Дамоклів меч над користувачами «1С:Бухгалтерія»

Уже третій місяць поспіль користувачі програми «1С:Бухгалтерія» не знають, чи продовжувати й надалі з нею працювати, чи шукати заміну. Адже санкційний Указ є, а роз’яснень щодо його застосування немає
Зміст статті:

Підставою для занепокоєння користувачів програми «1С:Бухгалтерія» став Указ Президента від 15.05.2017 № 133/2017, який увів у дію рішення РНБО «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» від 28.04.2017 (далі — Указ). У цьому Указі передбачене застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до осіб, у т. ч. суб’єктів господарювання РФ, діяльність яких загрожує інформаційній та кібернетичній безпеці України.

До «санкційного» переліку (додаток 2 до рішення РНБО) потрапили юридичні особи, які виробляють або розповсюджують програму «1С:Бухгалтерія» (далі — особи із додатка 2). У додатку 2 до Рішення визначено не лише осіб-порушників, а й обмежувальні заходи (санкції), що до них застосовують. Обмежувальні заходи (санкції) передбачені статтею 4 Закону України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII (далі — Закон № 1644).

Обмежувальні заходи

Аби визначити, чи поширюються санкції, передбачені для осіб із додатка 2, на третіх осіб — користувачів програми «1С:Бухгалтерія», проаналізуємо їх за допомогою Таблиці.

Обмежувальні заходи (санкції) за виробництво чи розповсюдження програми «1С:Бухгалтерія»

№ з/п

Санкція

Чи поширюється на третіх осіб — користувачів програми

1

Блокування активів — тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном (п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Не поширюється

2

Обмеження торговельних операцій (п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Поширюється.
Указ не встановлює конкретного переліку обмежень, усі торговельні операції з особами із додатка 2 є обмеженими, отже, їх проведення не відповідає Закону № 1644. Вважаємо, що договори між особами з додатка 2 та їх контрагентами можуть визнавати недійсними на підставі частини 1 статті 203, статті 215 Цивільного кодексу України (ЦК). Вони також можуть мати правові наслідки: правочин можуть визнати таким, що порушує публічний порядок, і його мета суперечить інтересам держави і суспільства (ч. 3 ст. 228 ЦК), що має наслідком стягнення у дохід держави за рішенням суду всього одержаного за таким правочином. Подавати до суду такі позови уповноважені органи ДФС (пп. 20.1.30 Податкового кодексу України; ПК)

3

Запобігання виведенню капіталів за межі України (п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Не поширюється

4

Зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань (п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Не поширюється

5

Обмеження або припинення надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування (п. 9 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Поширюється у частині обмеження будь-якого обміну документами, інформацією з особами з додатка 2. Тобто провайдери мусять обмежити використання телекомунікаційних мереж для таких осіб і нестимуть відповідальність, якщо цього не зроблять

6

Заборона державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких перебуває у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що продають товари (виконують роботи, надають послуги) походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно із Законом № 1644 (п. 10 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Поширюється, позаяк із дати набрання чинності Указом заборонено проводити державні закупівлі програми «1С:Бухгалтерія» в осіб із додатка 2. За умови недотримання цих обмежень є підстави оскаржувати результати державних закупівель. Так, Мінекономрозвитку в листі від 07.06.2017 № 3304-06/18970-06 зазначило, що «...при здійсненні закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» замовникам необхідно ураховувати вимоги Закону України «Про санкції» та Указу Президента від 15.05.2017 № 133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»

7

Припинення видачі дозволів, ліцензій на ввезення в Україну з іноземної держави чи вивезення з України валютних цінностей та обмеження видачі готівки за платіжними картками, емітованими резидентами іноземної держави (п. 14 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Не поширюється

8

Заборона передавати технології, права на об’єкти права інтелектуальної власності (п. 19 ч. 1 ст. 4 Закону № 1644)

Поширюється.
Заборона стосується як передачі прав на програму «1С:Бухгалтерія» після набрання чинності Указом, так і всіх її «компонентів» — оновлень, змін тощо. Це пояснюється тим, що комп’ютерна програма є об’єктом права інтелектуальної власності (ч. 1 ст. 420 ЦК, п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про авторське право і суміжні права» від 23.12.1993 № 3792-XII, далі — Закон № 3792). Під комп’ютерною програмою розуміють набір інструкцій у вигляді слів, цифр, кодів, схем, символів чи в будь-якому іншому вигляді, виражених у формі, придатній для зчитування комп’ютером, які приводять його в дію для досягнення певної мети або результату. Це поняття охоплює як операційну систему, так і прикладну програму, виражену у вихідному чи об’єктному коді (ч. 1 ст. 1 Закону № 3792)

Отже, із санкціями за використання програми визначились, залишилося з’ясувати, хто і як їх застосовуватиме.

Дамоклів меч над користувачами «1С:Бухгалтерія» Читайте у продовженні статті:

Механізм та органи контролю


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді