Податкова реформа вплинула і на здійснення розрахунків із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій (РРО). Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII вніс важливі зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі — Закон № 265).
Новації застосування РРО
Першочергових змін з боку законодавців зазнав абзац 1 статті 3 Закону № 265, а саме: розширено коло осіб, які мають застосовувати РРО. До переліку суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування, включено тих, хто здійснює операції з приймання готівки для подальшого її переказу.
Також до пункту 2 статті 3 Закону № 265 внесено уточнення. Покупцю, який отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку видається розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції. Але законодавці не уточнили, яка саме форма розрахункового документа мається на увазі у цьому випадку та яка процедура його отримання покупцем при здійсненні розрахунків через мережу інтернет. Наймовірніше, такий розрахунковий документ надсилатимуть покупцеві в електронному вигляді, але це лише припущення, тому будемо очікувати на офіційні роз’яснення від ДФС.
Та не всі нововведення негативно впливають на підприємців. Суттєвою та позитивною новацією для суб’єктів господарювання стали зміни до пункту 9 статті 3 Закону № 265. Відтепер суб’єкти господарювання щоденно друкуватимуть на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів (послуг)) фіскальні звітні чеки (Z-звіти) та зберігатимуть їх у книгах обліку розрахункових операцій (КОРО) лише у разі здійснення розрахункових операцій.
Для суб’єктів господарювання це означає: у разі, якщо упродовж дня не здійснювалися розрахункові операції із застосуванням РРО, друкувати пустий Z-звіт в кінці дня вже не потрібно.
Це значно полегшить роботу касирів. Адже понад усякий сумнів у кожного торговця виникали ситуації, коли, маючи кілька торгових точок та РРО, не завжди по кожному з них проводилися продажі, а нульові Z-звіти все одно мали бути щоденно роздруковані та зберігатися в КОРО. У багатьох випадках уповноважені касири забували зняти Z-звіт у кінці робочого дня, що було лише на руку податківцям, які завжди ретельно перевіряли наявність вчасно роздрукованих Z-звітів. Адже у разі невиконання щоденного друку фіскального звітного чеку або його незберігання передбачено штраф у розмірі 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн., п. 4 ст. 17 Закону № 265).
Тож суб’єкти господарювання можуть уже не перейматися щоденним друком Z-звітів, коли немає продажів. Головне пам’ятати: є продаж через РРО — друкуйте Z-звіт в кінці робочого дня.
Законодавчі зміни внесено і до статті 9 Закону № 265. Та це аж ніяк не позитив, бо значно зменшився перелік операцій, за яких РРО та розрахункові книжки не застосовують (див. Таблицю). У Таблиці зазначено ті пункти статті 9 Закону № 265, які зазнали змін.
Єдиноподатники та РРО
Згідно з новою редакцією пункту 296.10 Податкового кодексу України (ПК) платники єдиного податку другої і третьої (фіз-особи-підприємці) груп при здійсненні діяльності на ринках, продажу товарів дрібнороздрібної торговельної мережі через засоби пересувної мережі, а також платники єдиного податку першої групи не застосовують РРО.
Зверніть увагу: єдиноподатники (2 і 3 групи), які здійснюють інші види діяльності, ніж зазначені, зобов’язані застосовувати РРО при готівкових розрахунках:
- з 01.07.2015 — платники 3 групи;
- з 01.01.2016 — платники 2 групи.
Водночас у ПК передбачено звільнення від перевірок дотримання норм застосування РРО платників єдиного податку 2 і 3 груп, які з 01.01.2015 до 30.06.2015 включно почали застосовувати у власній господарській діяльності переведені у фіскальний режим роботи РРО, з дати початку застосування РРО до 01.01.2017 (п. 28 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
Зміни до переліку осіб/операцій, які не застосовують РРО
До 31.12.2014 | З 01.01.2015 | Суть змін |
При здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва та наданні послуг підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою (за наявності) у встановленому порядку | При здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку | Виключено «надання послуг» підприємствами з переліку звільнених від РРО |
При виконанні усіх банківських операцій (крім операцій з купівлі-продажу іноземної валюти) | При виконанні усіх банківських послуг, крім операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, та операцій комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу | Водночас до операцій, які проводяться через РРО, додано операції комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу |
При виконанні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються у касах уповноважених банків з оформленням розрахункових документів відповідно до нормативних актів Нацбанку | Норму виключено | Водночас до операцій, які проводяться через РРО, додано операції купівлі-продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються у касах уповноважених банків |
При продажу товарів (наданні послуг) фізичними особами — підприємцями, які сплачують єдиний податок | При продажу товарів (наданні послуг) фізичними особами — підприємцями, які відносяться відповідно до Податкового кодексу України до груп платників єдиного податку, що не застосовують реєстратори розрахункових операцій | РРО не застосовують платники 1 групи та ФОП другої та третьої груп, які здійснюють діяльність на ринках та при продажу товарів дрібнороздрібної торговельної мережі через засоби пересувної мережі. Усі інші зобов’язані застосовувати РРО при готівкових розрахунках |
При продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції) | Норму виключено | Водночас до операції, які проводяться через РРО, додано операції з продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції) |
Звіт з РРО
Для більшості користувачів РРО передача даних буде почековою, а не лише підсумковою. Починаючи з 01.01.2015 суб’єкти господарювання, які використовують РРО, мають подавати елект-ронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам’яті РРО або в пам’яті модемів, які до них приєднані (п. 7 ст. 3 Закону № 265). Виняток — суб’єкти господарювання, які використовують електронні таксометри, автомати з продажу товарів (послуг) і РРО для обліку та реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти. Для них передбачено подання інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, яка міститься в фіскальній пам’яті РРО.
До того ж інші особи, не зазначені у попередньому абзаці, подають звітність, пов’язану із застосуванням РРО та розрахункових книжок, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяцем.
Водночас законодавці дозволили до 01.01.2016 використання електронних контрольно-касових апаратів, уведених в експлуатацію до 01.01.2015, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді та подають до контролюючих органів дротовими або бездротовими каналами зв’язку тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, яка міститься в їх фіскальній пам’яті, і при цьому не подають електронних копій розрахункових документів (п. 8 р. ІІ Закону № 265). Аналогічно роз’яснюють і податківці (ЗІР, підкатегорія 109.12).
Також тимчасово, до 01.07.2015 суб’єкти господарювання звільняються від санкцій за порушення вимог Закону № 265 при:
- наданні послуг у разі проведення розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку;
- виконанні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються у касах уповноважених банків з оформленням розрахункових документів відповідно до нормативних актів Нацбанку, та операцій комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу;
- продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції).
Зверніть увагу: наразі для того, щоб правильно обрати новий РРО чи визначитися із можливістю модернізації наявного, суб’єктам господарювання слід керуватися Державним реєстром реєстраторів розрахункових операцій, затвердженим наказом ДФС від 26.12.2014 № 399 (далі — Держреєстр РРО). Щоправда, ЕККА, спеціалізовані РРО, спеціалізовані комп’ютерно-касові системи для автозаправних станцій (АЗС), електронні таксометри та спеціалізовані електронні контрольно-касові реєстратори операцій із купівлі-продажу інвалюти Держреєстр РРО не містить.
Сподіваємося, що невдовзі контролюючі органи заповнять цю прогалину, затвердивши оновлений Державний реєстр РРО. З огляду на те, що законодавці до 01.07.2015 звільнили суб’єктів господарювання від санкцій за порушення вимог Закону № 265, то у підприємців є час для придбання або оновлення РРО, а також для проведення навчання з уповноваженими працівниками при роботі з новопридбаним або модернізованим РРО.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"