Як відомо, перша спроба запровадити відповідальність водіїв на підставі даних автоматичної фото- та відеофіксації порушень правил дорожнього руху була здійснена ще кілька років тому. Тоді ж водії почали масово отримувати листи з фотографією порушення, яке начебто мало місце, та з пропозицією сплатити штраф. Деякі платили, але чимало водіїв, використовуючи процесуальні неузгодженості, успішно боролися із таким нововведенням. З часом від цієї практики відмовилися. Але схоже, що невдовзі автоматична фіксація порушень дорожньої безпеки отримає друге життя. Є підстави вважати, що наступна спроба виявиться більш вдалою. Чому? Насамперед тому, що численні зміни, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» від 14.07.2015 № 596-VIII (далі — Закон № 596) до Кодексу України про адміністративні правопорушення (КпАП), створюють для цього достатні правові підстави. І хоча, звісно, не можна стверджувати, що законодавцям вдалося вирішити всі спірні питання, прогрес у цьому напрямі все ж помітний.
Суб’єкти відповідальності та підстави звільнення від неї
Чи не найголовнішою проблемою автоматичної фіксації було з’ясування винного суб’єкта — порушника правил дорожнього руху. З одного боку, зрозуміло, що винною є особа, яка перебуває за кермом. З другого — сучасні засоби автоматичної фіксації здатні лише зафіксувати номер транспортного засобу, а вже за ним установлюють його власника. Проте відповідно до чинного законодавства керувати транспортним засобом фактично може будь-яка особа, якій передано технічний паспорт автомобіля. Крім того, ні для кого не є таємницею, що протягом тривалого часу діяла й діє схема, за якою автомобіль передається (фактично продається) третій особі за довіреністю з правом продажу. І в цьому випадку особа, на яку зареєстровано авто, часто-густо не має жодного уявлення про те, хто їм користується на сьогодні. Розглянемо, як вирішує це питання Закон № 596?
ВРІЗ 1
У цьому сенсі законодавці не були оригінальними. Запроваджена Законом № 596 стаття 14-2 КпАП установлює, що адміністративну відповідальність за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, несуть юридичні та фізичні особи, за якими зареєстровано транспортний засіб. У разі, якщо автомобіль було зареєстровано за межами України, і він згідно із чинним законодавством не підлягає державній реєстрації, до адміністративної відповідальності притягають особу, яка ввезла такий транспортний засіб на територію України. Тобто фактично визнається, що відповідальність несе саме власник транспортного засобу.
фізособи
Водночас КпАП містить норму, відповідно до якої фізична особа, за якою зареєстровано авто (або яка ввезла авто в Україну), звільняється від відповідальності за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, якщо:
- транспортний засіб (або його номерний знак) вибули з володіння власника внаслідок протиправних дій інших осіб;
- на момент вчинення правопорушення таким транспортним засобом керувала інша особа.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У випадку протиправного використання авто його власник звільняється від відповідальності, якщо надасть інформацію щодо:
• вибуття транспортного засобу із його володіння внаслідок протиправних дій інших осіб;
• або протиправного використання іншими особами номерних знаків, які належать його транспортному засобу.
У разі, якщо право володіння та користування транспортним засобом було передано іншій особі за договором найму (оренди), лізингу, прокату або іншій підставі відповідно до закону чи договору, адміністративну відповідальність за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, несе особа, яка володіє та користується таким транспортним засобом.
Тобто для фізосіб можна зробити висновок, що відповідальною все ж таки є особа, яка фактично керувала транспортним засобом у момент порушення.
юрособи
Стосовно юридичних осіб, за якими зареєстровано автомобіль (або які ввезли транспортний засіб на територію України), то вони звільняються від відповідальності лише у випадку, коли транспортний засіб (або його номерний знак) вибули з володіння власника внаслідок протиправних дій інших осіб. Тобто для юросіб факт перебування за кермом сторонньої особи (якщо тільки вона не вкрала транспортний засіб) жодного значення не має.
Отже, здавалося б, питання щодо суб’єкта відповідальності за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху вирішено. Тим паче, що нарешті визначено підстави звільнення власника транспортного засобу від такої відповідальності. Проте й тут не обійшлося без перешкод.
Адже, справді, нова стаття 279-3 КпАП звільняє власника транспортного засобу від адмінвідповідальності за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі. Але лише за умови, що:
- транспортним засобом керував не сам власник;
- особа, яка фактично керувала транспортним засобом на момент вчинення відповідного правопорушення, звернеться особисто або за допомогою засобів телекомунікаційного зв’язку до уповноваженого підрозділу Національної поліції із заявою про визнання зазначеного факту адмінправопорушення та згоди на притягнення до адмінвідповідальності.
ВРІЗ 2
Таку «явку з повинною» ще можна уявити у випадку, коли йдеться про родичів або друзів автовласника. Якщо ж транспортний засіб було продано «за довіреністю», розраховувати можна лише на совість покупця. Інакше кажучи, якщо водій, який керував автомобілем, не визнає свою провину, наприклад у скоєнні ДТП, власнику буде украй важко довести свою невинуватість.
І навіть стаття 53-1 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII, яка передбачає, що юридична та фізична особи в разі притягнення до відповідальності за правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, мають право зворотної вимоги до особи, яка керувала транспортним засобом у момент учинення правопорушення, за таких обставин видається не надто обнадійливою. Оскільки навряд чи знайдеться багато охочих позиватися за штраф у кілька сотень гривень.
Новий вид адмінстягнення за порушення правил дорожнього руху
Відповідно до оновленої статті 24 КпАП у переліку видів адміністративних стягнень за порушення правил дорожнього руху тепер фігурують штрафні бали.
Згідно із статтею 27-1 КпАП штрафні бали є стягненням, що накладається на громадян за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі.
ВРІЗ 3
Особливістю нової системи стягнень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху є те, що тепер водієві-правопорушнику реальні штрафи можуть бути замінені вирахуванням відповідних штрафних балів.
Кожному громадянину, який має право керування транспортним засобом, щороку з початку року (із дня отримання права керування транспортним засобом) і до кінця року нараховується 150 балів. Щоразу, коли має місце факт автофіксації правопорушення, від цієї загальної кількості балів вираховується певна кількість штрафних балів.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Відповідно до статті 27 КпАП штраф за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, може бути накладено на громадянина після використання ним штрафних балів. І ця норма запрацює вже з 06.11.2015.
У разі, якщо розмір стягнення у вигляді штрафних балів перевищує залишок балів громадянина, штрафні бали накладаються відповідно до такого залишку.
Умови інформування водіїв про автофіксацію їх правопорушень
Відповідно до статті 279-4 КпАП встановлено порядок інформування власників транспортних засобів про правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі. Причому за бажанням власника транспортного засобу інформація про автофіксацію того чи того правопорушення може передаватися з використанням повідомлень рухомого (мобільного) зв’язку або електронної пошти.
Крім цього, постанова у справі про адміністративне правопорушення, зафіксоване в автоматичному режимі, тепер обов’язково міститиме:
- відомості про адресу веб-сайту в мережі інтернет, на якому особа може ознайомитися із зображенням чи відеозаписом транспортного засобу в момент вчинення адміністративного правопорушення;
- ідентифікатор для доступу до зазначеної інформації;
- порядок звільнення від адміністративної відповідальності.
Нова система накладення та диференціації штрафів
Як установлює стаття 33 КпАП, при накладенні стягнення враховують характер вчиненого правопорушення, особу порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність.
Проте нині відповідно до змін, унесених Законом № 596, це правило не поширюється на випадки накладення стягнення за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у т. ч. зафіксованому в автоматичному режимі. Саме тому всі статті КпАП, пов’язані із штрафами за порушення дорожньої безпеки, які раніше передбачали коливання розміру санкцій «від» та «до» гривень, наразі змінені, і встановлюватимуть єдиний штраф за кожне таке правопорушення. До того ж розмір цього штрафу майже повсюдно встановлено на рівні нижчої межі.
Наприклад, перевищення водіями транспортних засобів установлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 20 км/год, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг тепер каратиметься штрафом у розмірі 15 нмдг (255 грн.) або 50 штрафних балів (ст. 122 КпАП). Раніше за такі правопорушення передбачали штраф у розмірі від 15 до 20 нмдг (від 255 до 340 грн.).
Єдиний виняток (причому на користь водіїв) зроблено для статті 122-5 КпАП. Якщо раніше за порушення вимог законодавства щодо встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв встановлювали штраф у розмірі від 2500 до 3000 нмдг (від 42 500 до 51 000 грн.), то тепер розмір штрафу зменшено до 500 нмдг (8500 грн).
Загалом до рішення позбавити працівників ДАІ можливості впливати на розмір штрафів можна лише схвально ставитися. Адже на практиці така можливість часто-густо призводила до корупційних дій.
Порядок виконання постанови про накладення штрафу
Ще однією важливою новацією доповнено КпАП. Зокрема, відповідно до статті 300-1 КпАП у разі сплати фізичною або юридичною особою 50% розміру штрафу протягом 5 банківських днів із дня вручення постанови про накладення адмінстягнення за правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, така постанова вважається виконаною. Тобто якщо порушник швидко сплатить штраф, можна «відбутися» половиною штрафної суми.
Проте у разі несплати штрафу фізичною або юридичною особою протягом 30 днів із дня вручення відповідної постанови стягується пеня у подвійному розмірі штрафу. Тож фактично йдеться про застосування штрафної санкції у потрійному розмірі. За несплати штрафу і пені протягом 30 днів постанова підлягатиме примусовому виконанню.
ВРІЗ 4
Не менш значущим нововведенням Закону № 596 є можливість сплати штрафу за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у т. ч. зафіксовані в автоматичному режимі, просто на місці їх вчинення. Але під час стягнення відповідних штрафів на місці вчинення адмінправопорушення застосовують винятково безготівкові платіжні пристрої.
Процедура розгляду справ про адмінправопорушення на дорозі
Згідно із статтею 276 КпАП справи про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, розглядаються за місцем оброблення та обліку таких правопорушень. КпАП також доповнено статтею 279-1, що встановлює порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.
До того ж постанову про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, можуть виносити заочно. Тобто без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Постанову надсилають фізичній або юридичній особі, за якими зареєстровано транспортний засіб, протягом трьох днів із дня винесення (складення) рекомендованим листом із повідомленням на адресу місця реєстрації (проживання) фізичної особи (місцезнаходження юридичної особи).
Загалом КпАП було доповнено й іншими, не менш важливими положеннями. Наприклад, відповідно до статті 265-2 КпАП у разі, якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво не перешкоджає дорожньому руху, такий транспортний засіб не може бути доставлений для зберігання на спеціальний майданчик. Також у всіх згадках про повноваження міліції тепер є посилання на поліцію.
Більшість проаналізованих законодавчих нововведень діє вже з 08.08.2015. І ми сподіваємось, що дисциплінованим водіям, якими, безперечно, є читачі нашого журналу, зміни Закону № 596 принесуть якомога менше негативних емоцій. А то, може, і навпаки — наближення правовідносин у сфері безпеки дорожнього руху до євростандартів сприятимуть більш комфортному та безпечному перебуванню українців за кермом.
ВРІЗ 1
Важливо
Фіксацією в автоматичному режимі
вважається фіксація за допомогою технічних засобів, що дають змогу здійснювати фотозйомку або відеозапис та функціонують згідно із законодавством про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах
ВРІЗ 2
Важливо
Заява про визнання факту
правопорушення та згоди на притягнення до відповідальності за нього подається протягом 14 днів із моменту отримання постанови про накладення адмінстягнення за правопорушення
ВРІЗ 3
Зверніть увагу
Штрафні бали —
стягнення, що накладається на громадян за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі
ВРІЗ 4
Важливо
Штраф може стягуватися
на місці вчинення адміністративного правопорушення незалежно від розміру виключно за допомогою безготівкових платіжних пристроїв
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"