Облік повернення товару покупцем

Чимало торгових підприємств стикалось із бажанням покупця повернути товар. Відповідно, виникають запитання щодо облікових процедур і податкових наслідків такого повернення

Правові аспекти «поворотки»

Обов’язок продавця — передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу, або придатний для мети, з якою такий товар використовуватиметься (ст. 673 Цивільного кодексу України; ЦК). Покупець за статтею 678 ЦК має право вимагати повернення товару, якщо вимоги щодо якості товару істотно порушені (виявлені недоліки, які не можна усунути; недоліки, усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або затратами часу; недоліки, які виявили неодноразово чи з’явилися знову після їх усунення). Повертають товари в порядку, регламентованому Законом України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII.

Причинами повернення придбаного товару можуть бути: невиконання умов договору, невідповідна якість товарів, закінчення строку придатності тощо. Однак часом покупці намагаються повернути товари належної якості. Тому нагадаємо, що Постановою КМУ «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» від 19.03.1994 № 172 визначено перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну чи поверненню (додаток № 3). До таких товарів віднесено продовольчі товари, лікарські препарати, предмети санітарної гігієни та ряд непродовольчих товарів.

Ситуація: які особливості повернення товару, придбаного в інтернет-магазині

Реалізація товару дистанційним способом — укладення електронного договору на підставі ознайомлення покупця з описом товару, наданим продавцем у порядку, визначеному Законом України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 № 675-VIII, шляхом забезпечення доступу до каталогів, проспектів, буклетів, фотографій тощо з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, телевізійним, поштовим, радіозв’язком або в інший спосіб, що виключає можливість безпосереднього ознайомлення покупця з товаром або із зразками товару під час укладення такого договору.

Отже, у разі якщо споживач, використовуючи мережу Інтернет, замовив товар і розрахунок за нього було здійснено із застосуванням платіжних систем FORPOST, LiqPay, PayPal, Portmone.com тощо, у тому числі і з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі — ПТКС), суб’єкт господарювання зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми (чек з РРО) та відповідним чином оформлений гарантійний талон.

Під час повернення товару споживач, що придбав товар, звертається до представника інтернет-магазину та надає усі наявні документи, у тому числі розрахунковий документ встановленої форми (чек з РРО) та чек із ПТКС. У разі повернення товару, оплату за який було здійснено з використанням ПТКС, повернення грошових коштів споживачу здійснюється у готівковій або безготівковій формі (лист ДФС від 04.11.2016 № 23689/6/99-99-14-05-01-15).

Документальне оформлення повернення товару

В оптовій торгівлі, як правило, товар відвантажують на підставі договору купівлі-продажу. Якщо порушено умови такого договору за асортиментом, комплектністю, кількістю, якістю товару, покупець зобов’язаний повідомити про це продавця. Аби продавець прийняв повернутий товар, покупець має право надіслати йому письмову вимогу (ст. 680 ЦК). Вимога може бути у формі:

  • звичайного листа;
  • претензії, складеної в довільній формі;
  • претензії, складеної згідно з вимогами статті 222 Господарського кодексу України (ГК);
  • акта про брак;
  • інших документів, передбачених договором купівлі-продажу, тощо.

При цьому повернення товару від покупця — юридичної особи доцільно оформлювати накладною типової форми № М-11, встановленої наказом Мінстату «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів» від 21.06.1996 № 193 (далі — наказ № 193).

Облік повернення товару покупцем Увага: аби повернути товар в роздробі, покупець має надати продавцю документ, що підтверджує придбання товару, наприклад, фіскальний чек

Повернення товару в роздрібній торгівлі має низку особливостей, пов’язаних насамперед із поверненням коштів через РРО кінцевому споживачу. Під час повернення товару в роздрібній торгівлі покупець має надати торговому підприємству документ, що підтверджує придбання цього товару. Наприклад, фіскальний касовий чек на товари за формою ФКЧ-1, затвердженою наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13 (далі — наказ № 13). Разом із коштами за повернутий товар продавець видає покупцеві фіскальний касовий чек видачі коштів за формою ФКЧ-2, затвердженою наказом № 13. Вимоги щодо змісту розрахункового документа, яким оформлюють видачу коштів під час повернення товару, визначено наказом № 13.

У разі коли сума коштів, виданих за повернення товару перевищує 100 гривень, матеріально відповідальна особа підприємства або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів (п. 8 розд. ІІІ Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547). В акті зазначають дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар, відомості про товар, суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару.

І ще один нюанс щодо повернення коштів кінцевому споживачу. Якщо товар оплачували безготівково, кошти повертають також у безготівковій формі через установу банку (п. 1.4 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою НБУ від 21.01.2004 № 22). Тому у разі розрахунків за товар банківською платіжною карткою готівкові кошти за повернутий товар покупцю не повертають, а перераховують на його картковий рахунок у банку.

Облік повернення товару покупцем Увага: роздрібник самостійно визначає документ, на підставі якого оприбутковує повернутий товар, з урахуванням реквізитів типових форм первинних документів обліку запасів

Доволі часто виникає запитання щодо документа, на підставі якого повернутий товар оприбутковують у роздрібному підприємстві. Кожен роздрібник самостійно визначає перелік таких первинних документів та зазначає його в додатку до облікової політики. Для цього він може скористатись типовими формами первинних документів обліку запасів, затверджених наказом № 193 (накладна М-11, прибутковий ордер № 4), які заповнюють на основі акта про повернення товару.

Ситуація: чи можна повернути товар належної якості при укладенні договору на відстані

Як роз’яснило Мінекономрозвитку у листі від 08.06.2016 № 3631-04/17265-07, повернути або обміняти непродовольчий товар належної якості на інший, аналогічний, можна, якщо:

  • з моменту придбання минуло не більше 14 днів;
  • товар не використовувався;
  • збережені товарний вигляд товару, його споживчі властивості, пломби, ярлики тощо;
  • зберігся розрахунковий документ, який споживач отримав разом із товаром;
  • товар не входить до переліку товарів, що не підлягають обміну (поверненню).

Зазначене право споживачів на обмін (повернення) непродовольчих товарів належної якості поширюється також під час укладення договору на відстані, поза торговельними або офісними приміщеннями.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право:

  • або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості;
  • або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару;
  • або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки зі споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді