрати, які входять до собівартості наданих послуг (у даному випадку – зарплата, ЄСВ)

23

661, 651

2500

8

Відображена собівартість послуг, які були реалізовані

903

23

2500

9

Дохід від надання послуг віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

703

791

8000

10

Собівартість наданих послуг віднесена на фінансовий результат операційної діяльності

791

903

2500

Примітка. Для обліку ПДВ використані субрахунки 6442 «Непідтверджений податковий кредит», 6431 «Податкові зобов’язання за авансами», 6432 «Відкладене податкове зобов’язання», 6411 «Розрахунки з ПДВ».

 



зміст


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді