Звернення від учасника: правомірність розгляду замовником

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Замовники знають, що розгляд скарг з приводу рішення дії чи бездіяльності замовника, що суперечать закону сфері держзакупівель, здійснює Антимонопольний комітет. Однак і замовними можуть отримувати та розглядати скарги від суб’єктів оскарження

Одразу зауважимо, що Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII (далі — Закон про закупівлі) дещо відрізняє поняття «скарга», яка подається виключно до органу оскарження і має містити інформацію, визначену частиною першою статті 18 цього Закону, та «звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі», яке надсилається замовнику.

Тож варто більш детально розглянути права замовника у разі надходження до нього такого звернення від учасника.

Права замовників у разі надходження до них скарги

Відповідно до частини 3 статті 18 Закону про закупівлі у разі отримання замовником, генеральним замовником (далі — замовник) звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі замовник має право на добровільній основі вжити належних заходів, зокрема з призупиненням процедури закупівлі, для врегулювання питань, зазначених у зверненні.

З огляду на цю норму, замовник у разі надходження до нього такого звернення фактично наділений майже такими самими правами, що й орган оскарження в частині порядку розгляду відповідного звернення.

Скарги подають до органу оскарження — Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ) не пізніше 10 днів з дня, коли АМКУ дізнався або повинен був дізнатися про порушення його прав чи законних інтересів прийнятим рішенням, дією чи бездіяльністю замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.

Скарги щодо документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації, запиту цінових пропозицій) можна подавати в будь-який строк після оприлюднення оголошення про їх проведення, але не пізніше закінчення строку, встановленого для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних, цінових пропозицій).

Отже, якщо звернення стосується документації конкурсних торгів і надійшло замовнику до розкриття пропозицій конкурсних торгів, він після його розгляду може прийняти рішення про внесення необхідних змін до такої документації.

ВРІЗ

Рішення комітету з конкурсних торгів оформлюють протоколом, який мають підписати всі члени комітету, присутні на засіданні комітету з конкурсних торгів (ч. 5 ст. 11 Закону про закупівлі).

Отже, комітет з конкурсних торгів повинен розглянути звернення на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення, що має бути оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів.

Зважаючи на прийняте рішення, комітет з конкурсних торгів може внести потрібні зміни до документації конкурсних торгів відповідно до умов статті 23 Закону про закупівлі.

Розгляд звернення після розкриття пропозицій

Якщо звернення надійшло після розкриття пропозицій конкурсних торгів, замовник має розуміти, що всі його дії не мають порушувати порядок проведення процедури закупівлі, встановлений Законом про закупівлі.

Отже, комітет з конкурсних торгів замовника, розглянувши звернення та погодившись із порушеннями, заявленими АМКУ, може прийняти рішення про повернення процедури закупівлі до останньої правомірної дії з моменту розкриття пропозицій конкурсних торгів.

При цьому важливо дотримуватися всіх строків, установлених Законом про закупівлі. Якщо ж це неможливо, замовник має право призупинити процедуру закупівлі.

Призупинення процедури закупівлі

Призупинення процедури закупівлі передбачає зупинення замовником будь-яких  дій та прийняття будь-яких рішень щодо закупівлі, зокрема й укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі, а в описаному випадку — зверненні. 

У цьому разі комітет з конкурсних торгів приймає відповідне рішення, що оформлюють протоколом засідання комітету. З дати, коли це рішення прийнято, процедуру закупівлі буде призупинено.

ПОЗНАЧКА ВАЖЛИВО

Строком є певний період у часі, зі спливом якого пов’язана дія чи подія, що має юридичне значення. Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок.

Продовження процедури закупівлі

Після того як питання, зазначені у зверненні учасника, що поскаржився, буде врегульовано, комітет з конкурсних торгів може прийняти рішення про продовження процедури закупівлі. Вона відновиться з моменту призупинення за винятком днів, на які її було призупинено.

При цьому замовник має розуміти, що надіслання йому відповідного звернення не позбавляє особу права звернутися зі скаргою до органу оскарження (ч. 4 ст. 18 Закону про закупівлі).

Подання учасником скарги до АМКУ та надіслання звернення замовнику одночасно

Трапляється, учасники одночасно подають звернення до замовника та скаргу до АМКУ. У такому разі замовник до повідомлення АМКУ про надходження відповідної скарги може розглядати звернення самостійно. Якщо ж АМКУ почав розгляд скарги, замовник зобов’язаний виконувати його рішення.

Зазначимо, що в разі самостійного розгляду звернення замовник має повідомити всіх заінтересованих осіб про рішення, прийняті за результатами розгляду звернення, та одночасно подати для оприлюднення таке рішення разом із зверненням на веб-портал Уповноваженого органу.

Коли ж учасник подав скаргу до АМКУ після того, як його не задовольнило рішення замовника щодо тієї самої процедури закупівлі, якої стосується звернення, надіслане замовнику, останній повідомляє АМКУ про вжиті за цим зверненням заходи.

Звернення учасника до замовника після укладення договору

Якщо звернення учасника з вимогою про усунення порушення під час проведення процедури закупівлі надійшло до замовника після укладення договору, він мусить врахувати деякі нюанси.

А саме: Законом про закупівлі чітко не встановлено, як має діяти замовник у разі отримання скарги після укладення договору.

Скарги щодо укладених договорів про закупівлю розглядаються в судовому порядку.

Договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення:

  • у період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 Закону про закупівлі;
  • з порушенням строків, передбачених абзацами 3, 4 частини 2 статті 31, абзацом 4 частини 5 статті 36 та абзацом 2 частини 3 статті 39 Закону про закупівлі, окрім випадків зупинення перебігу строків у зв’язку з розглядом скарги АМКУ відповідно до статті 18 цього закону.

Зауважимо, що замовник має право на добровільній основі вжити належних заходів. Це означає, що подальші дії замовника не є обов’язковими. Тобто він може розглянути скаргу щодо порушених у ній питань, але, враховуючи, що договір уже підписаний, не зобов’язаний вживати заходів для усунення порушень, якщо такі були. Особливо у разі, якщо це може призвести до розірвання договору, крім як за рішенням суду та у випадку встановлення порушень, що призводять до визнання договору нікчемним.

ВРІЗ

Замовник у разі надходження до нього звернення від учасника фактично наділений майже такими самими правами, що й АКМУ в частині порядку розгляду відповідного звернення


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді