ПРОБЛЕМА
Згідно з договором купівлі-продажу два роки тому підприємство здійснило поставку товарів державному підприємству, однак на сьогодні оплату за товар проведено частково. Підприємство-продавець має намір укласти договір про відступлення права вимоги заборгованості за товар третій особі. Чи виникає у такого підприємства у момент підписання договору про відступлення права вимоги об’єкт оподаткування ПДВ? Чи потрібно виписувати податкову накладну?
РІШЕННЯ
Згідно з абзацом другим підпункту 196.1.5 Податкового кодексу України (ПК) не є об’єктом оподаткування:
операції з торгівлі за кошти або цінні папери борговими зобов’язаннями, за винятком операцій з інкасації боргових вимог та факторингу (факторингових операцій), крім факторингових операцій, за якими об’єктом боргу є валютні цінності, цінні папери, у т. ч. компенсаційні папери (сертифікати), інвестиційні сертифікати, іпотечні сертифікати з фіксованою дохідністю;
операції з відступлення права вимоги за забезпеченими іпотекою кредитами (позиками).
Нормами Інструкції про порядок організації та здійснення валютно-обмінних операцій на території України, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.12.2002 № 502, та Інструкції з організації інкасації коштів та перевезення валютних цінностей у банківських установах в Україні, затвердженої постановою Правління НБУ від 14.02.2007 № 45, визначено, що до валютних цінностей (коштів) належить, зокрема, валюта України — грошові знаки у вигляді банкнот і монет, що перебувають в обігу та є законним платіжним засобом на території України. А грошовою одиницею України відповідно до статті 99 Конституції України є гривня.
Враховуючи наведене вище, оскільки у момент відвантаження товару вже було нараховано ПДВ, вважаємо, що об’єкт оподаткування ПДВ в момент відступлення права вимоги не виникає. Однак чіткої позиції податкового органу в цьому питанні немає. Тому краще звернутися за індивідуальною консультацією до податкового органу за місцем реєстрації підприємства.
Пунктом 201.4 ПК визначено, що в день виникнення податкових зобов’язань продавець (постачальник) товарів/послуг повинен виписати податкову накладну. Таких накладних має бути два примірники — оригінал і копія (п. 6 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 22.09.2014 № 957, далі — Порядок № 957). Для операцій, що оподатковуються або звільнені від оподаткування, складаються окремі податкові накладні (п. 201.5 ПК та п. 13 Порядку № 957). Це означає, що при одночасному постачанні одному покупцю як оподатковуваних товарів/послуг, так і таких, що звільнені від оподаткування, продавець складає окремі податкові накладні (не допускається заповнення в одній накладній одночасно графи 12 та граф 8, 10 і 11). У той же час при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг, які не є об’єктом оподаткування ПДВ, податкова накладна не виписується.
Таким чином, у цьому випадку маємо справу з операцією, що не є об’єктом оподаткування ПДВ, і при її здійсненні не потрібно виписувати податкову накладну.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Порядку ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 22.09.2014 № 958, облік операцій, які не є об’єктом оподаткування ПДВ згідно з вимогами статті 196 ПК, ведеться на підставі документів бухгалтерського обліку.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"