Військовий збір для ФОПів у 2026 році

Автор
експерт з оплати праці та податкового обліку «Експертус Головбух», Експертус Медіа, Київ
ФОП військовий збір сплачують за себе з 1 січня 2025 року. Скільки і коли сплачувати — в коментарі експерта

Військовий збір ФОП: хто платить

Платниками військового збору стали платники єдиного податку (ЄП):

  • фізичні особи — підприємці (ФОПи) першої, другої та четвертої груп;
  • третьої групи (юрособи та ФОПи).

Сплату військового збору ФОПами визначили в Законі України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» від 10.10.2024 № 4015-IX, який набрав чинності з 01.12.2024.

ФОП із найманими працівниками: як нараховувати зарплату

Військовий збір для ФОП: ставки 2026-2027

Військовий збір ФОПи 1, 2 і 4 груп сплачуватимуть щомісяця в розмірі 10% мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року. У січні — грудні 2027-го авансовий платіж із військового збору дорівнює 954,60 грн (у разі затвердження законопроєкту «Про Державний бюджет України на 2027 рік» від 15.09.2026 № 16000). У 2026 році — 864,70 грн.

Строк сплати — не пізніше ніж 20-те число (включно) поточного місяця. Можете сплатити військовий збір авансом за весь податковий (звітний) період (квартал, рік), але тільки до кінця поточного звітного року.

Авансові внески нараховуватимуть податкові органи.

Той факт, що роботодавець сплачує військовий збір із зарплати найманого працівника — ФОПа, не звільняє безпосередньо підприємця від обов’язку сплачувати військовий збір за себе. Тобто фізособа сплачуватиме військовий збір двічі: як працівник, і як підприємниць. При цьому із зарплати своїх працівників та винагороди за цивільно-правовими договорами, ФОП також утримує військовий збір за ставкою 5%.

ФОПи без найманих працівників можуть не платити військовий збір (ФОП 1 група та 2 група) впродовж одного календарного місяця на рік на час відпустки, а також за період хвороби, що триває 30 і більше календарних днів (к. дн.). Пільга діятиме за аналогією з ЄП.

Від сплати військового збору звільняють ФОПів першої і другої груп, податкова адреса яких була на територіях бойових дій або тимчасово окупованих рф станом на дату, коли почалися бойові дії або тимчасова окупація. Вони не сплачують військовий збір (ФОП 2 група та 1 група) за період із першого числа місяця, в якому почалися бойові дії на відповідній території, виникла можливість бойових дій або почалася тимчасова окупація території, до останнього числа місяця, в якому завершилися (завершаться) такі події.

ФОПи 1 і 2 груп із територій бойових дій або тимчасово окупованих територій не заповнюють декларацію платника ЄП за період, у якому не сплачували ЄП та військового збору. За цей період податкові органи не нараховують авансових внесків із військового збору. До таких платників не застосовують штрафів і пені за несплату або неповну сплату авансових внесків із військового збору.

Військовий збір для ФОП на ТОТ

СКАЧАТИ

За даними Переліку № 309 визначають дати початку і завершення:

  • активних бойових дій;
  • виникнення та припинення можливості бойових дій;
  • тимчасової окупації території України.

Якщо ФОП змінить місцезнаходження на іншу територію України, наступного місяця після держреєстрації змін він сплачуватиме військовий збір (пп. 1.12 п. 16-1 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України; ПК).

Зверніть увагу! ФОПів, як працюють, а також тих із них, хто має інвалідність, отримує пенсію за віком або за вислугу років, звільнили від сплати ЄСВ за себе. Але не звільняли від сплати військового збору, адже цього не передбачають норми ПК.

Військовий збір для ФОП 3 групи: коли і скільки сплачувати

Зміни в податковій декларації платника ЄП та бюджетних рахунках

Суми військового збору (зокрема, щомісячні авансові внески) відображайте в податковій декларації платника ЄП. До неї внесуть додаткові рядки.

Військовий збір для ФОП реквізити рахунків. Новим платникам для сплати військового збору відкрили бюджетні рахунки за кодами класифікації доходів бюджету:

  • 11011700 «Військовий збір, що підлягає сплаті фізичними особами — підприємцями, які перебувають на спрощеній системі оподаткування»;
  • 11011800 «Військовий збір що підлягає сплаті юридичними особами, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (ІІІ група)».

Розрахунок військового збору для ФО, які провадять незалежну професійну діяльність

Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, остаточно розраховують ПДФО та військовий збір за звітний податковий рік у податковій декларації (п. 178.7 ПК).

Підвищена ставка військового збору з’явилась в рядках податкової декларації за 2025 рік, яку подавали до 01.05.2026. Сплатити ПДФО та військовий збір потрібно до 01.08.2026.

Фермерські господарства можуть бути зареєстровані як юридичні особи або як ФОПи.

Юрособи на ЄП третьої групи почали сплачувати військовий збір за ставкою 5% за результатами І кварталу 2025 року.

Сільгосптоваровиробників — юросіб, які є платниками ЄП четвертої групи, не згадали серед платників військового збору. Вони його сплачують, коли є податковими агентами щодо виплат фіз­особам, зокрема працівникам.

Звільнення від сплати військового збору для мобілізованих ФОПів

Самозайнятих осіб (ФОПів, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність) звільняють від сплати військового збору на період їх військової служби за мобілізацією (п. 25 підрозд. 10 розд. ХХ ПК). Звільнення діє безпосередньо для таких осіб, незалежно від того, чи мають вони найманих працівників. У цей період самозайняті особи не нараховують і не сплачують військового збору і не звітують щодо нього.



зміст

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді