10 найпоширеніших помилок під час проходження податкових перевірок

Податкова перевірка для бізнесу стала справжнім випробуванням. І не тільки через прискіпливість перевіряльників, а і через власні помилки. Пропонуємо розглянути 10 найпоширеніших помилок

У одному із попередніх матеріалів ми писали корисні рекомендації щодо проходження податкових перевірок (чи перевірок Держпраці). У цьому ж матеріалі ми хочемо поділитися з вами найпоширенішими помилками, що допускають субєкти господарювання під час проходження різних перевірок.

І не забуваємо про те, що відтепер затверджено порядок проведення комплексних перевірок! З одного боку – податкова перевірка, перевірка органами Держпраці і інші - проводитимуться всі разом. Краще пройти одну перевірку, ніж декілька.

З іншого боку – перевірятимуть одразу з декількох напрямків, що тільки збільшує навантаження на нервову систему власника бізнесу та робітників.

Саме тому пропонуємо розглянути найпоширеніші помилки під час проведення перевірки, які найчастіше допускають курівники. Як кажуть – потрібно вчитись на чужих помилках. От їх і розглянемо, щоб самим не втрапити до халепи.

Помилка 1. Коли підприємства немає у плані проведення перевірок...

Деякі керівники розслабляються, коли бачать, що їх підприємства немає у плані проведення перевірок.

Однак, відсутність у плані проведення ПЛАНОВИХ перевірок не означає, що інспектор не завітає з ПОЗАПЛАНОВОЮ перевіркою. А приводів для проведення позапланової перевірки може бути безліч. На підприємство може поскаржитись один із робітників, клієнт, конкурент, тощо. Проведення позапланової перевірки може бути призначене головою місцевої податкової, правоохоронних органів або органів місцевого самоврядування.

Тим більше, що приводів для візиту перевіряльників безліч!

Помилка 2. Відкладати підготовку до перевірки у «далеку шухляду»

Часто керівництво настільки зацікавлене розвитком підприємства а також цікавими проектами, що зовсім забуває про підготовку до перевірок контрольними органами. Звідси:

  • Відсутність деяких обов’язкових документів;
  • Не проінструктований персонал;
  • Намагання закрити всі «пробіли» під час проведення самої перевірки.

Важко підготуватись до перевірки тоді, коли вона вже почалась. Особливо, якщо її ніхто не чекав.

Найкращий варіант – просто готуватись до перевірки заздалегідь. Проводити інструктаж персоналу також вадливо, адже робітники самі того не відаючи можуть завдати серйозної шкоди підприємству, під час проходження перевірки.

Помилка 3. Не допускати інспектора до проведення перевірки

Деякі керівники думають, що краще не допустити перевіряльників до перевірки, аніж платити штрафи за свої «пробіли». Але така дія може бути виправдана лише у тому випадку, коли сума штрафів за порушення законодавства буде вищою, ніж штраф за не допуск інспектора до перевірки.

Всі знають, що інспектори не мають право перевіряти підприємство двічі по одному й тому ж питанню. Деякі керівники знають про це і думають, що якщо не допустити інспектора до перевірки, то вдасться відхреститись і від наступних перевірок.

Але перевірка якої не було не вважається перевіркою.

Отже, у такому випадку керівник отримає штраф за те, що не допустив інспекторів до перевірки, а перевірку просто перенесуть на іншу дату.

Помилка 4. Пускати на підприємство інспектора, не перевіривши його документи

Пам'ятайте, у інспектора чи інспекторів, що прийшли перевіряти підприємство, мають бути при собі декілька важливих документів:

  • наказ на проведення перевірки;
  • направлення на проведення перевірки;
  • особисті посвідчення інспекторів.

У наказі та направленні на проведення перевірки мають бути вказані реквізити об’єкта, що має бути перевірено, підстави для проведення перевірки, характер та ціль проведення перевірки. Також, обов'язково мають бути вказані дані з посвідчень інспекторів.

Якщо інспектор не погоджується надати для ознайомлення (і зняття копії) один із перерахованих документів – його можна сміливо не допускати до проведення перевірки. Якщо у обов’язкових реквізитах платника податків, що вказані у наказі та направленні на проведення перевірки є помилки – це також привід не допустити перевіряльників власне до перевірки.

Якщо в наказі та направленні написано, що перевірку здійснюють певні урядові особи, а замість них, чи одного з них є інспектор, дані якого не зазначено у наказі та направленні – це також привід відмовити інспекторам у проведенні перевірки.

Але якщо керівник не перевірить інспекторів, є велика вірогідність того, що на підприємство можуть потрапити шахраї. Окрім того, якщо інспектори справжні, а документи керівник не перевірив – у майбутньому він вже нічого не зможе довести.

Помилка 5. Ховатись від перевіряльників

Відповідно до законодавства, при проведенні перевірки обов'язково має бути приступній керівник підприємства чи особа, що тимчасово виконує його обов’язки. Знаючи про це, деякі керівники «заднім» числом йдуть у відпустку і думають, що це дасть їм відстрочку у проведенні перевірки.

Однак перевіряльники мають право класифікувати такі дії як перешкоджання проведенню перевірки, що тягне за собою не відстрочку у проведенні перевірки, а лише штрафи.

Краще не ховатись.

Однак і тут є певні нюанси, про які ми розповідали в одній із попередніх публікацій.

Помилка 6. Не проводити із працівниками інструктажу, щодо перевірок

Дуже часто керівництво компаній приділяє багато уваги підготовці документів фірми і зовсім забуває про інструктажі для працівників. А працівники як і документи – можуть багато що розповісти перевіряльникам.

Уявімо ситуацію – втомлений інспектор у самий розпал перевірки хоче зробити перерву і йде випити кави. Біля кавового апарату він зустрічає одного із працівників і просто цікавиться його справами. Працівник розповідає, що справи не дуже, адже підприємство вкотре затримало виплату заробітної плати, а він із колегами змушений затримуватись до пізньої пори, щоб виконати всі завдання керівництва.

Здавалося б що це просто звичайна буденна розмова, але із неї інспектор вже дізнався багато корисного (для себе)!

Отже, щоб працівники не стали для перевіряльників цінним джерелом інформації – із працівниками потрібно проводити відповідні інструктажі. Вони мають знати, на які питання перевіряльників можна відповідати, а яка інформація є комерційною таємницею. Про що можна говорити, якщо інспектор викличе працівника на особисту бесіду і т.д.

Однак не слід працівникам повністю забороняти спілкуватися з перевіряльниками, бо це буде надто підозріло.

Ну і найкраща порада – організувати такі умови праці, щоб працівники навіть за великого бажання не могли поскаржитись на свого роботодавця.

Помилка 7. Надавати інспектору всі документи

Інспектори можуть скористатися тим,що керівництво підприємства не знає закони так, як вони і проситимуть для проведення перевірки документи, які насправді вимагати не мають права.

Отже, одна із поширених помилок керівникив – надавати перевіряльникам все документи, що останні вимагають.

А чим більше документів надає керівник, тим більша вірогідність того, що інспектор знайде в них помилку.

Щоб уникнути прикрощів, експерти рекомендують підключити до перевірки досвідченого юриста, що зорієнтує, які документи перевіряльники мають право вимагати, а у наданні яких можна законно відмовити. Все одно послуги фахівця обійдуться дешевше, аніж штрафи, які можуть нарахувати перевіряльники.

Помилка 8. Вказувати інспектору на його помилки

Всі помиляються, і інспектори не є виключенням. Однак вказувати на їх помилки зовсім не потрібно. Краще тихенько їх фіксувати, щоб у майбутньому мати козир при оскарженні результатів перевірки.

А вказуючи інспектору на його помилки керівник не тільки може зробити гірше собі, а і викликати негативну реакцію інспектора.

Помилка 9. Підписати акт перевірки без оскарження

Керівник має право оскаржити інформацію, що приведена в акті про проходження перевірки.

Часто керівники просто підписують акт, чим по факту надають згоду із тим, що у ньому написано. І це не зовсім правильно.

Як мінімум акт потрібно прочитати. Краще, якщо керівник прочитає його разом із юристом. А ще краще - підготувати оскарження для акту, якщо керівник із чимось не погоджується.

Якщо на оскарження потрібно більше часу – все одно потрібно підписати акт, але обов'язково зазначити у примітках до підпису, що керівник не погоджується із викладеною інформацією та має бажання оскаржити акт перевірки у строк, визначений законодавством. Ну і власне готувати оскарження.

Помилка 10. Відмовлятися від підписання акту

Якщо керівник відмовиться від підписання акту – інспектор просто надішле його рекомендованим листом.

Якщо керівник не надасть відповідь про отримання акту – акт вважатиметься підписаним. Така собі мовчазна згода.

Саме тому, краще не відмовлятися від підписання акту, адже від штрафів це не врятує. А от відмова від підписання може стати лише додатковою проблемою для керівника.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"

зміст


Безплатний вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді