Нові типові форми обліку основних засобів — у вільному доступі
Нові типові форми обліку основних засобів
Від придбання чи виготовлення і до списання кожен рух об’єкта основних засобів не лише перебуває під пильним бухгалтерським наглядом, а й оформлюється спеціальними документами. Нещодавно Мінфін «подарував» нові типові форми обліку та списання основних засобів, щоправда, для суб’єктів державного сектору. Однак ці форми можуть застосовувати й «пересічні» підприємства
Можна привітати суб’єктів державного сектору: розпорядників бюджетних коштів, Державну казначейську службу України та фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування. Вони отримали типові форми з надходження, руху та вибуття основних засобів (ОЗ), давно обіцяні в пункті 5 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11 (далі — Методрекомендації № 11). Ці типові форми та порядок їх складання (далі — Порядок № 818) затверджені наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818 (далі — Наказ № 818).
Зауважимо, що перелік типових форм доволі об’ємний й охоплює майже всі поширені господарські операції з обліку та списання ОЗ. Утім, Мінфін дозволив суб’єктам державного сектору — залежно від особливостей галузі — складати під час здійснення операції з ОЗ власноруч розроблені форми. Головне, щоб при цьому такі форми відображали суть операції та містили обов’язкові реквізити, передбачені, зокрема, Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV та Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88.
Нові форми для обліку та списання ОЗ насправді відповідають сучасним вимогам щодо повноти й удосконалення відображення інформації про операції з обліку та списання ОЗ. До того ж Порядок № 818 запалив «зелене світло» для користування цими формами юрособам усіх організаційно-правових форм і форм власності і представництвам іноземних суб’єктів господарської діяльності. Тож їм варто ознайомитися з «новоприбульцями».
Нагадаємо, що наразі у розпорядженні цих осіб — типові форми первинної облікової документації з обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 29.12.1995 № 352 (далі — Наказ № 352). Загалом же інформацію про всі чинні форми первинної документації, зокрема, з обліку основних засобів, можна знайти у Державному класифікаторі управлінської документації ДК 010-98, затвердженому наказом Мінфіну від 31.12.1998 № 1024. З огляду на нові типові форми, затверджені Наказом № 818, ДК 010-98 мають доповнити їх переліком.
Для порівняння зведемо у Таблицю окремі типові форми, затверджені Наказом № 352 і деякі типові форми, затверджені Наказом № 818.
Порівняльний аналіз старих і нових форм первинних документів для основних засобів
Старі типові форми, затверджені | Нові типові форми, затверджені |
Немає окремої форми: передачу основних засобів зі складу (із запасу) в експлуатацію оформлюють формою № ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» | Акт введення в експлуатацію основних засобів: застосовують для оформлення госпоперацій із зарахування об’єктів незавершених капітальних інвестицій до складу ОЗ, які придбані, створені (виготовлені), а також для введення в експлуатацію безоплатно отриманих ОЗ. Можна користуватися для оформлення введення в експлуатацію групи ОЗ, які мають одне і те саме призначення, однакові технічні характеристики і вартість |
ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів». Складання загального акта приймання декількох об’єктів ОЗ допускається лише під час обліку госпінвентаря, інструменту, обладнання тощо, якщо ці об’єкти однотипні, мають однакову вартість і прийняті в одному календарному місяці | Акт приймання-передачі основних засобів: застосовують для оформлення госпоперацій з безоплатного отримання та передачі ОЗ (групи ОЗ, які мають одне і те саме призначення, однакові технічні характеристики і вартість), крім безоплатної передачі відповідно до постанови КМУ від 21.09.1998 № 1482, а також під час передачі ОЗ покупцеві у разі їх відчуження |
Немає окремої форми: внутрішнє переміщення основних засобів із одного цеху (відділу, дільниці) в інший оформлюють за формою № ОЗ-1 | Акт внутрішнього переміщення основних засобів: призначено для оформлення госпоперацій з руху ОЗ в межах суб’єкта господарювання. У разі зміни місцезнаходження ОЗ у межах суб’єкта без зміни матеріально відповідальної особи можна складати у довільній формі |
Акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів (форма № ОЗ-2) | Акт передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів: застосовують для оформлення госпоперацій з передачі ОЗ на ремонт, реконструкцію чи модернізацію. У разі одночасної передачі кількох об’єктів ОЗ в акті зазначають їх кількість |
Немає окремої форми: | Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів. |
Акт на списання основних засобів (форма № ОЗ-3): застосовують для оформлення вибуття ОЗ (крім автотранспортних засобів) у разі повного або часткового їх списанні. Акт є підставою для здачі на склад запчастин, що залишилися в результаті списання ОЗ, а також матеріалів, металобрухту тощо | Акт списання основних засобів (часткової ліквідації). |
Акт на списання автотранспортних засобів (форма № ОЗ-4): застосовують для оформлення списання автомобіля вантажного чи легкового, причепа чи напівпричепа під час їх ліквідації. Є підставою для здачі на склад матеріальних цінностей і металобрухту, що залишилися в результаті списання | Акт списання транспортних засобів: застосовують для оформлення госпоперацій з вибуття транспортних засобів (усіх засобів пересування, які призначені для переміщення людей і вантажів) унаслідок їх зношення, знищення в результаті аварій, стихійного лиха тощо |
Немає окремої форми: для списання бібліотечних фондів, за їх наявності, використовують форму № ОЗ-3 | Акт списання документів, вилучених із бібліотечного фонду: застосовують для оформлення госпоперацій зі списання вилучених з бібліотечного фонду документів, які морально застарілі, фізично зношені, непрофільні, дублетні або загублені користувачами. Акт складають на підставі опису на вилучення документів з бібліотечного фонду. Своєю чергою, опис складають окремо на документи морально застарілі; фізично зношені (порвані книги, загублені сторінки, які не підлягають відновленню); непрофільні, дублетні; загублені користувачами |
Акт про встановлення, пуск і демонтаж будівельної машини (форма № ОЗ-5). | Немає окремої форми, але за потреби й взагалі за можливості здійснення цієї госпоперації її можна оформити документом довільної форми |
Інвентарна картка обліку основних засобів (форма № ОЗ-6): застосовують для обліку всіх видів ОЗ; заповнюють на підставі «Акта (накладної) приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (форма № ОЗ-1), технічної та іншої документації. У картці записують лише основні якісні та кількісні показники основного об’єкта, а також найважливіші прибудови, пристосування та приналежності, що належить до нього | Інвентарна картка обліку об’єкта основних засобів. |
Немає окремої форми: | Інвентарна картка групового обліку основних засобів: застосовують для групового обліку однорідних об’єктів ОЗ, що мають одне і те саме призначення, однакову технічну характеристику і вартість. Картку можна застосовувати до бібліотечних фондів, малоцінних необоротних матеріальних активів, білизни, постільних речей, одягу, взуття, інвентарної тари, необоротних матеріальних активів спеціального призначення (на які нараховується амортизація у розмірі 50% їх первісної вартості) та інших необоротних матеріальних активів |
Для розрахунку амортизації ОЗ, включаючи інші необоротні активи, що підлягають нарахуванню у звітному місяці, передбачено: Розрахунок амортизації основних засобів (для промислових підприємств) (форма № ОЗ-14). Зазвичай її беруть за базу інші підприємства (торгівлі, послуг тощо) під час розроблення власної форми; Розрахунок амортизації основних засобів (для будівельних організацій) (форма № ОЗ-15); Розрахунок амортизації по автотранспорту (форма № ОЗ-16) | Розрахунок амортизації основних засобів (крім інших необоротних матеріальних активів): застосовують для визначення суми амортизації об’єктів ОЗ із зазначенням періоду, за який нараховується амортизація. |
Розрахунок амортизації інших необоротних матеріальних активів: застосовують для визначення суми амортизації об’єктів інших необоротних матеріальних активів із зазначенням періоду, за який нараховується амортизація | |
Немає окремої форми | Акт переоцінки основних засобів. |
«Опис інвентарних карток по обліку основних засобів» (форма № ОЗ-7), «Інвентарний список основних засобів» (форма № ОЗ-9), а також «Картка обліку руху основних засобів» (форма № ОЗ-8) | «Опис інвентарних карток з обліку основних засобів» та «Інвентарний список основних засобів» складають у довільній формі |
«Вчіться, розваги нікуди не дінуться», — казали вони. Проте розваги якраз кудись ділися, а навчання завжди з нами. Бо як бухгалтеру без нових знань наодинці з податковими змінами? Вища школа Головбуха — ваш шанс лагідно поєднати підвищення кваліфікації і відпочинок, адже ви самі обираєте час і місце для уроків!
Якщо зазирнути у кожну наведено вищетипову форму, затверджену Наказом № 818, та вимоги щодо її складання, побачимо якщо не її досконалість, то, безперечно, сучасність. Тож суб’єктам державного сектору можна по-доброму позаздрити. Благо, що інші юрособи також можуть без перепон скористатися цими формами.
Акт приймання-передачі основних засобівАкт складають у двох примірниках (по одному примірнику для кожної сторони, яка приймає та передає об'єкт ОЗ) або в одному примірнику (в разі отримання основних засобів як гуманітарної допомоги, дарунка, безповоротної допомоги). |
![]() |
Акт введення в експлуатацію основних засобівАкт складають в одному примірнику. Після оформлення акт разом із технічною документацією, що стосується ОЗ, передають до бухгалтерської служби. |
![]() |
Акт передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобівАкт складають у двох примірниках, які підписують представник підприємства, уповноважений на передачу ОЗ на ремонт, реконструкцію, модернізацію, та представник підприємства (організації, що виконуватиме ремонт, реконструкцію, модернізацію ОЗ. |
![]() |
Інвентарна картка обліку об'єкта основних засобівІнвентарну картку відкриває бухгалтерська служба в одному примірнику. |
![]() |
Олена РИЖИКОВА, керівник експертної групи Експертус: Головбух
Наталія ЧЕРНЮК, експерт Експертус: Головбух
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"