Якщо голова комісії звільняється під час інвентаризації

Яких заходів необхідно вжити у такому разі, якщо інвентаризацію ще не завершено? Хто підписуватиме документи за її результатами замість голови? Ситуація доволі тривіальна, і вирішується така проблема дуже просто.

Заміна голови інвентаризаційної комісії в період інвентаризації

Наразі порядок створення і склад інвентаризаційної комісії для проведення інвентаризації на підприємстві регламентує пункт 1 розділу ІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879).

Втрата первинних документів через руйнування офісу

Згідно з цією нормою інвентаризаційну комісію створюють на підставі розпорядчого документа керівника підприємства із представників апарату управління, бухгалтерської служби й досвідчених працівників підприємства, які обізнані з об’єктом інвентаризації, цінами та первинним обліком (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу, уповноважений керівником підприємства.

Зверніть увагу!
Якщо бухоблік веде безпосередньо керівник підприємства, власне він і очолює інвентаризаційну комісію

Порядок заміни голови інвентаризаційної комісії законодавчо не врегульований. Натомість у Положенні № 879 передбачено, що інвентаризацію проводить інвентаризаційна комісія у повному складі й інвентаризаційні описи (акти інвентаризації), що їх складають для відображення результатів інвентаризації, мають підписувати всі члени інвентаризаційної комісії (п. 1, 18 розд. ІІ Положення № 879).

Річна інвентаризація — основа фінзвітності

Тому якщо хоча б один із заздалегідь призначених членів комісії не може брати участі в її роботі, в тому числі голова комісії, слід зробити заміну, оформивши це розпорядчим документом (наказом) керівника (чи особи, яка виконує його обов’язки). Можливість такої заміни визнає і Мінфін у своєму листі від 15.12.2003 № 31-04200-30-23/191. Так, на думку міністерства, керівник підприємства або інша посадова особа, яка затвердила склад інвентаризаційної комісії, може відповідним розпорядчим документом замінити голову інвентаризаційної комісії у випадках, коли відсутність раніше призначеного голови інвентаризаційної комісії зумовлена, зокрема, його хворобою чи відрядженням.

Вважаємо, що перелік наведених Мінфіном підстав для заміни голови інвентаризаційної комісії не є вичерпним. Цілком закономірним буде призначити іншу особу, яка виконуватиме обов’язки голови зазначеної комісії, і в разі звільнення голови чи за наявності інших об’єктивних обставин.

Iнвентаризація коштів: копійка гривню береже

Для цього необхідно призупинити інвентаризацію, яку проводить комісія на чолі з таким головою. Окремим наказом, дотримуючись вимог Положення № 879, внести зміни до наказу про створення інвентаризаційної комісії (див. Додаток), вилучивши з її складу відсутнього з будь-якої причини (її слід зафіксувати) голову і призначивши на його місце іншу особу (зазвичай, один із членів чинної комісії). Ця новопризначена особа й матиме право підписувати інвентаризаційні документи як голова інвентаризаційної комісії.

Головою робочої інвентаризаційної комісії для перевірки активів, що знаходяться на відповідальному зберіганні у тих самих матеріально відповідальних осіб, забороняється призначати одного й того самого працівника два роки поспіль (п. 2.4 розд. ІІ Положення № 879).

Лише виконавши такі дії, можна продовжити проведення інвентаризації. Інакше відсутність хоча б одного члена комісії, тим паче її голови, під час проведення інвентаризації стане підставою для визнання результатів інвентаризації недійсними.

Приклад наказу про заміну голови інвентаризаційної комісії

Натисніть, щоб переглянути в повному розмірі >

Приклад наказу про заміну голови інвентаризаційної комісії


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді